شهر خبر

۱۵۰ هکتار باغ در کشت و صنعت مغان بازسازی شده است

۱۵۰ هکتار باغ در کشت و صنعت مغان بازسازی شده است

اردبیل- ایرنا- مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از بازسازی ۱۵۰ هکتار باغ میوه در این شرکت خبر داد و گفت: با وارد کردن 25 هزار اصله نهال که بخشی از آن وارد شده است، علاوه بر تامین نیاز استان، نهال مورد نیاز کل کشور تامین می‌شود.

اسدالله محسن زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اصلاح و بازسازی باغات میوه در دستور کار قرار گرفته و تمهیدات لازم برای ایجاد نهالستان و باغ مادر در اراضی کشت و صنعت مغان اتخاذ شده است.

وی اظهار کرد: با وارد کردن تعداد ۲۵ هزار اصله نهال از کشور صربستان که ۱۰ هزار اصله نهال آن وارد شده و در گلخانه شرکت در قرنطینه می‌باشد، می‌توان علاوه بر نیاز منطقه و استان، نهال مورد نیاز کل کشور را تامین کرد.

 مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از افزایش تولید شیر در این شرکت خبر داد و گفت: تولید شیر خام از ۱۶۰ تن در روز به ۲۳۰ تن در روز رسید که در دوران فعالیت مجتمع دامپروری شرکت مغان بی‌سابقه بوده است.

محسن زاده ادامه داد: با ارتقای شرایط بهداشتی‌ محیط نگهداری دام‌ها و تغذیه غذایی سالم و باکیفیت، تعداد دام‌ها در این مجتمع از ۱۷ هزار و ۳۰۰ راس به بالای ۲۰ هزار راس افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان افزود: با تامین بموقع و مدیریت مصرف نهاده‌ها، تولید نهاده‌ها به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

 محسن زاده گفت: این شرکت بازوی اجرایی وزارتخانه بوده و با اجرای سیاست‌های ترسیمی وزارتخانه برای تامین امنیت غذایی به کشت محصولات استراتژیک اقدام کرده است.

وی درباره راه اندازی پردیس فناوری در شرکت افزود: برای نخستین بار در کشور به اخذ مجوز پردیس کشاورزی اقدام شده و برای اجرایی کردن این پروژه تفاهمنامه‌ای با پارک علم و فناوری منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان بیان کرد: تفاهمنامه کشت نشایی نیز با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری انعقاد گردیده و برنامه پنج ساله برای توسعه زیرساخت‌های شرکت اعم از باغ، زراعت، دام و صنعت به مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومان تنظیم و به وزارتخانه ارسال شده است.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.