شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#دارای#طبیعت#همدان#اشتغال

استاندار همدان: توسعه معدنی استان همدان دارای برنامه حفاظت از طبیعت باشد

استاندار همدان: توسعه معدنی استان همدان دارای برنامه حفاظت از طبیعت باشد

همدان- ایرنا- استاندار همدان با تاکید بر نقش معادن استان در اشتغال و تولید این منطقه گفت: بهره برداران باید برنامه عملیاتی برای حفاظت از طبیعت داشته باشند تا توسعه معدنی و صنعتی استان لطمه ای به محیط زیست وارد نکند.

به گزارش ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد روز چهارشنبه در جلسه شورای معادن استان همدان اظهار داشت: در راستای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست پروانه های بهره برداری معدن به صورت کوتاه مدت صادر و از صدور پروانه های طویل المدت ۱۰، ۱۵ و ۲۰ ساله پرهیز شود.

وی تاکید کرد: برخی از معادن استان موجب فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی شده اند که باید برای احیای آنها تعجیل کنند. 

استاندار همدان با اشاره به اهمیت سد اکباتان در تامین آب آشامیدنی شهر همدان بر بازسازی مناطق حاشیه و پایین دست این سد تاکید کرد و افزود: معادنی در این مناطق مشغول فعالیت هستند که باید نسبت به جنگل‌کاری و بازسازی بافت تخریب شده متعهدانه اقدام کنند.  

قاسمی فرزاد ساماندهی برداشت‌های غیرمجاز از معادن سیلیس حاشیه سد اکباتان به دلیل افزایش آبرفت انباشته شده در مخزن سد را ضروری دانست و گفت: محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و آب منطقه ای برای حفظ و حراست این منطقه طرح مفید و سازنده ارایه دهند.

نماینده عالی دولت در استان همدان با بیان اینکه مجازات های تعیین شده برای برداشت غیرمجاز سنگهای معدنی بازدارنده نیست، افزود: در این خصوص ضعف قانونی داریم و جرائم در نظر گرفته شده برای متخلفان نیازمند بازنگری است. 

وی همچنین خواستار پالایش معادن استان شد تا کسانی که معادن را سالها بلوکه کرده و وارد چرخه استخراج و فرآوری نکرده اند شناسایی و نامشان از آمار استان خارج شود. 

استاندار همدان گفت: حقوق دولتی اخذ شده از بهره برداران معادن استان باید متناسب با درآمدزایی، اشتغال و تولیدشان باشد تا واگذاری پهنه های معدنی توجیه اقتصادی لازم را داشته باشد. 

به گفته وی بهره برداران معدن موظف هستند، علاوه بر پرداخت حقوق دولتی، یک درصد از فروش خود را به حساب خزانه معین استان واریز کرده تا صرف ترمیم و جبران خسارتهای وارده بر زیرساختها و طبیعت اطراف معدن شود. 

به گزارش ایرنا، استان همدان دارای ۳۰۰ معدن فعال است و از ۶۷ نوع ماده معدنی کشور ۳۰ نوع در معادن همدان استخراج و فرآوری می‌شود که در مجموع همدان حدود ۲ میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را داراست.