شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه

یارانه گاز این افراد تا ماه آینده حذف می‌شود

براساس بودجه ۱۴۰۱، حذف یارانه برای مشترکان پرمصرف تا ماه آینده اجرایی می‌شود.

یارانه گاز این افراد تا ماه آینده حذف می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از به نقل از ایسنا، میزان مصرف گاز در ایران تقریبا با ۱۲ کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند. آمارهای مصرف گاز در زمستانی که گذشت به نقطه بحران رسید.

با وجود آنکه با توجه به تکمیل تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز فرآورش و وارد شبکه سراسری می‌شد، باز هم ناترازی انرژی در گاز وجود داشت که این امر بیانگر عدم رعایت الگوی مصرف است.

همین امر باعث شده تا وزارت نفت سیاست‌های تشویقی و تنبیهی را به‌کار بگیرد؛ یکی از اقدام‌های دولت سیزدهم افزایش تعرفه برای مشترکان پرمصرف گاز بود.

این ماجرا پارسال در آذرماه رقم خورد و گام نخست به این شکل برداشته شد که هیچ‌گونه تغییری در قیمت سه پله نخست که تقریباً ۷۵ درصد مشترکان بودند و بیش از ۵۰ درصد مصرف را داشتند، صورت نگرفت.

اما در بحث تعرفه‌های گاز ۱۲ پله تعریف شده است؛ از پله ۴ تا پله ۱۲ مشترکان پرمصرف هستند.

با برنامه‌ریزی که انجام و در دولت نیز مصوب شد، تعرفه هر پله نسبت به پله قبل ۴۰ درصد افزایش می‌یابد، یعنی سه پله نخست که ۷۵ درصد مشترکان ما هستند، هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشتند، اما از پله چهارم که شروع مشترکان پرمصرف است، افزایش نرخ‌ها انجام شد.

مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرده است قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف باید بدون یارانه باشد، آنطور که جواد اوجی – وزیر نفت – اعلام کرده، کارشناسان وزارت نفت در حال بررسی این موضوع هستند.

این موضوع پس از نهایی شدن به دولت ارائه خواهد شد و افزایش قیمت ابزاری برای کنترل شدت مصرف انرژی و بهینه مصرف کردن گاز برای مشترکان باشد. فکر می‌کنم این آیین‌نامه طی یکی دو ماه آینده به دولت ارائه شود.