شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#یارانه نقدی#مجلس#دولت#ارز ترجیحی

اصابت دقیق یارانه‌ها با پرداخت یارانه به انتهای زنجیره/ پرداخت یارانه نقدی به‌ هیچ‌وجه تورم‌زا نیست

اصابت دقیق یارانه‌ها با پرداخت یارانه به انتهای زنجیره/ پرداخت یارانه نقدی به‌ هیچ‌وجه تورم‌زا نیست

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با حذف و اصلاح ارز ترجیحی و پرداخت یارانه به انتهای زنجیره، نظارت دولت نسبت به یارانه پرداختی و اصابت آن به هدف دقیق‌تر است و از سوی دیگر واریز یارانه نقدی، چون نقدینگی به اقتصاد اضافه نمی‌شود، تورم ایجاد نمی‌کند.

«مهدی طغیانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در گذشته این پول در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی، به جیب واسطه‌ها می‌رفت اما اکنون در قالب یارانه به مردم داده می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اهمیت اصلاح یارانه برای تمامی آحاد جامعه روشن است، اظهار کرد: آزادسازی زنجیره تولید، توزیع و پرداخت یارانه به انتهای زنجیره و همچنین حذف تدریجی ارز منجر به انتظارات تورمی و هزینه بیشتر می‌شود.

وی افزود: اصلاح نظام یارانه نفع و سودی برای دولت ندارد و تنها حاکمیت با حذف ارز ترجیحی تمام توان و منابع خود را برای افزایش قدرت خرید مردم بکار برده است.

طغیانی با اشاره به اینکه با اصلاح نظام یارانه رغبتی به قاچاق کالا نیست، بیان کرد: با واقعی شدن قیمت‌ها و نزدیک شدن به نرخ جهانی، رغبتی به قاچاق کالا به آن سوی مرزها نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با با سیاست ارز ترجیحی بخش قابل توجهی منابع کشور هدر رفت، گفت: طی سال‌های اخیر با تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی، مقدار قابل توجهی ارز از هدف اصلی دور و منجر به رانت و فساد شد یا مقدار قابل توجهی سر از بازار آزاد درآورد که با اصلاح نظام یارانه به رانت و سودجویی دلالان و قاچاق پایان داده می‌شود.

خودکفایی کالاهای اساسی با اصلاح نظام یارانه دست یافتنی است

وی با بیان اینکه خودکفایی کالاهای اساسی با اصلاح نظام یارانه دست یافتنی است، افزود: تا سال گذشته اختلاف قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم ۶ هزار تومان بود که با این وجود تولیدکنندگان رغبتی به تولید و خودکفایی نداشتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با تخصیص یارانه به انتهای زنجیره کنترل و نظارت امکان‌پذیر است، تصریح کرد: امسال با اصلاح قیمت گندم، انگیزه خوبی برای تولید گندم و خوداتکایی ایجاد می‌شود، چرا که سیاست‌ها باید مکمل یکدیگر باشند و با نرخ پایین خرید تضمینی، خودکفایی ایجاد نمی‌شود.

 طغیانی با اشاره به اینکه به طور معمول در اقتصاد کلان آن چیزی که بر نقدینگی اثر می‌گذارد، سرجمع اعداد است گفت: سرجمع پول در اقتصاد مهم است و آن زمان در بحث نقدینگی نگران‌هایی به وجود می‌آید. در صورتی که اگر این طرح کسری نیاورد و منابع با هزینه‌ها برابر شود به نقدینگی اضافه نمی‌کند. در صورتی که برای تأمین با کسری مواجه شود به ناچار با بدهی و استقراض از بانک مرکزی کار را به پیش خواهند برد که در نهایت تورم ایجاد می‌کند.

او بیان کرد: واریز یارانه نقدی چون نقدینگی به اقتصاد اضافه نمی‌شود، تورم ایجاد نمی‌کند و در گذشته این پول به جیب واسطه‌ها می‌رفت اما اکنون در قالب یارانه به مردم داده می‌شود.

نماینده اصفهان در مجلس بیان داشت: این نابرابری که الان در مصرف کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد شده نابرابری زیادی است، سهم دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه است یک و نیم برابر دهک اول است که نیازمند هستند، یعنی شما این ارز را برای دهک اول می‌دهید، اما چون در بخش مصرف می‌دهید آن‌هایی که بیشتر مصرف می‌کنند بیشتر منتفع می‌شوند.

اگر جراحی اقتصادی صورت نمی‌گرفت منابع به کل از دست می‌رفت

وی با تاکید بر اینکه  تاکنون بخشی از  ابعاد مسائل روشن نشده باشد، افزود: اگر جراحی اقتصادی صورت نمی‌گرفت، مسیر خطرناکی پیش پای ما بود و ممکن بود منابع به کل از دست می‌رفت به‌نوعی که در ماه‌های پایانی سال با مشکلات جدی مواجه می‌شدیم و اگر بدون تدبیر این روند ادامه پیدا می‌کرد، بخش زیادی از ذخایر غذایی و هم پولی که برای ارز لازم داشتیم، مصرف می‌شد.

عضو اقتصادی مجلس یادآور شد: به نظر می‌رسد با وضعیت کنونی به جهت ارزی و ذخایر مشکلی در تأمین ارز نداشته باشیم که در این صورت بعد از یک ماه به ثبات و آرامش بازار خواهیم رسید.