شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خلیج فارس#وزیر خارجه#واشنگتن

«لاپید» اذعان کرد؛

تل آویو به دنبال عادی سازی روابط با ریاض است

تل آویو به دنبال عادی سازی روابط با ریاض است

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با تاکید بر اینکه عادی سازی روابط با سعودی ها به نفع منافع این رژیم است، از همکاری با واشنگتن و کشورهای حاشیه خلیج فارس در این باره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تایمز اسرائیل، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه اعلام کرد که این رژیم در حال هماهنگی با آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس جهت روند عادی سازی روابطش با عربستان سعودی است.

لاپید در این باره گفت: ما بر این باوریم که این امکان روند عادی سازی با عربستان سعودی وجود دارد. این مسئله به نفع ماست.

وی در ادامه با اشاره به توافق عادی سازی روابط این رژیم با امارات، بحرین و مراکش موسوم به «توافق آبراهام» که با حمایت و تلاش آمریکا انجام شد، گفت: قبلاً گفته‌ایم که گام بعدی پس از توافق آبراهام این است که در مورد یک فرآیند طولانی و دقیق صحبت کنیم.

لاپید افزود: ما مشغول همکاری با امریکا و کشور های حاشیه خلایج فارس درباره این مسئله هستیم.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی همچنین با اعلام این مطلب که روند عادی سازی روابط این رژیم با عربستان سعودی روندی طولانی همراه با پیشرفت از طریق گام هایی کوچک خواهد بود، تاکید کرد که منافع امنیتی هر دو کشور در خطر هستند.

لاپید با اشاره به ماهیت غافلگیرکننده و سریعی که طی آن توافقات عادی سازی روابط در سال ۲۰۲۰ اعلام شد، گفت: این مسئله به همان شکل دفعه قبل اتفاق نخواهد افتاد. اینطور نخواهد بود که ما یک روز صبح ناگهان از خواب بیدار شویم و شاهد یک مسئله شگفتی آور باشیم.

وی افزود: ممکن است این جریان پس از ۳ وزیر خارجه بعد از من اتفاق بیفتد. کسی پشت تریبون خواهد ایستاد و این مسئله را جشن خواهد گرفت که خب البته خیلی هم خوب است. کشور اینگونه اداره می شود.

اظهارات لاپید در پی آن بیان می شود که پیشتر رسانه های صهیونیست از گسترش روابط بین د وطرف خبر داده بودند.

نشریه اقتصادی «گلوبز» رژیم صهیونیستی در گزارشی این رابطه و با اشاره به گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین این رژیم و عربستان سعودی، نوشته بود که روند عادی سازی عملا انجام شده است و نیازی به اعلام رسمی ان نیست.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی از سفر مخفیانه یک مقام ارشد صهیونیست به ریاض پرده برداشت که طی آن توافقاتی امنیتی با طرف سعودی به امضا رسیده است.

پیشتر و در دوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، واشنگتن و به ویژه «جرد کوشنر» داماد ترامپ تلاشی گسترده برای انعقاد توافق عادی سازی روابط بین کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی موسوم به «توافق آبراهام» انجام دادند و در این زمینه چند کشور عربی مانند امارات، بحرین و مراکش با پشت کردن به آرمان های فلسطین، این توافق را پذیرفتند.

عربستان سعودی اما هنوز به طور رسمی در این رابطه سیاستی را اتخاذ نکرده است. البته بر هیچ کس پنهان نیست که سعودی ها سال هاست روابط پشت پرده گسترده امنیتی، اقتصادی، نظامی و... با صهیونیست ها دارند.