شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پول ملی#سعد حریری

روزنامه سعودی «عکاظ» ضمن طرح انتقادات شدید مطرح کرد؛

ریاض مسئول سیاست‌های غلط مالی و سوء مدیریت سیاسی «سعد حریری» نیست

ریاض مسئول سیاست‌های غلط مالی و سوء مدیریت سیاسی «سعد حریری» نیست

یک روزنامه سعودی با انتقاد شدید از سعد حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان وی را مسئول اصلی بحران‌های حاکم بر لبنان به ویژه در زمینه اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه عکاظ عربستان از پرتیراژترین روزنامه‌ها در این کشور امروز دوشنبه انتقادات تندی را علیه سعد حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان و رهبر جریان ۱۴ مارس مطرح کرد.

در این گزارش که تحت عنوان «حریری و میلیاردها دلار پول بر باد رفته» منتشر شده، آمده است: عربستان سعودی مسئول بحران‌های ناشی از سیاست‌های غلط مالی سعد حریری و سو مدیریت سیاسی وی که عامل اصلی ورشکستگی اقتصادی لبنان و از بین رفتن ارزش پول ملی این کشور است، نیست.

عکاظ در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی شرکت‌های تحت اداره سعد حریری نه فقط در عربستان، بلکه در امارات و ترکیه نیز نوشت: سعد حریری در پرونده مدیریت شرکت اوجیه نشان داد که هرگز توان مدیریت بر بخش‌های اقتصادی را ندارد و دچار مشکلات اساسی در این زمینه است.

در اداه این گزارش آمده است: سعد حریری باید بداند که عربستان سعودی، مسئول بحران‌های ناشی از سیاست‌های غلط وی در عرصه اقتصادی و سیاسی نیست، بلکه وی با تعیین راهبردهای اشتباه مسئولیت اصلی در این زمینه را بر عهده دارد. همچنین مؤسسات و شرکت‌های تحت مدیریت وی همواره از پرونده‌های متعدد فساد در ساختار داخلی خود رنج می‌برند. در زمانی که سعد حریری نخست وزیر لبنان بود، بحران در این کشور فراگیر شد و علاوه بر ورشکستگی اقتصادی لبنان، ارزش پول ملی این کشور نیز بشدت سقوط کرد. وی در زمینه مدیریت سیاسی و اقتصادی دارای مشکلات جدی است و نباید مسئولیت اقدامات خود را به گردن دیگران بیاندازد.

گفتنی است عربستان سعودی در جریان نخست وزیری سعد حریری تلاش بسیاری کرد از وی برای اجرای پروژه‌هایش علیه حزب‌الله لبنان استفاده کند، اما سیاست‌های تعاملی سعد حریری در برخورد با گروههای مختلف سیاسی، طرح ریاض را با شکست مواجه کرد. پس از آن مقامات سعودی با دست کشیدن از سعد حریری وی از مشارکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ منع کرده و تمام سرمایه‌گذاری خود را بر روی سمیر جعجع رهبر حزب قوات لبنانیه قرار داده‌اند، چرا که وی کارنامه سیاهی در اقدامات متهورانه علیه حاکمیت سیاسی لبنان و جریان مقاومت دارد.