شهر خبر

اقدام یونان تحت تاثیر لابی صهیونیست‌ها است/ ابتکار امنیتی شاهراه نفتی جهان در دست ایران است

اقدام یونان تحت تاثیر لابی صهیونیست‌ها است/ ابتکار امنیتی شاهراه نفتی جهان در دست ایران است

فداحسین مالکی گفت: ابتکار امنیتی و حاکمیتی شاه‌راه نفتی جهان یعنی تنگه هرمز در دست جمهوری اسلامی ایران است. قطعا اگر یونانی‌ها و یا دیگر کشور‌ها به این گونه اقدامات مبادرت کنند، بازنده میدان دریایی آن‌ها خواهند بود. دست ایران باز است و می‌تواند اقدامات بیشتری از جمله آن 17 کشتی باقی مانده یونانی در خلیج فارس را توقیف کند.

«فدا‌حسین مالکی»، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه ادعای برخی منابع غربی جهت اقدام حقوقی علیه ایران به جهت توقیف دو نفتکش یونانی، اظهار داشت: حرکتی که یونانی‌ها انجام دادند و باعث توقیف کشتی حامل نفت ایرانی شد، به هر بهانه‌ای قابل توجیه نیست و جایگاهی در عرف بین‌المللی ندارد. حتی اگر از ابزارهای حقوقی هم استفاده کنند قطعا آب در هاون کوبیدن است و نتیجه نخواهند گرفت. اما جمهوری‌اسلامی ایران این حق را دارد که یک اقدام متقابل انجام دهد. ضمنا نفتکش یونانی در محدوده آب‌های ایرانی آمده که شک و تردید مرزبانان دریایی ما را برانگیخته است. ما از یونان انتظار بیش از این داریم. معمولا یونانی‌ها تا به حال آسیبی به منافع جمهوری اسلامی ایران وارد نمی‌کردند. مگر اینکه تحت تاثیر عوامل لابی صهیونیستی و آمریکایی دست به این کار بزنند. اعتقاد  ما این است که یونانی‌ها باید معیار روابط با ایران را روابط دو جانبه قرار داده و از حواشی بین‌المللی و فشار‌های بیرونی دوری کنند.

تاثیر لابی صهیونیستی بر اقدام یونان

وی در ارتباط با این‌ که اگر غرب وارد مباحث حقوقی شود واکنش ایران چه خواهد بود افزود: اقدام یونانی‌ها تیری در تاریکی زدن است. شک و تردید در آن وجود دارد که این اقدام تحت لابی جریانات بین‌المللی خصوصا صهیونیست‌ها قرار گرفته باشد وگرنه یونان می‌توانست به راحتی و بر سر میز مذاکره با مقامات ایرانی ما حل کند. با توجه به شرایط منطقه و شرایط حاکم بر مذاکرات برجام که در یک تنفس سیاسی به سر می‌برد، این حرکت که خواسته باشند یک اقدامی بر علیه جمهوری‌اسلامی ایران در مجامع حقوقی جهانی داشته باشند، نشات گرفته از این موضوع است. اما اقدام آن‌ها راه به جایی نخواهد برد و ما امکان اقداما متقابل و اقدامات بیشتر را نیز داریم. 

بازنده میدان توقیف نفتکش ها یونان خواهد بود

عضو کمیسیون امنیت‌ملی در رابطه با ظرفیت‌های تنگه هرمز و دست برتر دریایی ایران اشاره کرد: ابتکار امنیتی و حاکمیتی شاه‌راه نفتی جهان یعنی تنگه هرمز در دست جمهوری اسلامی ایران است. قطعا اگر یونانی‌ها و یا دیگر کشور‌ها به این گونه اقدامات مبادرت کنند، بازنده میدان دریایی آن‌ها خواهند بود. در حالی که ما نظرمان بر این است که این گونه مسائل در میز مذاکره حل شود. در غیر این صورت دست ایران باز است و می‌تواند اقدامات بیشتری از جمله آن 17 کشتی باقی مانده یونانی در خلیج فارس را توقیف کند. 

وی ادامه داد: عدم ایجاد مزاحمت برای کشتی‌هایی که مسیر عادی خود را طی می‌کرده‌اند، حسن نیت جمهوری‌اسلامی ایران را نشان می‌دهد. ایران تاکنون علاوه بر ایجاد امنیت، تعرضی نسبت به کشتی‌هایی که مسیر عادی خود را طی می کرده‌اند، نداشته است.

انتهای پیام