شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#اوکراین

تحولات اوکراین| آمریکا تا زمانی که جنگ متوقف نشده، تحریم‌ها علیه روسیه را لغو نخواهد کرد/ غرب هیچ تلاشی برای حل و فصل مناقشه اوکراین نمی‌کند

تحولات اوکراین| آمریکا تا زمانی که جنگ متوقف نشده، تحریم‌ها علیه روسیه را لغو نخواهد کرد/ غرب هیچ تلاشی برای حل و فصل مناقشه اوکراین نمی‌کند

در حالی‌که رئیس جمهوری اوکراین پیش از این شرط بازگشت بر سر میز مذاکره با مسکو را بازگرداندن مناطق اشغال شده این کشور توسط روسیه نامیده بود، وزیر امور خارجه اوکراین مدعی شد که مقامات کی‌یف هیچ پیش شرطی برای از سرگیری مذاکرات با طرف روسی ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "ند پرایس" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته، چهارشنبه، اعلام کرد که واشنگتن قصد ندارد تا زمانی که جنگ در اوکراین به پایان نرسیده، فشارهای تحریمی بر اقتصاد روسیه را متوقف کند.

وی گفت: «من فکر می‌کنم باید نسبت به وعده‌های مختلف روسیه تردید داشته باشیم، تحریم‌های غیرغذایی باقی خواهند ماند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین مدعی شد که محدودیت‌ها به گونه‌ای طراحی شده که مانعی برای صادرات کود و محصولات کشاورزی روسیه ایجاد نکند. بدین ترتیب، محدودیت‌های ایالات متحده علیه روسیه نمی‌تواند باعث ایجاد بحران غذایی شود.

پیش از این، وزیر بازرگانی ایالات متحده نیز احتمال لغو زودهنگام محدودیت‌های صادراتی روسیه را رد کرد. او از کشورهای جهان نیز خواست تا تحریم‌های ضدروسی را گسترش دهند تا مسکو از مزایای مشارکت در اقتصاد جهانی محروم شود.

در عین حال مشخص شده که بیش از نیمی از شهروندان آمریکایی (51 درصد آنها) از اعمال تحریم‌ها شدید علیه حمایت نمی‌کنند و معتقدند که چنین اقداماتی نباید در نهایت به ضرر رفاه اقتصادی در ایالات متحده تمام شود.

این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که مقامات مسکو در حال تهیه مجموعه‌ای از پاسخ‌های مناسب به تحریم‌های آمریکا هستند. زاخارووا یادآور شد که او هنوز نمی تواند ماهیت محدودیت‌های در نظر گرفته شده را آشکار کند، برای اینکه در حال حاضر مذاکراتی جریان دارد و روسیه بدون توافق با همه طرف‌های ذینفع، در این باره صحبتی نخواهد کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز نود و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

ترکیه تلاشی از سوی غرب برای حل مناقشه در اوکراین را ندیده است

اسماعیل صافی، یکی از اعضای شورای سیاست خارجی و دفاعی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در گفتگو با روزنامه "ایزوستیا"، چاپ مسکو، اعلام کرد که ترکیه علاقه مند به پایان سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین است، در حالی که «هیچکس نمی‌بیند که غرب تلاشی صادقانه برای حل و فصل اوضاع انجام داده باشد.»

این مقام ترک گفت: «مقامات آنکارا فقط خواهان صلح و امنیت در منطقه هستند. ما خواهان ادامه و طولانی شدن درگیری نیستیم و همواره با آن مخالف بوده‌ایم. ولی درگیری نظامی در اوکراین در حال حاضر جریان دارد و هیچ فایده ای برای سرزنش کسی در اینجا وجود ندارد. تنها کشوری که واقعاً برای توقف این درگیری تلاش کرده، ترکیه بوده و همه شاهد این تلاش بودند.»

این عضو شورای سیاست خارجی و دفاعی ترکیه افزود: «این در حالی است که هیچ کس نمی‌بیند که کشورهای غربی تلاش صادقانه‌ای برای حل و فصل مناقشه در اوکراین انجام داده باشند. این در حالی است که مردم اوکراین و مردم روسیه افرادی هستند که در رنج بوده و جانشان در معرض خطر قرار دارد و هر دو، همسایگان و برادران ما بوده و ما به سرنوشت آنها علاقه‌مند هستیم.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چند روز قبل گفته بود، "بهتر است به جای اجرای نمایش‌هایی که به حل و فصل واقعی بحران اوکراین کمکی نکرده است، صادقانه ترین تلاش‌ها را برای آتش‌بس و برقراری صلح در اوکراین انجام می‌شد". اردوغان قبل از آن نیز یادآور شده بود که ترکیه برای حل مناقشه بین روسیه و اوکراین تلاش خواهد کرد، ولی این دو کشور، باید اختلافات موجود را از طریق انجام مذاکرات رفع کنند.

وزیر خارجه اوکراین: هیچ پیش شرطی برای مذاکره با روسیه وجود ندارد

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته، چهارشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان مجمع جهانی اقتصاد در داووس، اعلام کرد که مقامات کی‌یف هیچ پیش شرطی برای از سرگیری مذاکرات با روسیه ندارند.

وی مدعی شد: «ما هیچ پیش شرطی برای ازسرگیری مذاکرات دیپلماتیک با طرف روسی نداریم. نشستن بر سر میز مذاکره با مسکو از نظر احساسی برای اوکراینی‌ها دشوار است، ولی مقامات کی‌یف حاضر هستند تا احساسات خود را کنترل کرده و گفتگو کنند، اگر این کار به "احیای صلح و تمامیت ارضی کشورشان" کمک کند.»

این سخنان در حالی است که یک روز قبل، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته بود که کی‌یف تنها پس از بازگرداندن سرزمین‌های از دست رفته بعد از 24 فوریه به اوکراین توسط روسیه، مذاکرات با مسکو را از سر خواهد کرد. اندکی قبل از آن نیز زلنسکی تاکید کرده بود که تنها سیاستمدار روسی که آماده دیدار با او است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.

کوله‌با: ارتش اوکراین قوی‌ترین ارتش در اروپاست

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، نیروهای مسلح  این کشور را قوی‌ترین ارتش در قاره اروپا نامید.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی در تفسیر دورنمای عضویت اوکراین در ناتو توضیح داد: به ما گفته می‌شد که ارتش ما آمادگی برای یک نبرد جدی را ندارد. حالا باید به عملکرد ارتش نگاه کرد که خود را قوی‌ترین ارتش در اروپا نشان داده است»

کوله‌با معتقد است که موضوع عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی به تبعیت این کشور از هیچ معیاری بستگی ندارد، بلکه به این درک سیاسی که "چه کسی مناسب پیوستن به این اتحاد و چه کسی نیست" بستگی دارد.

وزیر خارجه اوکراین همچنین وضعیت برای نیروهای مسلح اوکراین در منطقه دونباس را "بسیار بد" ارزیابی و تاکید کرد که اگر کی‌یف تسلیحات موشکی لازم را از کشورهای غربی دریافت نکند، وضعیت ممکن است بدتر از این هم شود. کوله‌با از کشورهای غربی خواست تا «در اسرع وقت» سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه را به اوکراین ارسال کنند.

نبنزیا: ایالات متحده و متحدانش شریک جرم جنایات ارتش اوکراین هستند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در ناتو، در جنایات مقامات کی‌یف شریک هستند، برای اینکه تسلیحات ارسال آنها به اوکراین برای حمله به مناطق مسکونی و مردم دونباس مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

این دیپلمات روس شب گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «اعترافات متعددی از سربازان اسیر نیروهای مسلح اوکراین وجود دارد که ثابت می‌کند آنها دستور تیراندازی به سمت مردم غیرنظامی و عدم به اسارت گرفتن نیروهای نظامی روسیه را داشته‌اند و این سندی برای جنایات کی‌یف است».

نبنزیا در عین حال یادآور شد که نظامیان روسی با اسرای اوکراینی به شیوه‌ای کاملاً متفاوت رفتار کرده و ضوابط بین المللی در این باره را با دقت رعایت می‌کنند.

لاوروف: کشورهای عربی در قبال بحران اوکراین "موضع مسئولانه‌ای" اتخاذ کرده‌اند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، چهارشنبه، در مصاحبه اختصاصی با بخش عربی شبکه تلویزونی راشا تودی (RT Arabic) اعلام کرد که همه کشورهای عربی در قبال بحران اوکراین موضع گیری مسئولانه اتخاذ کرده و تهدیدات امنیتی برای فدراسیون روسیه که غرب دهها سال است دقیقاً در نزدیکی مرزهای روسیه ایجاد کردند را درک می‌کنند.

لاوروف گفت: «همه کشورهای عربی موضعی مسئولانه در خصوص روند اوضاع پیرامون اوکراین اتخاذ کرده و ثابت می‌کنند که تنها بر منافع ملی خود تکیه می‌کنند و حاضر نیستند این منافع ملی را به خاطر ماجراجویی‌های فرصت‌طلبانه ژئوپلیتیک کشوهای غربی قربانی کنند. و ما روابط متقابلاً محترمانه‌ای با آنها داشته و خواستار توسعه همکاری‌ها با همه جهان عرب هستیم.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «مسکو به منافع اصولی کشورهای عربی در ارتباط با تهدیدات علیه امنیت آنها احترام می‌گذارد و آنها نیز بطور متقابل تهدیدات امنیتی برای روسیه را درک می‌کنند. آنها به خوبی متوجه اقدامات درازمدت غرب و تلاش برای استفاده از از اوکراین و تشدید بازداندگی روسیه و وارد کردن آسیب جدی به امنیت کشور در طول چندین دهه گذشته هستند.»

صربستان در مناقشه کنونی نه طرف روسیه است و نه طرف غرب

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان اعلام کرد این کشور در حال حاضر امکانی برای اعمال تدابیر محدودکننده علیه اقتصاد روسیه ندارد و به سیاست بی‌طرفی خود ادامه خواهد داد.

وی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «من همیشه تاکید کردم که صربستان به دنبال منافع خود بوده و برای منافع خود می‌کند. چه کسی می داند که چه تهدیدهایی ممکن است وجود داشته باشد و چه اتفاقی خواهد افتاد، اما همانطور که می بینید، 90 روز از جنگ در اوکراین گذشته است و صربستان همچنان به همان سیاست خود و تنها در تمام اروپا، پایبند مانده و مقاومت کرده است.»

به گفته ووچیچ، صربستان قصد ندارد در مناقشه کنونی طرف غرب یا فدراسیون روسیه را بگیرد، برای اینکه منافع شهروندان صرب همچنان اولویت اصلی رهبری این کشور  هستند.

رئیس جمهوری صربستان پیش از این اعتراف کرده بود که کشورهای غربی بر سر موضوع تحریم‌ها بر بلگراد فشار زیادی وارد کرده‌اند. با این حال، ووچیچ اطمینان داد که او و دولتش، قصد دارند تا آخرین لحظه به سیاست خود پایبند باشند.

پوتین شرکت کنندگان در جنگ اوکراین را قهرمانان نامید

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه برای عیادت از نظامیانی که در جریان جنگ اوکراین مجروح شده بودند، وارد یکی از بیمارستانهای وزارت دفاع این کشور شد.

پوتین در سخنانی گفت: «همه شرکت کنندگان در عملیات نظامی ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس قهرمان هستند و باید با آنها مانند یک قهرمان رفتار شود. همه آنها زندگی خود را در معرض خطر مرگ قرار داده و آگاهانه برای دفاع از  کشور و منافع هموطنان خود می‌جنگند.»

رئیس جمهوری روسیه همچنین جوایزی برای نیروهای مسلح  شرکت کننده در جنگ در نظر گرفته و از دولت روسیه خواست هرگونه حمایت پزشکی لازم برای مجروحان جنگ را در نظر گرفته و به طور موثر به این مسئله رسیدگی کند. رهبر روسیه همچنین دستور داد تا به سرعت و به طور کامل مسائل مربوط به حمایت اجتماعی از نیروهای نظامی ارتش به طور کلی، مجروحان جنگ و همچنین خانواده‌های قربانیان را حل و فصل شود.

ولادیمیر پوتین به دولت روسیه دستور داد تا پرداخت‌ها به نظامیان روسی شرکت کننده در جنگ اوکراین را افزایش داده و از خانواده‌های نظامیان حمایت لازم انجام شود.

پوتین خواستار تضمین کاهش فقر در روسیه تا پایان سال شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در نشست شورای دولتی حمایت اجتماعی از شهروندان تاکید کرد که ضروری است تا از کاهش سطح فقر در کشور در پایان سال جاری (میلادی) اطمینان حاصل شود.

وی گفت: «برای ما سال جاری، سال آسانی نیست، تورم از 11 درصد فراتر رفته است، البته این رقم در برخی از کشورهای جهان، حتی چندین برابر است. حتی در چنین شرایطی، دولت وظیفه داد اقدامات لازم برای تضمین کاهش سطح فقر تا پایان سال را انجام دهد. واضح است که انجام این کار آسان نیست، ولی ما باید برای آن تلاش کنیم.»

ولادیمیر پوتین یادآور شد که خوشبختانه بیکاری در روسیه در حال رشد نیست و در حال حاضر حتی در حال کاهش است و این روند باید حفظ شود.

پیش از این، تاتیانا گالیکووا، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده بود که تعداد بیکاران ثبت شده در این کشور تا نیمه ماه مه (اواخر اردیبهشت ماه)، 11 هزار نفر کاهش یافته و به حدود 680 هزار نفر رسیده است.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

انتهای پیام/