شهر خبر

ریسک پذیری نبودن صنایع دلیل عدم استقبال از دانش بنیان‌ها

ریسک پذیری نبودن صنایع دلیل عدم استقبال از دانش بنیان‌ها

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس درباره علت ضعف در رابطه بین صنایع و شرکت های دانش بنیان می گوید: هر جا که صنایع به سمت شرکت های دانش بنیان رفته اند و در این حوزه هزینه کرده اند، توانسته اند در کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت بهره وری بیشتری داشته باشند.

جلال رشیدی کوچی و نماینده مردم فارس در گفت و گو با خبرنگار برنااظهار داشت: شاید دلیل اینکه هنوز بسیاری  از صنایع جرات نمی کنند به سمت شرکت‌های دانش بنیان بروند به این دلیل است که جسارت و شهامت تغییر را ندارند و به حداقل ها راضی هستند. به نظر می رسد برای اینکه صنایع به سمت و سوی شرکت های دانش بنیان پیش بروند ما باید دقت نظر داشته باشیم و الزامات قانونی را برای آنها در نظر بگیریم.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان معتقد است، وقتی مسیر مشخص است و نتیجه حرکت  در این مسیر نیز کاملاً واضح است ولی عده‌ای در این مسیر حرکت نمی کنند باید از راه هایی که در قانون مشخص شده این مسیر را هموار کرد. مطمئنا اگر صنایع به این سمت و سو بروند موفق خواهند شد و دیگر نیازی به تحمیل مشکلات واردات خارج از کشور نیز نخواهند بود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه چند دلیل عدم اقبال صنایع به شرکت های دانش بنیان را برشمرد و توضیح داد:پایین بودن ریسک پذیری صنایع یکی از دلایل عدم استقبال صنایع از محصولات دانش بنیان است. و مسئله بعدی اینکه حیات خلوت بسیاری از افراد در صنایع با حضور این شرکت های دانش بنیان با مخاطره روبرو خواهد شد و این صنایع حاضر نیستند این حیاط خلوت ها را از دست بدهند. قطعاً وقتی دانش بنیان در عرصه های مختلف وارد شوند  باید تغییراتی در صنایع در حوزه های مختلف ایجاد شود که شاید این صنایع آنها را نپسندند.

 رشیدی کوچی در ادامه با بیان اینکه واردات کالای خارجی مادامی که موجب رقابت شود و به تولید کننده داخلی ضربه وارد نکند مشکلی ندارد افزود: در واردات کالاهایی که به تولید کننده دانش بنیان مربوط می شوند نیز همین شرایط صدق می کند. نباید واردات کالای خارجی در حدی باشد که این تولید کننده عملا بی کار شود ولی در مقابل نباید هم سیاست ممنوعیت واردات را در پیش گرفت که شاهد شرایط امروز در ایران خودرو باشیم.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان راه میان‌بُر برای تحقق اقتصاد مقاومتی است اشاره کرد: بنگاه های بزرگ اقتصادی اعم از نفت و گاز، خودرو و … در سال های اخیر روی خوشی به این حوزه نشان نداده اند. دلیل این مسئله نیز این است که کماکان قوانین نانوشته‌ای در کشور وجود دارد که جلو دانش بنیان شدن اقتصاد کشور را می گیرد. متاسفانه در کشور ما شرکت های دانش بنیان خوبی شکل گرفته اند ولی کماکان نگاه ها به خارج است و محصولات با کیفیت داخلی بازار فروش ندارند. نگاه مدیران ما همچنان به خارج و خریدهای خارجی است و باعث شده اقتصاد دانش بنیان رشد نکند.  راه اصلی رشد شرکت های دانش بنیان و تبدیل شدن آنها از شرکت های کوچک و متوسط به شرکت های بزرگ، تنها و تنها ایجاد بازار برای آنها و خرید از آنهاست تا بتوانند کسب و کار خودشان را گسترش بدهند و توان رقابت با شرکت های بزرگ جهانی را پیدا بکنند.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان با بیان اینکه نظام اقتصاد سنتی کشور، لاجرم باید تغییر کند افزود: باید نگاهی کلان نگر حاکم شود و همه بخش های کشور را در این جهت هم راستا کند تا شاهد رسوخ دانش در بخش های مختلف اقتصاد و صنعت کشور باشیم. متأسفانه دستگاه های دولتی تاکنون در زمینه خرید از شرکت های دانش بنیان اقدامی موثر انجام نداده اند. باید فرهنگ وابستگی در کشور را از بین برد و به این شرکت ها اتکا کرد.

انتهای پیام