شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو

وزیر صمت: وضعیت خودرو قابل دفاع نیست ولی قابل حل است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز یکشنبه در پایان بازدید خود از شرکت خودروسازی سایپا با اذعان به این که وضعیت خودروی کشور، همچنان قابل دفاع نیست، گفت: صنعت خودرو نسبت به 6 ماه اخیر، رشد قابل توجهی داشته و مشکلات آن در حال رفع شدن است. 

سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت امروز یکشنبه، پس از بازدید از شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که با وجود اینکه وضعیت خودروی کشور، هنوز شرایط قابل دفاعی را تجربه نمی کند، به هرحال می توان گفت که نسبت به گذشته رشد بسیار خوبی داشته و مشکلات آن در حال رفع شدن است. وی همچنین، ظرفیت نیروی انسانی و زیرساخت های نصب شده را مناسب دانست. 

 

باید به صنعت خودروی کشور امیدوار بود

وی درخصوص اینکه صنعت خودرو با وجود دارا بودن مسائل و چالش‌های بسیار که مورد اعتراض مردم قرار بوده و باید به آنها حق داد، گفت: در زمینه احیای این صنعت، ابزار امیدواری کرد. 

فاطمی امین در ادامه گفت که در ماه‌های گذشته تمرکز اولیه دولت بر روی مسأله تولید و افزایش آن بوده است. وقتی تولید افزایش یابد گردش مالی شرکت‌ها هم اتفاق می افتد، در نتیجه قیمت تمام شده  کاهش می یابد، شرکت‌های قطعه‌ساز به تکاپو می افتند و و در آن صورت می توان انتظار داشت که کیفیت محصولات، بهبود یابد. 

فاطمی امین همچنین گفت که تصمیم بر آن است که بسیاری از محصولات تغییر کند. به این دلیل که بخش عمده‌ای از بی‌کیفیت بودن خودروها، به خاطر کاربرد پلتفرم‌های قدیمی در خودروهایی مانند تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ است که چندان امکان اصلاح و بهبود را به خودروساز نمی دهند.  گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال جاری ۸۰ هزار دستگاه خودروی تارا و سایپا ۸۰ هزار دستگاه خودروی شاهین را جایگزین محصولات قدیمی خواهند کرد که این‌ به منزله تغییر ریل و نیز حرکت به سمت خودروهای جدید است.

تصمیمی برای گران کردن قیمت ها نداریم

در ادامه وزیر صنعت معدن و تجارت با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی، تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن نداریم، گفت: با اشاره به برنامه دوساله تعریف شده برای صنعت خودرو، مسائل و چالش های موجود در این حوزه را قابل حل دانست. 

وی افزود: سال گذشته ۷۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت و متوسط عبور مستقیم خودرو در شرکتیمانند سایپا تنها ۱۸ درصد بود که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد ولی امروز عبور مستقیم خودرو از خط تولید به بازار در ایران‌خودرو به ۱۰۰ درصد و در سایپا به ۹۷ درصد رسیده است؛ از این رو می توان گفت که بخش زیادی از مشککلات حوزه خودرو حل شده است. 

فاطمی امین گفت: اجرای اقدامات دیگری نیز در نقشه راه صنعت خودرو آغاز شده است. اقداماتی مانند مبارزه با کالاهای یدکی قاچاق که ۳۰ درصد بازار لوازم‌یدکی خودرو را شامل می شود. در موضوعات دیگری از جمله تنوع محصول، بهبود کیفیت، اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان و .... و مجموعاً در ۹ محور، برنامه‌هایی تهیه شده و از خودروسازان نیز خواسته شده که در همین راستا حرکت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار داشت: از این به بعد، باید بیشتر روی محصولات جدید متمرکز باشیم، خودروهایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، اما قیمت‌های بالایی نیز دارند که برای عموم افراد قابل استفاده نیستند. ما تلاش خواهیم کرد که خودروهایی با قیمت‌های پایین‌تر در کشور تولید کنیم.

قانون جوانی جمعیت، طرح مطرح شده از سوی مجلس

فاطمی امین در پایان سخنان خود، دررابطه با قانون جوانی جمعیت اشاره کرد که این طرح، طرحی است که از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شده و براساس آن، دو خودروساز بزرگ کشور موظف اند که مطابق قانون اجرا شده پیش رفته و فعالیت های خود را در همین راستا پیش ببرند.