شهر خبر

همزمان با چهلمین سالروز فتح؛

«خرمشهرها» رونمایی شد/ یک پلان سینمایی از افتخارات در قالب یک عکس

«خرمشهرها» رونمایی شد/ یک پلان سینمایی از افتخارات در قالب یک عکس

عکس صحنه پردازی شده «خرمشهرها» به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در حوزه هنری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از عکس صحنه پردازی شده با عنوان «خرمشهرها» که از روی عکس سعید صادقی اقتباس و ثبت شده است، عصر چهارشنبه ۴ خردادماه در نگاه خانه حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، زهرا حسینی راوی کتاب دا، فهیمه قربانعلی فرزند شهید حسن قربانعلی و خواهر شهید مسعود قربانعلی، فرهاد سلیمانی و تنی چند از عوامل اجرای این اثر بازسازی شده، حضور داشتند.

سیداحسان باقری هنرمند عکاس و مدیر خانه عکاسان ایران که عکس صحنه‌پردازی شده به یاد چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با عنوان «خرمشهرها» را ثبت کرده است، درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: این عکس بر اساس عکس آزادسازی خرمشهر اثر سعید صادقی ۱۳۶۱ اقتباس و بازسازی شده است و در این عکس سعید صادقی که عکاس عکس قدیمی بوده، نیز حضور دارد. علاوه بر سعید صادقی، چهره‌هایی چون زهرا حسینی و اعظم حسینی نویسنده و راوی کتاب «دا» نیز حاضر هستند.

وی تاکید کرد: برداشت از این عکس بسته به نگاه مخاطب است. تلاش کرده‌ام در این عکس بعد از چهل سال به بخشی از هویت ملی و پیشرفت‌هایی که در این سال‌ها داشته‌ایم، نگاهی داشته باشیم.

«خرمشهرها» رونمایی شد/ یک پلان سینمایی از افتخارات در قالب یک عکس

مدیر خانه عکاسان ایران بیان کرد: معمولاً شکل گیری ایده‌های این نوع عکس‌های صحنه پردازی شده، مدت زیادی زمان می‌برد و به صورت جدی و متمرکز حدود ۷ ماه زمان برده و به صورت عملیاتی در تهران و خرمشهر، حدوداً یک ماه کار اجرایی آن طول کشیده است. چون یک پلان سینمایی در قالب عکس در می‌آید، عواملی چون طراحی لباس، صحنه و.. و همچنین چهره‌های حقیقی چون ورزشکاران و قهرمانان حضور داشتند.

باقری همچنین درباره محل گنجینه خانه عکاسان ایران نیز به خبرنگار مهر گفت: به دلیل اینکه نگاتیوهای عکس‌ها در طول زمان قارچ می‌زنند و شرایط نگهداری سختی دارند، طبق تفاهمی که با انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس که به صورت حرفه‌ای روی آرشیو، نگهداری و اسکن عکس‌ها کار کرده‌اند، شده است تا به ما در نگهداری و دیجیتال کردن گنجینه خانه عکاسان ایران کمک کنند. الان اصل گنجینه در فضایی که انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در اختیار قرار دادند، نگهداری می‌شود. این عکس‌ها، اسناد تصویری و تاریخ ملت ایران است و نگهداری آنها باید شرایطی داشته باشد که امیدواریم بتوانیم به زودی آنها را در حوزه هنری نگهداری کنیم.

«خرمشهرها» رونمایی شد/ یک پلان سینمایی از افتخارات در قالب یک عکس