شهر خبر

علی‌اکبر اولیا، نماینده ادوار مجلس، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

حادثه متروپل درسی است که از پلاسکو گرفته نشد/ اعضای کمیسیون عمران مجلس در ادوار مختلف بعضاً فنی نیستند/ وزارت کشور باید نظارت جدی‌تری بر شهرداری‌ها در حوزه ساخت‌وساز داشته باشد/ بیمه اجباری ساختمان‌ها ایمنی اجباری هم به همراه دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم می‌گوید بیمه اجباری ساختمان‌ها منجر به رعایت الزامی بسیاری از موارد ایمنی می‌شود و از تکرار وقایعی مشابه متروپل جلوگیری می‌کند.

اعتمادآنلاین|

حادثه متروپل و بازدید کمیسیون عمران مجلس یازدهم از محل حادثه متروپل بار دیگر یادآور نقص قوانین و نظارت در حوزه ساخت و ساز بود.

علی‌اکبر اولیا ، عضو ناظر مجلس هشتم، در شورای عالی شهرسازی و معماری در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره علت تکرار حوادث ناشی از ساخت و سازهای غیر قانونی در کشور گفت: دلیل مهم تکرار چنین حوادثی است که از اتفاقات درس لازم را نگرفته و اشکالات سیستم‌ها را برطرف نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

او با اشاره به اقدامات مجلس هشتم در زمینه بهبود ساخت و سازها افزود: در مجلس هشتم در کمیسیون عمران یک کمیته اقدام فنی و اجرایی تعریف کردیم تا سازوکارهای ساخت‌وساز- از کارفرمایی تا پیمانکاری- در کشور کنترل شود که البته بعد از اتمام دوره هشتم این کمیته فعالیت جدی‌ای نداشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم تاکید کرد: متاسفانه برخی از اعضای کمیسیون‌های عمران در ادوار مختلف فنی نیستند که شاید نتوانند با شناخت کامل مباحث را کنترل کنند و تاثیرگذار باشند.

او با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلفی در حادثه متروپل مقصر هستند، تاکید کرد: در مجموع وزارتخانه‌های  اقتصاد و کشور و همچنین شهرداری‌ها در این رابطه مسئولیت مستقیم دارند و قطعاً در این اتفاقات اشکالاتی مشخص می‌شود که باید با یک جمع‌بندی وگزارش به یک مرجع ذی‌صلاح به قصور و تقصیر در انجام وظیفه رسیدگی کرد و در صورت نیاز نقص‌های قانونی را نیز مورد بررسی و رسیدگی قرار داد.

او تاکید کرد: با این اقدام کل سیستم کشور در ارتباط با آسیب ساخت‌وسازهای غیرقانونی واکسینه می‌شود.

وزارت کشور باید بر شهرداری‌ها نظارت دقیق‌تر و نزدیک‌تری داشته باشد

اولیا با تاکید بر اینکه «وزارت کشور باید بر فعالیت شهرداری‌ها در حوزه ساخت و ساز نظارت دقیق‌تر و نزدیک‌تری داشته باشد» افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر در مدیریت شهری تزلزل ایجاد شده و این خود در بروز چنین فجایعی موثر است.

متروپل

او خاطرنشان کرد: اعضای شوراها باید افرادی ذی‌صلاح، دلسوز و مسلط به مسئولیت کاری خود باشند و دولت و مجموعه وزارت کشور هم اقدامات لازم را در ارتباط با ساخت‌وسازها دنبال کند.

بیمه اجباری ساختمان‌ها ایمنی اجباری هم به همراه دارد

اولیا همچنین تصریح کرد: من در زمان مجلس هشتم طرحی را تدوین کرده بودم که پس از اتمام دوره نمایندگی نیز دنبال کردم و آن نظام بیمه اجباری برای ساختمان‌هاست.

عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم در پایان گفت: اگر نظام بیمه اجباری برای ساخت‌وسازها داشته باشیم چون بیمه‌گر باید مسئولیت این وقایع را در آینده برعهده بگیرد، خواه‌ناخواه نظارت و کنترل جدی‌تری بر فرآیند ساخت‌وسازها صورت می‌گیرد و این بیمه یک ایمنی ناگزیر را برای ساختمان به همراه خواهد داشت.