شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#صدا و سیما

ارکان سه‌گانه تحول در معاونت سیاسی صدا و سیما / از تبدیل اسناد بالادستی به گفتمان غالب اداره کشور غفلت شده است

ارکان سه‌گانه تحول در معاونت سیاسی صدا و سیما / از تبدیل اسناد بالادستی به گفتمان غالب اداره کشور غفلت شده است

معاون سیاسی صدا وسیما معتقد است که به هر یک از مشکلات موجود در کشور متمرکز شوید می‌بینید قوانینی وجود دارد که سال‌هاست اجرا نشده، قوه عاقله به اسناد قانونی رسیده است اما رسانه انحصاری که باید اینها را به گفتمان غالب کشور تبدیل می‌کرده غفلت کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست صمیمانه معاون سیاسی صداوسیما با دانشجویان و استادان دانشگاه صداوسیما در تالار ابومهدی مهندس برگزار شد. این نشست با حضور علیرضا خدابخشی معاون سیاسی سازمان، شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما، زابلی زاده، صلواتیان، فردوسی زاده، طهماسبی و دیگر استادان دانشگاه همراه بود.

ابراهیم فتحی رییس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما در ابتدای جلسه گزارشی درباره دانشجویان ارائه کرد که به صورت آماری به خروجی دانشجویان این دانشگاه، پایان نامه ها و آثارشان می‌پرداخت. بخشی از این جلسه نیز به ارتباط مجازی با خبرنگاران صداوسیما پرداخت که دانشجویان دانشگاه صداوسیما و فارغ التحصیلی این دانشگاه بودند.

حاجی‌زاده، نریمانی، صادقی و قربانی فارغ‌التحصیلان دانشگاه صداوسیما که به خبرنگاری در نقاط مختلف کشور مشغول‌اند در این گفت‌وگو حضور داشتند و به مشکلات و معضلاتی مرتبط با حوزه کاری خود اشاره کردند.

در ادامه موسوی سرحدی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما در سخنانی بیان کرد: شما اولین انتصاب آقای جبلی بودید و اکنون حدود هشت ماه از این انتصاب می‌گذرد. تغییرات خبری چه برای ما چه مخاطب خبر خیلی مشهود نیست چقدر باید بگذرد تا مخاطب این تحول را حس کند؟ مسأله دیگر اینکه آقای جبلی گفتند ما روابط عمومی نیستیم و تغییراتی در بحث سوخت کاملاً دیده شد صداوسیما و معاونت خبر خیلی خوب عمل کرد اما بعد از آن در موضوعات متروپل و یارانه‌ها این اتفاق ادامه پیدا نکرد.

وی اضافه کرد: گفته شده شما نگاه به جذب از بیرون سازمان دارید در حالی که دانشگاه صداوسیما وظیفه‌اش این است که برای سازمان نیرو تربیت کند. نظر شما نسبت به دانشگاه به عنوان تأمین‌کننده نیروی سازمان چیست؟

فراشی نماینده جامعه رسانه اسلامی در سؤال خود مطرح کرد: در کشور مجموعه اتفاقاتی رخ داده است که تا حدّی باعث شد مرجعیت رسانه ملی دچار خدشه شود شما در دوره تحول منصوب شدید. تحول باید نشانه‌هایی از خود به جا بگذارد یعنی خروجی آن مشخص شود. خبر پیشانی سازمان است و مثل سیما نیست که به طور مثال چند سال برای یک سریال طول بکشد. در این مدت تغییرات ساختاری هم انجام شد اما می‌خواهیم خروجی آن را بدانیم. ما می‌خواهیم از شما بشنویم که با عدد و رقم و آماری‌تر بگویید چه اتفاقی در این مدت رخ داده است.

وی ادامه داد: تا مسأله‌ای در کشور بحران نشود صداوسیما به مطالبه نمی‌پردازد ما متروپل‌ها را در کشور داریم که با کار تحقیقی‌ای می‌توان آنها را مشخص و پیش از فاجعه به آنها بپردازیم.

این نماینده جامعه رسانه اسلامی، افزود: شما در قبال دانشگاه مسئولیت دارید و انتظار است که فرایندی را تعریف کنید تا دانشجویان دائماً با سازمان در ارتباط و در رفت و آمد برای کارآموزی و کسب تجربه باشند.

سپس نوبت به خدابخشی معاون سیاسی سازمان صداوسیما رسید و او در جایگاه قرار گرفت تا به پرسش‌ها پاسخ دهد؛ معاون سیاسی صداوسیما در ابتدا با اشاره به عزای عمومی به خاطر حادثه آبادان تسلیت گفت و در ادامه بیان کرد: ارتباط دانشجویان با معاونت سیاسی و حضور آنها برای کارآموزی کاری ساده و سهل‌الوصول است و من هم موافقم و حتماً با یک هماهنگی اداری انجام خواهد شد. اینکه گفته شد نگاه معاونت سیاسی به جذب از بیرون است نه از دانشگاه درست نیست. نگاه ما براساس جذب براساس نیازها و جذب براساس شایسته‌گزینی و بهترین‌هاست. این بهترین‌ها امکان دارد در داخل دانشگاه باشند یا خارج از دانشگاه، اما اولویت با دانشگاه است. طبیعی است که شما با فرم‌ها و قالب‌های معاونت بیش از رقبای خود در خارج از دانشگاه آشنا هستید و در اولویتید.

وی اضافه کرد: درباره تحول در معاونت سیاسی باید گفت همیشه معیار و مزایایی برای رسانه ملی وجود دارد و آن قدرت تأثیرگذاری آن در توسعه کشور بوده است. اینکه رسانه ما با وجود اینکه انحصاری بوده چقدر توانسته در توسعه تأثیرگذار باشد محل بحث است.

نگاهی تحلیلی ما را به این نتیجه می‌رساند که پس از جنگ که هم کشور توسعه پیدا کرده و هم رسانه گسترش پیدا کرده، در بسیاری موارد رسانه نقش جدّی نداشته و انبوهی از آمال و آرزوها در کشور انباشته شده و محقق نشده است با وجودی که اسناد بالادستی و کار کارشناسی زیادی برای آنجا انجام شده است.

خدابخشی تصریح کرد: آنچه که درباره انتقادها به تحول بیان شد باید گفت ما باید ابتدا به تعریف واحد از تحول برسیم. ممکن است تعریف ما با شما از تحول متفاوت باشد. من از حدود 10 تا 12 سال پیش طرحی با نام مدیریت سندمحور رسانه داشتم. زمانی به عنوان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) و کارمند رسانه ملی این نکته را در جلسه‌ای به آقای ضرغامی مطرح کردم که گفتمان رایج بر صداوسیما گفتمان حاکم بر اسناد بالادستی کشور و گفتمان مطالبات مورد نظر رهبری نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما انبوهی از اسناد بالادستی را داریم که مراحل کارشناسی و تصویب را گذرانده اما سال‌هاست روی زمین مانده و اجرا نشده است. مثلاً درباره بیمه همگانی یا حذف کنکور یا درگاه واحد کسب و کارها یا نسخه الکترونیکی و ... هیچ یک از اینها انجام نشده بود. ما در حوزه های مختلف اسنادی داریم که قوه عاقله جمهوری اسلامی اینها را به عنوان اسناد بالادستی تنظیم کرده اما در مرحله اجرا دچار غفلت شده است. به هر یک از مشکلات موجود در کشور متمرکز شوید می‌بینید قوانینی وجود دارد که سال‌هاست اجرا نشده است. قوه عاقله به اسناد قانونی رسیده است اما رسانه انحصاری که باید اینها را به گفتمان غالب کشور تبدیل می‌کرده غفلت کرده است.

معاون سیاسی صداوسیما با اشاره به ارکانِ تحول در این معاونت رسانه ملّی، توضیح داد: رکن اول در تحول در معاونت سیاسی سندمحوری است یعنی سلیقه کارشناس و خبرنگار مبنای تعیین سوژه‌های معاونت نیست بلکه مبنا اسناد بالادستی است. رکن دوم مسأله «پیگیری» است. ما با پدیده‌ای در معاونت سیاسی مواجه بودیم که نامش را شهوت سوژه می‌گذارم. خبرنگاران سوژه‌ای را دنبال می‌کنند و بعد کنار می‌گذارند و به سراغ سوژه بعدی می‌روند. آیا سوژه‌ای که زخمی کردند و به عنوان اولویت رسانه مطرح کردند پیگیری شد یا به وضعیت مطلوب رسید؟ حدود 70 درصد موضوعاتی که در خبر به آنها پرداخته می‌شود سوژه‌های غیر رویدادی است.

وی ادامه داد: رکن سوم بحث تخصص‌گرایی است. تا قبل از شروع تحول حدود 50 تحریریه خبری داشتیم که هر یک حدود 10 نیروی محتوایی داشتند و کارشان تنظیم خبر بود و همه موازی‌کاری می‌کردند.  چیزی به نام تحریریه تخصصی نداشتیم و صرفاً در خبرگزاری پنج گروه بزرگ کلی مانند اجتماعی، ورزشی و «علمی، پزشکی، فرهنگی» داشتیم. اتفاقی که در این مدت رخ داد این بود که حدود 35 گروه تخصصی تشکیل دادیم. در اثر همین رکن تخصص‌گرایی بود که عملیات‌های بزرگ در راستای اسناد بالادستی طراحی و اجرا شد. موازی‌کاری‌ها در معاونت سیاسی از بین رفته و اکنون گروه‌های تخصصی تولید محتوا می‌کنند. به طور مثال تحقق نسخه الکترونیک سلامت نتیجه کار معاونت سیاسی بود. افزایش ظرفیت پزشکی پس از سالها، اجرای درگاه واحد مجوزها که آرزوی فعالان کسب و کار بود از دیگر نتایج پیگیری‌های گروه‌های تخصصی ما بود.

خدابخشی تأکید کرد: شاید اصل ایده حذف ارز ترجیحی را نپسندید اما اگر اصل آن را بپذیرید این طرح به دلیل حمایت رسانه ملی موفق اجرا شده است. طرحی که معضل روز جامعه است از آرزوهای دیرینه کشور بوده و فقر و گرسنگی را برطرف می‌کند. حداقل‌اش این است که اجرای آن مثل قبل 200 کشته روی دست کشور نگذاشته است. کشور تاکنون دو زمستان داغ داشته است. از نظر شما ممکن است این اصلاحات قیمتی و طرح آمال و آرزو نباشد اما از نظر ما اجرای اسناد بالادستی است. این‌ها آسان نیست کار شبانه روزی می‌خواهد.

وی ادامه داد: شغل ما به هر حال در حوزه سیاسی است و باید سیاسی باشید تا اقتضائات را درک کنید. من دارم کار جمعی می‌کنم و سر هر اختلاف نظر نمی‌شود بگویم اگر نشود من می‌روم. شاید با شما هم در جایی موافق باشم اما کار جمعی است. بنابراین نکات دوستان باید متوجه جایگاه سازمان و فشارهای روی سازمان باشد. اگر ما بر مبنای اسناد بالا دستی روند تحول را ادامه دهیم آینده کشور بسیار درخشان است.

خدابخشی افزود: همزمان با کار محتوایی بحث های جدی ادغام‌های اداری و ساختاری را هم داشتیم که فقط هم کسی می‌تواند درک کند که در سازمان کار اجرایی کرده است و تبعات هر اتفاق را می داند. ما سر جابه‌جایی‌ها کار مهمی انجام دادیم که طی آن حتی تعداد زیادی از مدیران‌مان بی‌اتاق شدند و همه‌اش جزو الزامات کار بوده است. طی این اتفاقات همه دیوارها و حایل ها در معاونت سیاسی از بین رفته است و یک تحریریه بزرگ بوجود آمده که همه دور یک میز تصمیم می‌گیریم.

انتهای پیام/