به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه نُهم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 3 هزار و 316 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 537 هزار و 374 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 351 واحدی در سطح 425 هزار و 200 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 83 واحد بالا آمد و در سطح 21 هزار و 348 واحد قرار گرفت. 

جریان پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز پی در پی منفی شد و 296  میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته کاهش 54 درصدی داشته است. گروه‌‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «فلزات اساسی» بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 50 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «نوری»، «کچاد» و «فملی» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «رمپنا»، «وبصادر» و «ومعادن» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «فغدیر» و «خدیزل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «وسپهر» و «بساما» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و آسیاتک و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز آریا، مدیریت و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رکود معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 159 هزار و 706 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 152 هزار و 977 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 910 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 2 ماه اخیر از 10 فروردین‌ ماه به این سو است. 

صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 64 درصد کاهش یافت و 51 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 38 درصد افت کرد و در رقم 293 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) با صف‌ خرید 102 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فغدیر، نمادهای قچار (شرکت قند چهارمحال) و ثالوند (شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) تعلق داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از آسیاتک، نمادهای وآذر، سنیر، فروسیل و ثرود بیشترین صف فروش را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس