شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#حرم امام

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) : چرا عده ای خودشان را متولی حزب الله و ناخواسته بقیه را حزب شیطان می دانند؟

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) : چرا عده ای خودشان را متولی حزب الله و ناخواسته بقیه را حزب شیطان می دانند؟

حجت الاسلام و المسلمین انصاری گفت: شب ۱۴ خرداد از ساعت ۲۱ در حرم امام با سخنرانی ریاست محترم جمهور داریم. بالأخره همه ما موظف هستیم دولت و خدمتگزاران نظام اسلامی را حمایت کنیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در نشست خبری با اصحاب رسانه با تسلیت حادثه غمبار و تأسفبار آبادان، گفت: در آستانه سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام هستیم. قطعا در این ایام که مقارن با حماسه ۱۵ خرداد هم هست جامعه ما انتظار دارد از شخصیت، مکتب سیاسی و سیره عملی و خواسته ها و آرمان های امام بحث شود. صحبت کردن از امام و شخصیت امام هم کاری سخت و آسان است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) در خصوص «مردمداری امام» اظهار داشت: من فکر نمی کنم در تاریخ معاصر یا قرن بیستم و حتی قبل از آن در قرن های متمادی یک شخصیت و یک رهبر و زمامدار جامعه ای را مثل امام پیدا کنیم که اینقدر به مردم احترام و اهمیت قائل باشد. امام از نوادر تاریخ ما است. باید بگوییم همه زوایای زندگی او با مسأله خدمت به جامعه اسلامی و ملت ایران عجین شده است. وقتی کلمات و پیام های امام را ورق می زنیم، می بینیم همه آنها مشحون از تحقق اراده احترام به مردم است.

وی تصریح کرد: امام نکات خیلی شفاف، روشن و بدون چون و چرا درباره جایگاه مردم دارند. امام در حقیقت مردم را در رأس امور می داند. وقتی می فرماید مجلس در رأس امور هست و مردم در تعیین نمایندگان آن نقش دارند، به تعبیری می خواهد بفرماید مردم در رأس امور هستند. یا می فرماید میزان رأی ملت است و یا حتی فراتر از این در دیداری که خبرگان و اعضای شورای نگهبان داشته اند وقتی صحبت از جایگاه رأی مردم می شود امام صراحتا می فرماید حتی اگر مردم خلاف منافع خودشان رأی دادند کسی نباید خلاف آن عمل کند.

انصاری افزود: این مسأله خیلی اهمیت دارد ولی مسأله مهمتر این است که این فکر، باور و اندیشه امام از کجا نشأت گرفته است. بعضی ها معتقدند امام از روی مصحلت اندیشی اینقدر بر مردم تأکید دارند و بعضی های دیگر ته قلبشان این است که نقش مردم در حاکمیت تشریفاتی است و هیچ حقی در مشروعیت بخشی و تعیین جایگاه حقوقی زمامداران در جامعه ندارند. این خیلی نکته مهمی است که در یک تفکری مردمی در صحنه باشند ولی مبنای این تفکر این باشد که این حضور در صحنه مشروعیت بخش نیست یا قانونی کردن و حقوقی کردن مقام را در پی ندارد.

وی یادآور شد: در حوزه، دانشگاه و جاهای دیگر هستند کسانی که با این منطق با شدت از ایده ها و تفکرات خود دفاع می کنند. ما باید به آنها احترام بگذاریم به خاطر اینکه عقاید و برداشت های خودشان را بیان می کنند. اما حقیقت این است که اعتقاد امام به مردم و تعیین رأی مردم در سرنوشت جامعه یک اعتقاد منبعث از تفسیر اسلام ناب است. امام با فهم جامع، فقاهت عمیق و اشرافی که بر مسائل سیاسی و فرهنگی در جامعه اسلامی داشتند مردم را نقش حاکمیت بخش و در حقیقت سخن آخر می دانستند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با اشاره به سابقه این برداشت قبل از پیامبر اسلام، یادآور شد: همه شما می دانید حضرت ابراهیم(ع) و دین حنیف ابراهیم متعلق به گروه و قوم حضرت ابراهیم(ع) نیست. مسیحیت، یهودیت، اسلام و مسلمانان همه اعتقاد دارند که آنها بر دین حنیف ابراهیمی هستند و در قرآن و روایات زیادی هم بر این مسأله صراحت دارد. خود حضرت ابراهیم پیروان مکتب توحید را «مسلمان» نامید. داستان حضرت ابراهیم(س) بسیار زیبا و پر فراز و نشیب است. حضرت ابراهیم(ع) دوران کودکی در خانه ای زندگی می کرد که به تعبیر قرآن پدر او از مشرکین بود و حضرت ابراهیم(ع) تلاش های زیادی کردند که او را به راه توحید هدایت کنند و نشد.

وی تأکید کرد: اولین بنیانی که خدا برای اسکان بشریت تعریف می کند، خانه خودش است. این خانه را باید ابراهیم(ع) بسازد که همه مراحل را طی و فرزند خودش را قربانی کرده است. یعنی کسی باید رهبر شود که در راه ملت فرزندش را قربانی کند. خیلی جالب است که حضرت ابراهیم(ع) با همه رشدی که داشته از خدا درخواست می کند که فرزندان من را برای متقین امام قرار بده اما خدا می گوید ما تو را برای «ناس» امام قرار داده ایم. برداشت شخصی من این است که متقین پیرو و تابع هستند و اصلا مخالفتی ندارند. در حقیقت باید گفت حضرت ابراهیم(ع) اگر امام متقین می شد کار او خیلی راحت بود. اما خداوند می فرماید ما شما را برای همه مردم امام قرار دادیم.

انصاری افزود: این خیلی مهم است که ما وقتی چنین حادثه تاریخی را در پهنه زندگی انبیاء بررسی می کنیم، ادعا کنیم خدا نقش مردم را تشریفاتی می بیند. این خانه برای کسی است که حضرت ابراهیم(ع) پیشوای او است و در تعیین سرنوشت و حاکمیتشان نقش دارند. از بعضی آیات استنباط می شود که حضرت ابراهیم(ع) درخواست می کند نعمت ها برای متقین باشد و خدا می فرماید همه مردم باید از نعمت ها استفاده کنند. پس اینکه امام و رهبری می فرمایند مردم رکن هستند، سه اصلی که رهبری امام را با آن معرفی می کنند این است که امام سه اصل داشتند که آن سه اصل خداباور، مردم باور و خودباور بود. این تصویر امام در جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: امامت بالاتر از نبوت است. به خاطر اینکه نبوت یعنی ابلاغ پیام و امامت یعنی پرچمداری راهبری انسان ها و نباید تلقی کرد که حضرت امام درخواست ویژه ای از خدا می کند. امام یعنی پیشوا و کسی که در همه صحنه ها حاضر و در دردهای مردم شریک است و باید به مردم آزادی اندیشه و انتخاب بدهد. این از برکات جمهوری اسلامی و راه امام است. متفکرین ما روی این مسأله کار کنند و نقد نکنند که ولایت فقیه چه جایگاهی دارد. جایگاه رهبری امت اسلامی یک تعریف سخت و خاص دارد و وقتی این تعریف شد جامعه نباید پرچم دیگری بلند کند. این مبنای مردم داری است و اینکه باید مردم را در صحنه ها نگه داریم و نگذاریم فاصله بیفتد و یا خدای ناکرده مردم مأیوس شوند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه نباید خط کشی کرد، تصریح کرد: البته اشکالی ندارد در میان خودمان عده ای بیشتر به امامت علاقه دارند و عده ای بیشتر در خط رهبری هستند. اما نباید بگوییم فلانی ضد ولایت است. خود پیامبر(ص) رحمت للعالمین است. یعنی چتر رحمت الهی به دست انسانی به نام محمد(ص) بر جامعه بشریت انداخته شده و به همه با چشم رحمت نگاه می کند. جامعه اسلامی که میلیون ها عقیده، سلیقه و گویش دارد همه زیر چتر فرماندهی و امامت امام و رهبری هستند.

وی افزود: به چه مناسبت در روز اول انقلاب خط کشی کردیم که یک عده حزب الله هستند؟! بقیه چه کسانی هستند؟ حزب اللهی که قرآن می فرماید از جنس مردم است. ما به همه جامعه می گوییم شما در اعداد این حزب الله هستید. چرا عده ای خودشان را متولی حزب الله و ناخواسته بقیه را حزب شیطان می دانند. همه مردم ایران جزو حزب امام و رهبری و وفاداران به این کشور و امام هستند. این معنای مردم داری امام است که با همه مدارا دارد؛ تا اینکه دشمنی کنند. امام با منافقین سرسخت بوده و با کسانی که برای دشمنان پادویی می کنند هرگز موافقتی ندارد. امام چهره زشت منافقین را قبل از انقلاب شناخته بود که از هیچ ظلمی علیه ملت خودشان فروگذار نمی کنند و با هر دشمنی همنشین می شوند. برای چه قاطع نباشند؟!

انصاری با بیان اینکه امروز جامعه ما برای وحدت بیشتر باید این تفکر را ترویج بدهد، اظهار داشت: امام همه زندگی خودشان را در راه انقلاب داده و هیچ خواسته ای نداشته است. رهبری هم که خلف شایسته او است همین مشی، مرام، اعتقاد و باور را دارد. پس نباید اجازه بدهیم کسانی بر کرسی درس بنشینند و بگویند مثلا ولایت فقیه یا رأی مردم یک امر مصلحتی بوده است. مشروعیت، حاکمیت و همه چیز نظام برای مردم است. امام در سخنرانی مهم و سرنوشت ساز بهشت زهرا(س) همه سخنش این بود که رژیم شاه با رأی مردم نبوده و اشکال اساسی امام روی این مبنا است که وزیر و وکیل با رأی مردم انتخاب نشده اند.

وی یادآور شد: خیلی جالب است که امام می فرماید من با پشتیبانی ملت، دولت تعیین می کنم. اتکای مشروعیت امام بر مردم است و اتکای اینکه امام دولت تعیین می کند به خاطر مردم است. مجلس و رئیس جمهور برای این است که مردم مشروعیت دارند. این نظریه جامع را امام در عصر ما آفریدند و در پرتو آن این همه موفقیت به دست آمد. ما با مردم همه کار می توانیم بکنیم و با پشتیبانی مردم به همه خواسته های به حق امام خواهیم رسید و سیاست و اقتصاد بالنده می شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با اشاره به اینکه هنوز کشور ما در شرایط کرونا است، در خصوص یک بحث مهم امسال ما این بود که مراسم بزرگداشت امام را برگزار کنیم یا نکنیم. دو سال گذشته به احترام حال مردم مراسم ملی بزرگداشت را برگزار نکردیم اما امسال با توجه به فروکش کردن کرونا قرار شد مراسم بزرگداشت امام را با شرط رعایت موارد بهداشتی برگزار کنیم. من باید از همه مردم ایران که من می دانم در این روزها بی صبرانه منتظر ثبت نام کاروان ها بوده اند عذرخواهی کنم که امسال مانند سال های گذشته ثبت نام میلیونی نخواهیم داشت و حتما مراعات نکات بهداشتی را خواهیم داشت و بنا شده تا سقف ۱۵۰ هزار نفر را از ۱۰ استان همجوار تهران زائر خواهیم داشت.

وی افزود: وسایل ارتباط جمعی و کانال های صدا و سیما این فرصت را در اختیار مردم می گذارد در ساعاتی که برنامه رسمی ما در حرم برگزار می شود پای تلویزیون بنشینند و سخنرانی رهبر معظم انقلاب را گوش بدهند و اگر فرصت این را ندارند، سخنوران، سخنرانی خود را به یاد امام اختصاص بدهند؛ و حماسه ای که برای ملت ایران آفریدند. خود مردم هم برنامه های خودجوشی دارند که امسال پررنگ تر برگزار می شود. من مطمئنم روح امام از کمک به مستضعفان شاد خواهد شد. یکی از کارهای پسندیده این است که ما باید متکفل وضع محرومین باشیم و شما می دانید اولین جایی که امام تأسیس کردند کمیته امداد امام خمینی(س) است.

محمد علی انصاری یادآور شد: مراسم های بزرگداشت امام در حرم امام به طور طبیعی از دیروز شروع شده که جامعه ورزش در حرم امام حاضر شدند و از امروز هم برنامه های میثاق برگزار می شود. امروز عصر هم ادیان الهی که به نظر من از صمیمی ترین و وفادارترین اقشار ملت هستند در حرم امام اجتماع می کنند. همه ساله از ما درخواست می کنند حضور بیشتر داشته باشند تا به دنیا نشان بدهیم ادیان الهی جزو صفوف به هم پیوسته مردم ایران هستند. اما مراسمی که باید به استقبال روز ۱۴ خرداد برویم، شب ۱۴ خرداد از ساعت ۲۱ در حرم امام با سخنرانی ریاست محترم جمهور داریم. بالأخره همه ما موظف هستیم دولت و خدمتگزاران نظام اسلامی را حمایت کنیم.




انصاری : چرا اول انقلاب خط کشی کردیم که یک عده حزب الله هستند؟! / چرا عده ای خودشان را متولی حزب الله و ناخواسته بقیه را حزب شیطان می دانند

بیشر بخوانید :

وی گفت: روز ۱۴ خرداد مراسم از ساعت ۹ آغاز خواهد شد و با توصیه دفتر مقام معظم رهبری قرار شد مراسم از نقطه مرکزی حرم انجام شود و از آنجا به صحن ها و فضاهای مجاور ادامه پیدا کند. البته همین جا از زائرینی که به صورت متمرکز یا خود جوش می آیند عذرخواهی می کنم که شاید در مراسم سخنرانی ویژه رهبری موفق نباشند حاضر شوند. در پایان برنامه حرم را باز می کنم تا کسانی که مشتاق هستند ضریح امام را زیارت کنند این فرصت را داشته باشند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد: ما اشتیاق داریم یکایک خبرنگاران بتوانند در مراسم بزرگداشت امام حضور داشته باشند ولی مسائل کشور یک سری تنگناهایی ایجاد می کند که ما هم خیلی با آنها موافق نیستیم اما تسلیم کار جمعی هستیم. هر مقدار به ما سهمیه بدهند در خدمت خبرنگاران هستیم. البته با امکاناتی که در حرم مستقر شده، خبرنگاران می توانند از طریق صدا و سیما کار خود را انجام بدهند.

وی در خصوص برنامه ریزی های فرهنگی سی و سومین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) گفت: برگزاری دومین جشنواره «مهربانترین پدر نویسندگان فردا»، تولیدات چند رسانه ای، مستند رحلت حضرت امام، چند سرود و نماهنگ با عناوین «پیر مراد» و «فرزندان روح الله» و همچنین چاپ و انتشار هفت عنوان از آثار مرتبط با امام و پنج نشریه و چاپ پوسترها و بنرها و تولید و عرضه نمایشگاه سیر زندگی حضرت امام و چند همایش از جمله «دانشگاه و دانشگاهیان در اندیشه حضرت امام» و رونمایی از چند نرم افزار در ارتباط با سیر زندگی حضرت امام و مکان هایی که در آنجا حضور داشته اند، از جمله این برنامه ها است.

انصاری تأکید کرد: واقعا بر حسب شرایط کشور و توصیه یادگار حضرت امام تبلیغات ما حداقلی است. بالأخره ما در این ایام باید پاسخگوی نیازهای فرهنگی کسانی که می خواهند نامی از امام بشنوند داشته باشیم. امیدواریم بخش های مختلف صدا و سیما در این ایام هرچه می توانند در ابعاد شخصیت امام کارهای ویژه ای ارائه کنند.

وی در خصوص برنامه های انتظامی و امنیتی نیز گفت: الحمدلله کشور ما از کشورهای امن در دنیا است. نسبت به کینه توزی ها و دشمنی های که علیه ملت ما هست، کشور ما در سایه امنیتی زندگی می کنیم که اگر یک خبر موردی ایجاد شود برای مردم موجب سؤال است. شخصیت های عالی رتبه نظام، جمعیت قابل ملاحظه ای از شخصیت های جهان اسلام و ده ها هزار نفر از مراسم حضور دارند پس ما باید برای آسایش مردم برنامه ریزی کنیم تا در انتقال زائرین و برگشت آنها ان شاء الله مشکلی نداشته باشیم. با شرکت مترو، تاکسیرانی، شرکت واحد، وزارت راه و پایانه ها هماهنگی انجام شده است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با اشاره به اینکه یکی از کمیته های فعال ما بهداشت، درمان و امداد نجات است، اظهار داشت: جهت درمانگاه های ثابت و سیار و تأمین دارو تجهیزات برنامه ریزی کرده ایم و دستورالعمل های بهداشتی به تمام مراکز ابلاغ شده است و سازماندهی نیروهای امداد و نجات در محل برگزاری مراسم انجام شده و بیمارستان های تهران آماده پذیرایی از بیماران احتمالی هستند و ما اشراف کامل بر کارخانه های تهیه آشامیدنی داریم و همه مراحل تهیه غذاهایی که باید از مردم پذیرایی کنیم سازماندهی شده است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا به اندازه کافی در زمینه ترویج اندیشه امام کار فرهنگی صورت گرفته یا خیر، گفت: ما در حوزه امام کم کاری زیادی داشته ایم و اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم در هر بخشی که متولی یاد امام بوده کسری هایی وجود دارد و با اطلاع عرض می کنم رهبر بزرگوار ما از این قضیه که حول محور امام چه قدر کار شده نگرانی دارد. این هم ناشی از دو قضیه است، یکی بعد عظمت امام است که هر مقدار هم تلاش کنیم کافی نیست. دومین مسأله ای که وجود دارد این است که بعضا تصور می کنند برای امام خیلی کار شده است.

انصاری تأکید کرد: ما در مدارس، دانشگاه ها، کتاب های درسی، حوزه های علمیه و مجامع تحلیلی و سیاسی کم کاری زیاد شده است و ما هم اعتراف داریم هنوز نتوانسته ایم حق امام و رسالتی که در این مورد داریم ادا کنیم. ان شاء یک جهاد تبین در حوزه ترویج اندیشه امام شکل بگیرد تا ما بتوانیم پاسخگوی نیازهای نسل امروز باشیم. نسل امروز از امام اطلاع کمی دارد و در عین اینکه کم می داند، مشتاق است که امام را بشناسد و لذا رسالت ما و دستگاه های فرهنگی به مراتب از گذشته بیشتر است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص مهمانان خارجی گفت: امسال به دلیل اینکه احتمال می دهیم به دلیل مشکلات در کشورهای مبدأ به دلیل کرونا از شخصیت های خارجی دعوت نداشته باشیم اما به طور طبیعی یک سری شخصیت ها وارد کشور شده و می شوند. وزارت خارجه و دستگاه های دیگر برنامه های مفصلی در رایزنی ها و سفارتخانه ها خواهند داشت.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) در خصوص هدایت ترافیک داخل شهر تهران نیز اظهار داشت: از فردا پلیس راهور و متولیان امر ترافیک در رسانه ملی مصاحبه خواهند داشت و محدودیت ها را اعلام خواهند کرد. اما به دو دلیل محدودیت های سال های گذشته را نداریم. اول به دلیل اینکه جمعیت سال های گذشته را نداریم و در حقیقت جمعیت ما یک ششم سنوات گذشته است و دوم اینکه چون مسیر تردد آنها در داخل تهران نیست طبیعتا به پارکینگ ها منتقل می شوند و امسال ترافیک سبک تری خواهیم داشت. شاید در مسیر رفتن به فرودگاه محدودیت هایی باشد که اطلاع رسانی خواهد شد.

۲۱۲۲۰