شهر خبر

برندهای مطرح جهانی که قابلیت ورود به کشور دارند

با توجه به قوت گرفتن موضوع واردات خودرو به کشور و الزام بر عملی شدن این تصمیم برای از کاهش هرچه بیشتر فضای پرالتهاب بازار خودروی کشور، این گزارش به بررسی برندهای خودرویی محبوبی پرداخته است که با قیمت 20 هزار دلاری ( حدود ۳۰۰الی ۵۰۰ میلیون تومان) خودروهای مناسبی برای عرضه به بازار خودروی کشور محسوب می شوند.

اواخر اردیبهشت ماه 1401، سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، اعلام کرد که کلیات طرح واردات خودرو در هیئت دولت تصویب شده است. بر اساس سخنان وزیر صمت، با توجه به آن که صادرات کشور به شرایط مساعدتری رسیده و تراز ارزی کشور هم بهبود پیدا کرده، ضرورتی بر ادامه استمرار ممنوعیت واردات خودرو وجود ندارد و بالاخره، با شکل گیری مباحث و جلسات متعدد آزادسازی واردات خودرو رسماً اعلام شد. 

 

با این حال، آیین‌نامه واردات خودرو در حال تدوین بوده و هنوز نهایی نشده است. آیین‌نامه‌ای که در آن شرایط و نحوه واردات خودرو، قیمت‌ها، حجم موتور، همچنین عوارض تعیین شده برای واردات مشخص خواهد شد.

هرچند مسئولان بر جلوگیری از ورود خودروهای لوکس و گران‌قیمت و مقابل واردات خودروهای اقتصادی نظر دارند که عموم جامعه بتوانند از آن بهره‌مند سوند، هنوز اطلاع دقیق از قیمت خودروهایی که اجازه ورود خواهند یافت در دسترس نیست، اما پیش‌بینی می‌شود عمده خودروها در بازه قیمتی هشت تا ۲۰ هزار دلار (بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان) وارد شوند که در کلاس اکونومی و اقتصادی و خودروهای با قیمت متوسط و ارزان دسته‌بندی می‌شوند.
 
طی مباحث شکل گرفته توسط مسئولان، تصمیم بر آن شد که برای بهره مندی عموم جامعه از طرح واردات، خودروهایی وارد کشور شوند که اصطلاحاً اقتصادی باشند و از واردات خودورهای لوکس و تجملاتی به کشور جلوگیری شود. با این حال هنوز جزئیات دقیقی از قیمت خودروهایی که مجوز ورود به کشور خواهند گرفت، در دسترس نیست. با این وجود، برندهای خوشنامی مانند نیسان، کیا، هیوندایی، سوزوکی، رنو، ام. جی و میتسوبیشی، خودروهای اتوماتیک، با حجم موتور و مصرف سوخت پایین تولید کرده اند که برای ورود به کشور در محدوده قیمتی مشخص شده قرار دارند. 
بررسی چند سایت خودرویی در امارات به‌عنوان کشوری که در سال‌های گذشته به عنوان یکی از مبادی اصلی ورود خودرو به کشورمان مطرح بود، خودروها و قیمت‌های قابل توجهی را ارائه می‌دهد.


در این گزارش به به بررسی خودروهای اکونومی متعلق به برندهای اعلام شده پرداخته شده است: 

۱- سوزوکی دزایر (Dzire) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با موتور ۱.۲ لیتری و مصرف سوخت ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش.این خودرو با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ درهمی عرضه شده است که با احتساب هر درهم هشت هزار و ۴۰۰ تومان، حدود ۳۱۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.


۲- میتسوبیشی اتریج (Attrage) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با حجم موتور ۱.۲ لیتری. این خودرو با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ درهمی عرضه شده است که با احتساب هر درهم هشت هزار و ۴۰۰ تومان، حدود ۳۱۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.


۳- میتسوبیشی میراژ (Mirage) اتوماتیک با پیشرانه ۱.۲ لیتری و مصرف سوخت ۴.۸ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش. این خودرو نیز با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ درهمی عرضه شده است که با احتساب هر درهم هشت هزار و ۴۰۰ تومان، حدود ۳۱۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.


۴- رنو سیمبل (Symbol) ۲۰۲۲ اتوماتیک با پیشرانه ۱.۶ لیتری. این محصول ۳۷ هزار و ۳۰۰ درهم قیمت دارد که معادل ۳۱۳ میلیون تومان است.


۵- کیا پگاس (Pegas) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با حجم موتور ۱.۴ لیتری و مصرف سوخت ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش.این خودرو ۴۵ هزار درهم قیمت‌گذاری شده که معادل ۳۷۸ میلیون تومان است. 


۶- هیوندایی گرند (Grand) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با حجم موتور ۱.۲ لیتری.این خودرو ۳۹ هزار و ۹۹۹ درهم ارزش‌گذاری شده که معادل ۳۳۶ میلیون تومان است.


۷- کیا پیکانتو (Picanto) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با پیشرانه ۱.۲ لیتری. این خودرو در بازار امارات ۴۳ هزار درهم قیمت دارد که معادل ۳۶۱ میلیون تومان است.


۸- ام. جی ۵ (MG۵) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با حجم موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس CVT. این خودرو با قیمت ۵۷ هزار و ۶۴۵ درهمی در بازار امارات، معادل ۴۸۴ میلیون تومان ارزش دارد.


۹- نیسان سانی (Sunny) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با پیشرانه ۱.۶ لیتری و مجهز به گیربکس CVT. این خودرو در بازار امارات ۵۷ هزار و ۹۰۰ در هم ارزش گذاری شده که به معنای ۴۸۶ میلیون تومان است.


۱۰- رنو داستر (Duster) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با حجم موتور ۲ لیتری. این خودرو در بازار امارات ۵۶ هزار و ۹۰۰ درهم ارزش دارد که برابر با ۴۷۸ میلیون تومان است.


۱۱- کیا ریو (Rio) هاچ‌بک مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با حجم موتور ۱.۴ لیتری. این خودرو ۵۳ هزار درهم امارات قیمت‌گذاری شده که برابر با ۴۴۵ میلیون تومان است.


۱۲- هیوندایی اکسنت (Accent) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با حجم موتور ۱.۶ لیتری و مصرف سوخت ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش. این خودرو در بازار امارات ۵۲ هزار و ۹۹۹ درهم می ارزد که برابر با ۴۴۵ میلیون تومان است.


۱۳- کیا سراتو (Cerato) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با پیشرانه ۱.۶ لیتری و مصرف سوخت ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش. این خودرو در بازار امارات معادله ۶۶ هزار درهم یعنی ۵۵۴ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است.


۱۴- نیسان کیکز (Kicks) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با حجم موتور ۱.۶ لیتری. این خودروی ۶۱ هزار و ۹۰۰ درهمی، برابر با ۵۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.