شهرخبر

مهر خبر می دهد؛

عرضه چک موردی با اصلاح قانون چک

عرضه چک موردی با اصلاح قانون چک

چک موردی یکی از انواع چک است که در قانون اصلاح قانون صدور چک به آن پرداخته شده است. این نوع چک به افرادی تعلق می‌گیرد که دسته چک ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر امکان صدور چک موردی از طریق سامانه صیاد از دی ماه ۱۴۰۰ فراهم و بانک‌ها موظف شدند چک موردی را به عنوان محصول جدید بانکی طبق اصلاحیه ‎قانون صدور چک و دستورالعمل صدور چک‌موردی ابلاغی بانک مرکزی به مشتریان ارائه کنند. البته این امر توسط بانک مرکزی از طریق دستورالعمل چک موردی و براساس قانون اصلاح قانون صدور چک ابلاغ شده و این چک می‌تواند به اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص یابد.

چک موردی چیست؟

در توضیح چک موردی باید گفت چک موردی یکی از انواع چک است که در قانون اصلاح قانون صدور چک به آن پرداخته شده است. این نوع چک به افرادی تعلق می‌گیرد که دسته چک ندارند و یا به هر دلیلی نیازی نمی‌بینند که دسته چک داشته باشند. اما مایلند برخی تعهدات خود را به صورت موردی از طریق چک ایفا کنند.

چک موردی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

افراد متقاضی چک موردی، باید حساب جاری بدون دسته چک داشته باشند. چک موردی صرفاً به افراد حقیقی و حقوقی و حساب‌های انفرادی اختصاص می‌یابد و تخصیص چک موردی به حساب‌های اشتراکی ممنوع است.

چند مرتبه می‌توان در سال چک موردی دریافت کرد؟

متقاضی در هر بار تقاضا می‌تواند دو فقره چک موردی را از کل شبکه بانکی دریافت کند. چک موردی به صورت سالیانه سقف دارد و هر شخص متقاضی چک موردی در سال می‌تواند حداکثر پنج فقره چک موردی از شبکه بانکی اخذ کند. اعطای چک موردی به مشتری تا قبل از تعیین تکلیف چک‌های موردی قبلی اعطایی به وی در سامانه صیاد یا ارائه آن‌ها به بانک، ممنوع است.

تفاوت چک موردی و عادی چیست؟

چک موردی کارکرد محدودتری نسبت به چک عادی دارد و وجه افتراق میان چک موردی و عادی در آن است که چک موردی قابلیت ضمانت ندارد و قابل انتقال به اشخاص ثالث و ارائه برای امور وثیقه‌گذاری نیست. درخصوص چک موردی مشابه با چک‌های عادی زیرساخت همان سامانه صیاد است و این زیرساخت از آذر ماه سال گذشته در اختیار شبکه بانکی قرار گرفته.
همانطور که پیشتر اشاره شد، استفاده از چک موردی مستلزم داشتن حساب جاری نزد یکی از بانکهاست و صدور آن نیز مستلزم ثبت مراتب در سامانه صیاد است.

همانطور که درخصوص چک‌های جدید عادی نیز بارها تأکید شده است، تسویه چک موردی نیز منوط به ثبت مشخصات آن و نیز ثبت عملیات تسویه آن در سامانه صیاد است. همچنین چک موردی غیرقابل انتقال به غیر بوده و صرفاً توسط شخصی که چک موردی در وجه او صادر شده، قابل تسویه است.

دارنده چک موردی می‌تواند آخرین وضعیت صادرکننده چک موردی شامل سابقه چک برگشتی در سه سال اخیر و میزان تعهدات چک‌های تسویه نشده را از طریق سامانه صیاد استعلام کند.