شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#پاییز#موتور#آذرماه#تجارت ایران

توافقنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا تا پاییز امضا می‌شود

توافقنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا تا پاییز امضا می‌شود

تهران- ایرنا- رییس ‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی مذاکرات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا به‌عنوان موتور محرک توسعه تجارت در مهرماه تا آذرماه امضا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علیرضا پیمان‌پاک» روز چهارشنبه همایش مشترک تجاری و ایران و روسیه با بیان اینکه فرصت‌های خوبی برای تجارت دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: با فعال‌سازی کریدورها می‌توان تجارت با کشورهای ثالث را نیز گسترش داد.

وی با بیان اینکه ارتباط تجار دو کشور از مسائل اصلی و مهم است، افزود: باید این شناخت واقعی و دقیق را باید به وجود بیاوریم زیرا پیش از این تجار دو کشور از طریق کشورهای واسطه ارتباط ایجاد می‌کردند و ارتباط مستقیم وجود نداشت که موجب تصوری غلط شده بود که مانع رشد تجارت می‌شد.

پیمان‌پاک با بیان اینکه تجارت دو کشور با وجود تلاش‌ها و زحمات سال گذشته به چهار میلیارد دلار رسید که فاصله بسیاری با اهداف دارد، تاکید کرد: برای گسترش روابط تجاری مسئله اصلی و اول شناخت بازار است که در سفر با رییس جمهوری ارتباطات خوبی برقرار شد و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه توسط هیات‌های تجاری و ایجاد پلتفرم دقیق و حرفه‌ای برای برقراری ارتباط تجار واردکننده و صادرکننده متخصص می‌تواند زمینه شناخت و توسعه تجارت باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پشتیانی از الزاماتی است که موجب توسعه تجارت می‌شود که با رفع موانع ممکن می‌شود و با حمایت‌ها مذاکرات در این زمینه تسریع شده است. 

وی با بیان اینکه الزامات لجستیکی و افزایش ظرفیت‌ها از برنامه‌های در دستور کار تجارت دو کشور است. تاکید کرد: در زمینه مبادلات پولی و بانکی با حمایت‌ها بانک‌های روسی با بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی ایران مذاکرات خوبی اتفاق افتاده است و از سوی دیگر صندوق‌های ضمانت نیز می‌توانند تجارت دو کشور را بیمه کنند.

پیمان‌پاک تاکید کرد: افزایش تجار نیازمند ایجاد اعتماد است و با توجه به اینکه این ارتباط برای تحریم‌ها برقرار نشده است، بیمه‌های تجاری ارتباط تجاری دو کشور را تضمین کند.