بهرام عین اللهی گفت: با ۹ وزیر بهداشت کشور‌های مختلف ملاقات داشتم و آمادگی خود را برای صادرات واکسن به کشور‌های دیگر اعلام کردم و حتی می‌توانیم به کشور‌هایی که از نظر توسعه وضعیت خوبی ندارند، مجانی واکسن بدهیم و اکنون چهار میلیون دُز واکسن آماده داریم و در نخستین محموله یکصدهزار دز برای ونزوئلا ارسال کردیم که وزیر بهداشت این کشور دوباره تقاضا کرده مقدار بیشتری ارسال کنیم که باز هم خواهیم فرستاد.

او گفت: اینکه ما می‌توانیم صادر کننده واکسن باشیم در حالیکه قبلا نیاز به واکسن داشتیم، افتخار بزرگی است و ما با صادرات واکسن نشان می‌دهیم جمهوری اسلامی ایران همچنان یک کشور قوی در همه مسائل هست.

آبله میمون وارد ایران نشده است

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری آبله میمون سال‌ها در کشور‌های مختلف وجود داشته و مربوط به حیوانات است و به صورت اتفاقی به میمون منتقل شده و به صورت اتفاقی هم به انسان منتقل شده است. این بیماری بیشتر عوارض پوستی دارد و میزان مرگ و میر آن مثل کرونا نیست و خیلی کم است.

وی گفت: در کشور ما هم تعدادی موارد مشکوک عنوان شده بود که نمونه‌های آن را به انستیتو پاستور دادیم و هیچ کدام از آن‌ها ثابت نشد؛ بنابراین هنوز در کشور ما ثابت نشده آبله میمون آمده باشد. با این حال کارشناسان وزارت بهداشت در مرز‌ها شرایط را کنترل می‌کنند و اگر موردی بود حتماً در مورد آن اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

توان ساخت واکسن برای هر ویروسی را داریم 

به گفته عین اللهی، کرونا باعث شد ما زیرساخت‌های واکسیناسیون را بالا بردیم به طوری که امروز ما ۶ مرکز تولید واکسن داریم که این‌ها نه تنها واکسن کرونا بلکه می‌توانند واکسن هر ویروسی را می‌توانند را تولید کنند.

وی گفت: بیوراکتور‌های مجهزی داریم که هر ویروسی در آن کشت شود خروجی آن می‌تواند واکسن باشد؛ بنابراین ما برای هر نوع تهدیدی در دنیا می‌توانیم واکسن آن را تولید کنیم و این از توفیقات دانشمندان ما بوده است.

به گفته وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جلسه‌ای که در ژنو در سازمان بهداشت جهانی بودم، این موضوع را عنوان کردم که کشورما در مبارزه با کرونا موفق و سربلند بوده و میزان ابتلا تک رقمی شده بلکه ما به دانش تولید واکسن و ابزار تولید واکسن مجهز شده ایم و هیچ نگرانی در مورد این بیماری نداریم.

عین اللهی گفت:  ما جزو کشور‌های موفق در ریشه کنی بیماری کرونا هستیم، یکی از دلایل موفقیت ما این بود که رهبر معظم انقلاب و شخص رئیس جمهور احساس مسئولیت کردند و در رابطه با کرونا وارد شدند و فعالیت کردند. این در حالی است که در خیلی از کشور‌ها مسئولین کشور‌ها ورود نکردند.

آثار و شواهدی مبنی بر شیوع مجدد کرونا دیده نمی‌شود

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: درباره آینده کرونا اخیراً شایعاتی ایجاد شده، ولی ما فعلا هیچ آثاری نمی‌بینیم که کرونا مجدداً در کشور ایجاد شود با این حال باید مردم واکسیناسیون را انجام دهند.

وی گفت: واکسن کرونا باعث ارتقای ایمنی و مقاومت افراد می‌شود و اگر موقعی کرونا بیشتر شد بدن افراد می‌تواند در مقابل آن مقاومت کند، ولی فعلا هیچ آثار و شواهدی نه تنها در ایران بلکه در خیلی از کشور‌های دیگر نداریم.