اعتراف تل‌آویو به تلاش‌ برای عادی‌سازی روابط با ریاض

به دنبال گمانه‌زنی‌های اخیر درباره تلاش میانجیگرانه آمریکا برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ، وزیر خارجه تل‌آویو در این باره اظهارنظر کرد.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه و نخست‌وزیر گردشی کابینه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم به تلاش‌ها برای عادی سازی روابط تل‌آویو با ریاض اعتراف کرد.

بنا بر گزارش «تایمز اسرائیل»، این مقام ارشد تل‌آویو اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در حال هماهنگی با آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه عادی‌سازی روابط خود با عربستان سعودی است.

این اظهارنظر در شرایطی انجام شده که اخیرا وبگاه آمریکایی «آکسیوس» از تلاش میانجی‌گرانه و بی سر و صدای آمریکا بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو خبر داده بود (جزئیات بیشتر).

وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس در مصاحبه روز دوشنبه (امروز) با رادیو ارتش این رژیم گفت: «ما معتقد هستیم که می‌توان روند عادی‌سازی را با عربستان سعودی داشت. این به نفع ماست».

نخست‌وزیر گردشی کابینه رژیم صهیونیستی با اشاره به توافقات سازش عادی سازی این رژیم با امارات عربی متحده، بحرین و مغرب تصریح کرد: «ما قبلا گفته‌ایم که این گام بعدی پس از توافق ابراهیم است تا در مورد یک روند طولانی و دقیق صحبت کنیم».

یائیر لاپید در مصاحبه امروز خود با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی تلویحا به نقش آمریکا در زمینه میانجیگری برای عادی سازی روابط تل‌آویو با ریاض اذعان کرد و گفت: «ما در حال همکاری با ایالات متحده و کشورهای خلیج (فارس) در این زمینه هستیم».

«تایمز اسرائیل» با اشاره به اظهارات لاپید نوشت: «اسرائیل و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک رسمی ندارند اما روابط پنهانی آنها در سال‌های اخیر گرم شده است. طبق گزارش‌ها، محمد بن سلمان ولیعهد قدرتمند سعودی اسرائیل را شریکی راهبردی در مبارزه با نفوذ ایران در منطقه می‌داند».

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از مصاحبه خود البته هشدار داده که روند عادی سازی روابط با عربستان سعودی، روندی طولانی خواهد داشت.

یائیر لاپید با اشاره مجدد به روند عادی سازی روابط این رژیم با امارات عربی متحده و بحرین گفت: «این (عادی سازی تل‌آویو-ریاض) مانند دفعه قبل اتفاق نخواهد افتاد. ما یک روز صبح ناگهان از خواب بیدار نخواهیم شد و این یک غافلگیری نخواهد بود».

اعتراف تل‌آویو به تلاش‌ برای عادی‌سازی روابط با ریاض

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی افزود: «ممکن است سه وزیر خارجه بعد از من، یک نفر روی تریبون بایستد و این (عادی سازی روابط با عربستان سعودی) را جشن بگیرد که البته هیچ مشکلی نیست. اینگونه است که کشور اداره می‌شود».

اظهارات این عضو کابینه تل‌آویو درباره روابط با ریاض در شرایطی منتشر شده که کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی پیش از این خبر داد، یک مقام صهیونیست در کاخ سلطنتی سعودی  با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.