شهر خبر

برگزاری نمایشگاه آثار و رونمایی کتاب مونوگراف هنرمند نقاش

برگزاری نمایشگاه آثار و رونمایی کتاب مونوگراف هنرمند نقاش

نمایشگاه مرور آثار شهریار احمدی نقاش معاصر جمعه 6 خردادماه در فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد و همزمان با این نمایشگاه، از کتاب مونوگراف هنرمند نیز رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رویداد، نمایشگاه مرور آثار شهریار احمدی نقاش معاصر در حالی از جمعه ششم خرداد در فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد که همزمان با این نمایشگاه، از کتاب مونوگراف این هنرمند که از سوی انتشارات بین المللی (SKIRA) چاپ شده و بسیاری از منتقدان و نویسندگان حرفه‌ای دنیا در آن قلم زده‌اند، رونمایی به عمل می‌آید.

در نمایشگاه مرور آثار احمدی که با کیوریتوری مزدک فیض نیا برپا خواهد شد، حدود ۹۰ اثر نقاشی روی دیوارهای فرهنگسرای نیاوران می‌رود. آثاری که انتخابی است از مجموعه‌هایی که بین سال‌های ۱۳۷۴-۱۴۰۰ خلق شده‌اند. بعد از تهران این نمایشگاه در مراکز معتبر هنری خارج از ایران نیز به صورت تور ادامه خواهد داشت. اما بهانه برگزاری این نمایشگاه، رونمایی از کتاب گزیده آثار این هنرمند است که توسط نشر بین المللی اسکی را در میلان و با کیوریتوری مارکو مِنه گوتزو، منتقد صاحب نام ایتالیایی و استاد تاریخ هنر دانشگاه هنرهای زیبای میلان، در ایتالیا چاپ شده و در بردارنده بیست و پنج سال اولِ عمر کاری اوست.

این برای اولین بار است که دوره‌های مختلف کاری این هنرمند، به این صورت، یکجا و در کنار هم قرار داده شده است تا مروری باشد بر آثار یکی از برجسته‌ترین نمایندگان هنر ایرانی که در فضای پس از جنگ و انقلاب بزرگ شد و در کشور زادگاهش ماند و در همان جا به کار حرفه‌ای پرداخت. این پروژه نمایشگاهی و انتشار کتاب، با همکاری بنیاد خانواده فیض نیا، استودیو شهریار احمدی و نشر اسکی را برگزار انجام شده است.

آثار شهریار احمدی یک بیان هنری سرشار از اشارات معنا دار، چه برای تحلیل و فهم خود هنرمند به تنهایی و چه در جهت درک مرزهای تازه جغرافیای فرهنگی پس از دوران جهانی شدن است. به واقع احمدی، در مجموعه‌های متعدد آثارش زبان‌های نقاشانه ای را که از سوی سنت غرب اشاعه و انتشار یافته‌اند، به همزیستی با سمبل‌ها و روایات خاص فرهنگ خود وا می‌دارد، و آگاهانه و با توازن فرمی و مفهومی بسیار، جنبه‌های متنوع و متفاوت این رویارویی ناگزیر را با هم می‌آمیزد.

شهریار احمدی متولد سال ١٣٥٨ در کرمانشاه است. او قبل از آنکه به صورت حرفه‌ای آموزش ببیند، به صورت خودآموخته خوشنویسی می‌کرد. فعالیت حرفه‌ای او از سال ١٣٧٢ با ورود به هنرستان هنرهای تجسمی پسران کرمانشاه آغاز شد و اولین نمایشگاه گروهی را در سال ١٣٧٥ برگزار کرد. لیسانس را سال ١٣٧٦ و فوق لیسانس نقاشی را سال ١٣٨٠ دریافت کرد و در سال ١٣٧٤ برنده جایزه اول محیط زیست در ژاپن شد. سال ١٣٨٦ نیز جایزه و تندیس دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام را بُرد. احمدی از آن زمان تا کنون بیش از ١٥ نمایشگاه انفرادی در تهران، زوریخ، لوسرن، دبی، استانبول، ماربلا.. داشته و بیش از ١٥٠ نمایشگاه گروهی در ایران، سویس، فرانسه، انگلستان، ایلات متحده آمریکا، ترکیه، امارات متحده، ژاپن، ونزوئلا، لبنان، کویت، آلمان، چین، ایتالیا، اسپانیا و.. برپا کرده است.

نمایشگاه مرور آثار شهریار احمدی به همراه رونمایی از کتاب مونوگرافی این هنرمند، ساعت ۱۷ روز جمعه ششم خرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و تا روز ۲۱ خرداد ادامه خواهد داشت.