شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##​بانک#راه#دانش#بنیان#شده#اند

​بانک ها سد راه دانش بنیان شده اند

​بانک ها سد راه دانش بنیان شده اند

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره جایگاه و نقش دانش بنیان ها در اقتصاد و صنعت گفت: دانش بنیان ها و استفاده از علوم پیشرفته فقط مختص تولید صنعتی نیست، بنابراین باید در همه ابعاد چه فضای سایبری یا ارتباطات و یا تولید و خدمات باشد، متاسفانه یکی از مشکلات اساسی کشور فاصله زیاد تولید از دانش های نوین است. استفاده از دانش های نوین سبب کاهش هزینه و نیز افزایش سرعت و دقت کارها می شود.

الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه در گفت گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار کرد: سازمان ها، وزارت خانه ها و نهاد هایی که ارائه ی خدمات می کنند، از جمله گمرک که در مبادی ورودی بررسی و کنترل مواد را انجام می دهند، باید طوری باشد که کار با دقت، سرعت  و کنترل بالایی انجام گیرد ولی متاسفانه گمرک ما چون به  دانش های نوین در بحث گمرکات یعنی ترخیص و غیره... مجهز نیست و به نظر می رسد علاقه ای هم به اجرای این روش های مدرن ندارند، کار مردم به سرعت انجام نمی شود در حالی که با اجرای این دانش های نوین، دست دلالان و واسطه هایی که در گمرک ها وجود دارد کوتاه می شود.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: استفاده از شرکت های دانش بنیان و سیستم های نوین دانشی در گمرکات و نیز استفاده از ایکس ری و سیستم های مطمئن و به روزی که توانایی کار ترخیص و صادرات در مدت زمان کوتاه را را دارند، می تواند از مشکلات ذکر شده در گمرک ها جلوگیری کند.

دهقانی در خصوص نقش تسهیلات و حمایت های بانکی از دانش بنیان نیز گفت: متاسفانه قوانین و مقررات بانکی کشورسدی بر سر راه تولید هستند، اگر بانکی به این نتیجه رسید که برای پرژه ای  تامین مالی کند ، این پروژه باید در رهن بانک قرار گیرد و در آن سرمایه گذاری کند، همچنین با دادن تسهیلات سبب شکل گیری کار و ورود آن به مدار و خدمات تولید شود سپس به تدریج به گرفتن اقساط و خارج کردن سرمایه خود اقدام کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سود تسهیلات بانکی در کشور ما بالاست، فرقی ندارد که بانک به یک کشاورز یا دانش بنیان و یا به یک کارخانه ی صنعتی وام می دهد، متاسفانه درصد های بانکی در کشور ما بالاست اما در همه جای دنیا و کشورهای توسعه یافته این میزان کمتر از دو درصد است و این مساله به معظلی برای بخش تولید و دانش ما تبدیل شده که باید حل شود. به طور کلی، بانک ها از ورود به عرصه ی  بنگاه داری و تولید و کار غیر از بانکداری و نیز رقابت با بخش های خصوصی و بالا بردن هزینه ها باید خودداری کنند. 

این نماینده در پایان در خصوص تعریف برخی معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان نیز بیان کرد: در بخش مالیات بدعت هایی به عنوان قانون گذاشته می شود که اندکی بعد این بدعت ها به مشکل تبدیل می شود، اگر قرار باشد هر کسی از هر صنفی تخفیف مالیاتی بگیرد تامین هزینه ی عمومی کشور از کجا شود؟ مخصوصا کشور ما که در تحریم نفت و واردات و صادرات کالا دچار مشکل هستیم. از طرفی در اکثر کشورها تامین هزینه های جاری از اخذ مالیات صورت می گیرد اما ایران متاسفانه وابسته به درآمد های نفتی بوده و است و لذا از نظر بنده این سیاست، سیاست درستی نیست.

 

انتهای پیام