شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#العبادی#خیابانی#عراق

عراق| از طرح نامزدی العبادی برای نخست وزیری تا سناریوی صف آرایی خیابانی

عراق| از طرح نامزدی العبادی برای نخست وزیری تا سناریوی صف آرایی خیابانی

«فاضل موات»، عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی»، نخست‌وزیر اسبق عراق نسبت به تداوم لشکرکشی خیابانی هشدار داد و گفت: به کارگیری خیابان در مذاکرات و اعمال فشار بر رقبا امری است که صحنه سیاسی را پیچیده‎تر کرده و بر مشکلات کنونی می‌افزاید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «محمود خوشناو»، از سران اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که به زودی نشستی بین اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان برگزار خواهد شد.

وی گفت: نشست قریب الوقوع 9 ژوئن در ادامه نشست های گذشته انجام می شود. در این نشست نتایج مذاکرات بین طرف‌های سیاسی بررسی و تاکید خواهد شد که گفتگو راه حل پرونده ریاست جمهوری است.

از سوی دیگر «ثائر مخیف» نماینده ائتلاف دولت قانون عراق با بیان اینکه هر گونه نزدیکی بین حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی بر سایر احزاب سیاسی بویژه احزاب شیعه تأثیر مثبت خواهد داشت، افزود: نزدیکی در روابط بین دو حزب کُرد نخستین گام در مسیر تشکیل دولت جدید عراق خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه چارچوب هماهنگی و جریان صدر به این باور رسیده‌اند که هیچ حزبی به تنهایی نمی‌تواند دولت جدید عراق را تشکیل دهد، نسبت به اینکه بن بست سیاسی کنونی در عراق به زودی از بین خواهد رفت، ابراز خوشبینی کرد.

توافقی درباره نامزدی العبادی برای تصدی پست نخست وزیری نشده است

«ابتسام الهلالی» نماینده چارچوب هماهنگی در مجلس عراقبا بیان اینکه چارچوب هماهنگی همچنان به برگزاری نشست های خود برای برون رفت از بن بست سیاسی کنونی در عراق ادامه می دهد، افزود: در پی نزدیک شدن دیدگاههای کردها برسر منصب ریاست جمهوری عراق، این چارچوب برای نزدیک کردن دیدگاههای نیروهای شیعه تلاش می‌کند.

الهلالی با تکذیب گزارشهای مبنی بر توافق بین چارچوب هماهنگی و ائتلاف نمایندگان مستقل مجلس عراق برسر نامزدی حیدر العبادی برای تصدی منصب نخست وزیری عراق، افزود: تاکنون هیچگونه توافقی بین چارچوب هماهنگی با جریان صدر و نمایندگان مستقل مجلس برای نامزدی شخصیتی برای منصب نخست وزیری عراق صورت نگرفته است.

صف آرایی خیابانی در راه است؟

از سوی دیگر العربی الجدید در گزارشی درباره صف آرایی خیابانی گروه‌های سیاسی عراقی آورده است: سیاسیون عراقی اخیرا سناریو توسل به صف‌آرایی خیابانی به عنوان یکی از اهرم‌های فشار برای تحقق هدف خود را در سایه بن‌بست سیاسی بی‌سابقه این کشور مطرح می‌کنند؛ سناریویی که احتمال دارد به افزایش شدت بحران و ایجاد آشوب و ناامنی به خصوص در بغداد و دیگر شهرهای جنوبی و مرکزی عراق منجر شود.

طی هفته‌های اخیر سیگنال‌ها و پالس‌های متعددی از سوی گروه‌های سیاسی مختلف درباره تظاهرات و کشاندن طرفداران خود به خیابان‌ها برای تسریع در تشکیل دولت مدنظرشان صادر شده است و شاید روشن‌ترین و عیان‌ترین این پالس‌ها سخنان هفته گذشته « مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر باشد.

در همین رابطه، یک عضو برجسته جریان صدر در بغداد به العربی الجدید گفت: امروز ما بیش از هر زمان دیگری نزدیک به حضور در خیابان‌ها هستیم و مصادره حق جریان صدر در تشکیل دولت به عنوان گروه پیروز انتخابات و یا تلاش برای دور زدن این جریان با تظاهرات میلیونی در بغداد، جنوب و مرکز عراق و سراسر کشور پاسخ داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌ها به دفاتر، شاخه‌ها و نمایندگی‌های جریان صدر در همه استان‌ها و شهرها برای آمادگی جهت این گزینه صادر شده است، گفت: کمیته برگزاری تظاهرات به تازگی فعال شده است.

این عضو ارشد جریان صدر با بیان اینکه میلیون‌ها صدری به محض دستور صدر به خیابان‌ها خواهند آمد، گفت: گزینه تظاهرات گزینه‌های نهایی برای تعامل با بحران سیاسی کنونی و مقابله با هر گونه تلاش برای سلب حق جریان صدر در تشکیل دولت خواهد بود.

«ایاد الغریباوی»، عضو جریان صدر درباره جدال کنونی درخصوص صف‌آرایی خیابانی گفت: اگر تظاهرات مرکزی یا استانی باشد، ما برای هر دو آماده هستیم اما به ما درباره وجود چنین قصدی اطلاع داده نشده است.

الغریباوی اظهار داشت: ما کتمان نمی‌کنیم که پایگاه مردمی جریان صدر خواهان برگزاری تظاهرات و بیان موضع خود در تلاش برخی برای دور زدن حق جریان صدر در تشکیل دولت است باید بگوییم که این اراده و صدای ماست اما در نهایت، تصمیم در دست صدر است.

اما «فاضل موات»، عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی»، نخست‌وزیر اسبق عراق نسبت به تداوم لشکرکشی خیابان در این بحران هشدار داد و گفت: به کارگیری خیابان در مذاکرات و اعمال فشار بر رقبا امری است که صحنه سیاسی را پیچیده‎تر کرده و بر مشکلات کنونی می‌افزاید؛ زیرا دیگر گروه‌های سیاسی نیز پایگاه مردمی دارند و اگر آنها نیز دست به این گزینه بزنند، آشوب و ناامنی کشور را فرا می‌گیرد و روند تشکیل دولت جدید با اختلال جدی رو به رو خواهد شد.

موات ادامه داد: کشور در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد، پرونده امنیتی با مشکلات روبرو است، وضعیت اقتصادی در نوسان است و مداخلات خارجی بسیار است و هیچ گونه مذاکره جدی میان گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت جدید وجود ندارد لذا هرگونه تلاش برای لشکرکشی خیابانی در این منازعه سیاسی می‌تواند به ضرر همه تمام شود.

وی در پایان گفت: ما اطلاعات کاملی از وجود آمادگی و قصد جریان صدر برای برگزاری تظاهرات و تلاش برای تحمیل اراده سیاسی خود به دیگر گروه‌ها داریم و معتقدیم که این گزینه موفق نخواهد شد.

در همین ارتباط، «احمد التمیمی»، تحلیلگر سیاسی نزدیک به جریان صدر گفت: جریان صدر همچنان دست برتر را در مقایسه با دیگر گروه‌های سیاسی در تشکیل دولت جدید دارد و توسل به خیابان در مقطع کنونی بعید است. برخی برای گرفتن نبض صدری‌ها و آماده نگهداشتن مستمر آنها، اخباری مبنی بر وجود آمادگی‌ها برای برگزاری تظاهرات به بیرون درز می‌دهند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی عراقی، صدر در مقابل از به کارگیری برگه تظاهرات بیم دارد به این دلیل که احتمال رخنه رقبای سیاسی در تظاهرات و بروز رخدادهای ناخواسته وجود دارد.

یادآور می‌شود که با گذشت زمان زیادی از برگزاری انتخابات پارلمان زودهنگام عراق  به دلیل اختلافات گروه‌های سیاسی هنوز رئیس جمهور انتخاب نشده و  دولت جدید تشکیل نشده است.

انتهای پیام/