شهر خبر

مناقصه فروش برای تولید بار اول شرکت های دانش بنیان مسیر مناسبی نیست

مناقصه فروش برای تولید بار اول شرکت های دانش بنیان مسیر مناسبی نیست

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره علت ضعف در رابطه بین صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر موفقیت های خیلی خوب و تولیدات قابل توجهی داشتند. به همین دلیل می توان گفت حمایت هایی که از شرکت های دانش بنیان شده است جواب داده است.

محمد خدا بخشی در گفت گو با خبرنگار برنا در ادامه توضیح داد: با حمایت هایی که از شرکت های دانش بنیان انجام شده و این حمایت ها از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد شروع شده و نتیجه مطلوبی داشته است اما باید این حمایت ها را تقویت کنیم. 

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اینکه صنایع از دانش بنیان حمایت و استقبالی نمی کنند مربوط به علاقه شخصی و عدم تمایل آنها است. تا جایی که به مجلس و دولت مربوط می شود آنها باید این شرایط را روان تر کنند تا زمینه این مسئله در کشور فراهم شود که صنایع ما از محصولات این شرکت ها در خطوط تولید خود استفاده کنند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس افزود: صنایع باید از محصولات این شرکت ها استفاده کنند و مشکلات و مسایلی که دارند را به شرکت های دانش بنیان ارائه دهند تا آنها با ایده ها و تولیدات خود این مشکلات را برطرف کنند.  یکی از اقدامات بسیار ارزنده‌ای که طی دو سال گذشته انجام شده، ایجاد فرصت برای شرکت‌های دانش بنیان برای تولید بار اول بوده، به این علت که طبیعتاً مسیر برگزاری مناقصه برای شرکت‌هایی که برای اولین بار یک محصول را به بازار عرضه می‌کنند، مسیر مناسبی نیست، از این جهت سیاستگذاران مسیر جدیدی را برای تولید و تجاری سازی محصولات فناورانه ایجاد کردند. 

این عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: در سال ۹۸ مصوبه‌ای برای تسهیل ورود محصولات فناورانه به بازار مصوب شد به این صورت که با ارزیابی‌های معاونت علمی و فناوری و تایید اینکه یک محصول فناورانه است، راه برای ورود شرکت‌های دانش بنیان در مسیری جدا از قانون برگزاری مناقصات باز و این امکان برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌شود تا از این طریق بتوانند به تجاری سازی محصولاتی که برای اولین بار در داخل کشور تولید می‌شود، مبادرت ورزند.

خدابخشی توضیح داد: از سوی دیگر هر چه قدر کیفیت محصولات و خدماتی که این شرکت های دانش بنیان می دهند بیشتر باشد استقبال واحدهای صنعتی و خود مردم از آنها قطعا بیشتر خواهد شد. توصیه ای که به ارایه دهندگان و سازندگان محصولات دانش بنیان داریم این است که کیفیت را بالا ببرند و از سوی دیگر از مردم و تولید کننده و صنعت گر درخواست داریم که از این محصولات استفاده کنند. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: باید از تولید دانش بنیان با کیفیت تولید داخل حمایت شود تا تولیدات داخل رونق پیدا کند و اشتغال بیشتری پیدا شود. بخش قابل توجهی از محصولات مورد نیاز صنایع در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شود، به ویژه در یک دهه اخیر، حجم محصولات فناورانه که عمدتا توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شده رو به افزایش است. با این حال، همچنان در برخی از محصولات وابستگی‌هایی را داریم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس افزود: دستگاه های حاکمیتی باید شرایط را روان کنند که این اتفاق و اتصال بین صنایع و دانش بنیان ها برقرار شود. مجلس هم اگر جایی احساس کند که خلا قانونی وجود دارد و نیازمند فراهم شدن بستر قانونی برای سوق دادن صنایع به سمت دانش بنیان ها هستیم حتما وارد عمل خواهد شد. 

این عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: شرکت های دانش بنیان تلاش کنند که کیفیت کالاهایی که تولید می کنند را بالا ببرند. وقتی این شرایط فراهم شود و این اتصال برقرار شود خروجی کار رونق تولید، ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز، عدم وابستگی به خارج می شود.

انتهای پیام