مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که به تازگی  اعلام شده است که مجوز ساخت ۱۲۷ برج بر روی گسل‌های تهران داده شده است گفت: دادن مجوز بر روی گسل مخصوصا گسل‌های تهران که به لحاظ خطر اهمیت دارند باید با یک استاندارد باشد.

وی ادامه داد: ممکن است در بسیاری از نقاط دنیا در این گسل‌ها پروژه تعریف کنند و ساختمان‌های بلند مرتبه هم بسازند؛ ولیکن استانداردی که آنجا برای ساخت و ساز رعایت می‌شود، استانداردی است که برخی اوقات پروژه را از حالت اقتصادی خارج می‌کند. یعنی محاسباتی که در طراحی برای تاب آوری ساختمان در برابر حرکت گسل و زلزله ها، طراحی است که ممکن است پروژه را از حالت اقتصادی خارج کند.

عباسی با بیان اینکه میسر نبودن ساخت و ساز روی گسل نیاز به بازگویی دارد اضافه کرد: پس این عبارت که روی گسل نمی‌شود ساخت را باید این طور بازنگری و بازگویی کرد که روی گسل با ضوابط و استانداردهای عادی نمی‌شود ساخت و ساز کرد. الآن در شهر تهران اگر هر پروژه‌ای بخواهد روی گسل‌ها تعریف شود باید رعایت ملاحظات با رویکرد طراحی روی گسل‌ها به عنوان یک پیوست مدنظر قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در واکنش به اینکه گفته می‌شود خط ۱۰ مترو از روی گسل می‌گذرد توضیح داد: این که گفته می‌شود خط ۱۰ مترو از روی گسل می‌گذرد یک بحث فنی است و می‌توان به عنوان یک نقد و سوال آن را مطرح کرد اما نمی‌شود جواب را در سوال داد. امکان ساخت و ساز ایمن روی گسل وجود دارد اما هزینه‌های بالایی دارد که معمولا اقتصادی نیست.

عباسی با اشاره به اولویت‌های مدیریت شهری گفت: ما به عنوان مدیریت شهری و شورای شهر در تهران یک اولویت داریم و این است که تهران و یک شهر یکپارچه با تمام نیازهایش داریم و این که در شورا راجع به آب و ساختمان‌های ایمن تذکر داده شد به این دلیل است که به تهران به عنوان یک شهر یکپارچه با تمام نیازهایش نگاه می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ساخت و ساز یک نیاز شهر تهران است تصریح کرد: ولی رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی یک پیوست تفکیک نشدنی از نیاز تهران است؛ یعنی باید ساخت و ساز را در تهران رونق و توسعه دهیم، ساخت وسازی که مهاجرپذیر نباشد بلکه نیاز تهران را برطرف سازد. در کنار آن باید ساختمانی بسازیم که به صورت استاندارد، ایمن و با دوام و برای مدت زمان طولانی در چرخه مصرف شهر تهران باقی بماند.

عباسی تاکید کرد که این چرخه مصرف کمک به اقتصاد خانواده‌ها و اقتصاد ملی است و ادامه داد: وقتی ساختمان با دوام می‌سازیم در صورت وقوع حادثه و رعایت اصول ساخت و ساز جان سالم به در می‌بریم و اگر رعایت نکرده باشیم اتفاقات جبران ناپذیری می‌افتد.

وی در ادامه با اشاره به ریزش ساختمان متروپل آبادان گفت: موضوع متروپل درس عبرت برای همه به ویژه مدیران و دست اندرکاران و از همه مهمتر مالکان است. هیچ کس راضی نیست که ساختمانی بسازد و جان عده‌ای را بگیرد و یا ساختمانی با هزاران میلیارد هزینه بسازد و در یک لحظه فرو بریزد و از بین برود و جان خودش هم در آنجا از بین برود.

عباسی این دست اتفاقات را نتیجه جهل، عجله وعدم فکر به عواقب تصمیمات دانست و ادامه داد: شهرداری در این پروژه نقش داشته است. این که آیا در شهرداری یک مهندس فنی عاقل نبوده و چه اتفاقی می‌افتد که چنین اتفاقی رخ می‌دهد علامت سوال‌هایی است که باید به آن‌ها پاسخ دهیم. شهرداری‌ها مردمی‌ترین نهاد حکمرانی کشورند. شوراها با رأی مردم از دل مردم انتخاب می‌شوند. شورا به عنوان نماینده مردمی که مشی دموکراسی می‌کنند باید در انتخاب‌هایشان دقت کنند چرا که تصمیمات شورا با انتخاب شهردار و مدیران شهری مستقیم به خود مردم برمی گردد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: ممکن است تصمیم هر دستگاه یا نهادی با واسطه به مردم برگردد ولی تصمیمات شورا مستقیما به مردم برمی گردد. این که تعدادی از مردم در حادثه آبادان جان خود را از دست دادند آثار روانی زیادی در این شهر و کشور به جا گذاشته و دانش فنی کشور زیر سوال رفته است.

او در ادامه درخصوص مقایسه دو حادثه متروپل و پلاسکو گفت: متروپل و پلاسکو جدا از هم هستند و اگر با هم مخلوط شوند اشتباه است؛ ولی پلاسکو می‌توانست نقطه عطفی برای یک سری تغییرات باشد. این یک مساله و موضوع و زنگ خطر جدید است. زنگ خطرش از جنسی است که با مصالح و دانش فنی امروزی ساختمانی می‌سازیم که تاب آوریش به یکی دو سال نمی‌کشد و درجا و بدون هیچ تنشی می‌ریزد.

عباسی تاکید کرد که در این حادثه اولین گام برخورد متناسب با اتفاق افتاده با خاطیان است تا درس عبرتی باشد و افزود: مدیری که می‌گوید من شش ماه بودم و دیگر نبودم هم در زمانی که بوده تکالیفی داشته است. صرفا مدیران عالی شهر یا شهرداران نباید محاکمه شوند چون شهرداران پای ساختمان‌ها نمی‌روند. کارشناسانی که وظیفه داشتند نظارت و دقت کنند همگی در اتفاق رخ داده سهیم هستند.

او ادامه داد: خاطیان فقط شهردار نیست و صرفا برخورد با آن‌ها کافی نیست و خاطیانی در رده‌های میانی هستند حتی در رده‌های کارشناسی تا شهردار منطقه یا کسانی دیگر که باید با همه اینها برخورد شود.

وی با بیان اینکه باید در ابتدا حقوق مردم را به صورت عادلانه و برابر برای یک مدت زمان ماندگار تعریف کنیم گفت: باید به مردم بگوییم حقوقشان این است و از حقوقشان آگاه شوند و شرایطی فراهم سازیم که مردم برای رسیدن به حقوقشان نیاز به دیدن کسی و پیش کسی رفتن و با کسی جور شدن نداشته باشند و فساد مالی ایجاد نشود. راهکار آن ابتدا تعریف حقوق است و دوم پایبندی به حقوق تعریف شده است؛ یعنی برای کسی ایجاد حق یا امتیاز ویژه موضوعیت نداشته باشد.

او اضافه کرد: همچنین باید ازابزارهای نوین و فن آورانه استفاده کرد تا مردم بر اساس حقوق تعریف شده خود نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند و همچنین نظارت‌های صحیح بر اجرای پروژه است انجام شود.