شهر خبر

رشد سه برابری تولید خودرو در چین در پسا کرونا؛ ایران در رده نوزدهم ایستاد

براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین المللی وسایل نقلیه موتوری، ایران در سال 2021، به عنوان نوزدهمین خودروساز در جهان شناخته شده است. 

این درحالی است که تولید خودروی جهان در سال 2020 و در اثر شیوع کرونا بیش از 13 درصد افت قیمت داشته است. این آمارها نشان می دهد که تولید خودروی جهان نسبت به سال گذشته، 3 درصد افزایش را تجربه کرده و به 80 میلیون و 145هزار دستگاه رسیده است. 
این گزارش ها حاکی از آن است که تولید خودرو در ایران هم نسبت به سال گذشته، دو درصد افزایش یافته و به 894 هزار و 298 دستگاه رسیده است؛ در نتیجه توانسته رتبه نوزدهم را در جهان کسب کند. 
در اینمیان، انگلیس با تولید  ۹۳۲ هزار دستگاه، جایگاه هجدهم را از آن خود کرد. 

 

ایران در سال ۲۰۲۱ از نظر میزان تولید خودرو، بالاتر از کشورهایی مثل ایتالیا با تولید ۷۹۵ هزار دستگاه، آفریقای جنوبی با تولید ۴۹۹ هزار دستگاه، لهستان با تولید ۴۳۹ هزار دستگاه، پرتغال با تولید ۲۸۹ هزار دستگاه، تایوان با تولید ۲۶۵ هزار دستگاه، بلژیک با تولید ۲۶۱ هزار دستگاه، اتریش با تولید ۱۳۶ هزار دستگاه، فنلاند با تولید ۹۳ هزار دستگاه و مصر با تولید ۲۳ هزار دستگاه، ایستاده اسj.

چین با اختلاف بسیار زیاد نسبت به آمریکا بزرگترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۱ بوده است. تولید خودرو چین در این سال ۲۶ میلیون و ۸۲ هزار دستگاه گزارش شده است. تولید خودرو چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۳ درصد رشد داشته است.چین تقریبا ۳ برابر آمریکا خودرو تولید می‌کند. 

کشور چین نیز با تولید سه برابری خودرو نسبت به ایالات متحده آمریکا، بزرگترین خودرو ساز جهان در سال 2021 بوده است. این کشور در سال گذشته، 26 میلیون و 82 هزار دستگاه تولید کرده است، به معنی اینکه نسبت به قبل از کرونا، به 3 درصد افزایش قیمت رسیده است. 
 
آمریکا با تولید ۹ میلیون و ۱۶۷ هزار دستگاه در رده دوم و ژاپن با تولید ۷ هزار و ۸۴۶ هزار دستگاه در جایگاه سوم جهان قرار گرفته‌اند. کشورهای هند با تولید ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار دستگاه، کره جنوبی با تولید ۳ میلیون و ۴۶۲ هزار دستگاه، آلمان با تولید ۳ میلیون و ۳۰۸ هزار دستگاه، مکزیک با تولید ۳ میلیون و ۱۴۵ هزار دستگاه، برزیل با تولید ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار دستگاه، اسپانیا با تولید ۲ میلیون و ۹۸ هزار دستگاه و تایلند با تولید ۱ میلیون و ۶۸۵ هزار دستگاه نیز به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم را در رده‌بندی بزرگترین خودروسازان جهان به خود اختصاص داده‌اند.

کشورهای دیگری مثل روسیه با تولید یک میلیون و 566 هزار دستگاه، ترکیه با یک میلیون و ۲۷۶ هزار دستگاه و کانادابا یک میلیون و ۱۱۵ هزار دستگاه، تولید کرده اند.