شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#جدید#شورای عالی

اعضای جدید شورای عالی محیط زیست معرفی شدند

اعضای جدید شورای عالی محیط زیست معرفی شدند

جلسه معارفه رسمی اعضای جدید شورای عالی محیط زیست در سازمان محیط زیست با حضور رئیس سازمان محیط زیست انجام شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ روز شنبه جلسه معارفه رسمی اعضای جدید شورای عالی محیط زیست در سازمان محیط زیست با حضور رئیس محترم سازمان و معاونین ایشان برگزار شد. در این جلسه آقایان دکتر مجید مخدوم, دکتر محمدعلی سلیمان پور, دکتر محمد یزدی و خانم دکتر نغمه مبرقعی به‌عنوان اعضای جدید شورا, فعالیت خود را رسماً آغاز کردند.

طبق قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست مصوب 28خرداد 1353 و اصلاحیه 24 آبان 1371، سازمان محیط زیست وابسته به ریاست‌جمهوری است و زیر نظر شورای‌عالی حفاظت محیط زیست انجام وظیفه می‌کند. ریاست شورای‌عالی با رئیس‌جمهور و اعضای آن عبارتند از: وزرای صنایع و معادن، بهداشت و درمان، جهادکشاورزی، اقتصاد و دارایی، کشور، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و 4 نفر از اشخاص یا مقامات ذی‌صلاح که بنا به پیشنهاد رئیس سازمان محیط زیست و تصویب رئیس‌جمهور برای مدت 3سال منصوب می‌شوند.

شورای‌عالی، دارای اختیارات و وظایف گسترده‌ای است و طبق قانون، سازمان محیط زیست باید زیر نظر شورای‌عالی انجام وظیفه کند.

اهداف شورای عالی محیط زیست

حفاظت از تنوع زیستی کشور، وسعت بخشیدن به منابع طبیعی

پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست

تحقق اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره‌مندی درست و مستمر از محیط زیست و همسو با توسعه پایدار

وظایف اساسی شورای عالی محیط زیست

شورای عالی محیط زیست باید میزان آگاهی خود در زمینه زیست محیطی را افزایش دهد.

 شورای عالی محیط زیست موظف است که عوامل مخرب و آلاینده‌های مختلف محیط زیست را مطالعه کند.

وظیفه شورای عالی محیط زیست این است که باید زیستگاه‌های بحرانی با ارزش زیست بومی بالا را شناسایی و تعیین کند.

شورای عالی محیط زیست مکلف است که برای مدیریت و بهره‌برداری از منابع آب، هوا، خاک، مدیریت پسماندها و زباله‌های شهری، صنعتی و کشاورزی، روستایی، کنترل دخالت در اکوسیستم‌ها بر حسب ظرفیت‌های طبیعی آن‌ها ضوابط و استانداردهای زیست محیطی را تهیه و تدوین کند.

یکی دیگر از وظایف شورای عالی محیط زیست این است که برای مکان‌یابی محل استقرار واحدهای صنعتی بزرگ، کشاورزی و سکونتگاه‌های انسانی، دستورالعمل‌های زیست محیطی ارائه دهد و از فناوری‌های سازگار با محیط زیست استفاده کند.

از دیگر مسئولیت های شورای عالی محیط زیست در زمینه محیط زیست می‌توان به گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد.

شورای عالی محیط زیست باید با ایجاد موزه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف، گونه‌های گیاهی و جانوری را جمع‌آوری و نگهداری کند، سپس آن‌ها را نمایش دهد.

وظیفه شورای عالی محیط زیست برای پیشگیری و منع ورود آلاینده‌ها به منابع زیست محیطی این است که به‌طور قانونی دخالت و نظارت‌ کند.

انتهای پیام/