شهر خبر

دامجی قیه آبشاری دیدنی در آذربایجان‌شرقی

این آبشار از میان سنگ‌های آهکی تراوش کرده و به درون چاله در مجاورت این سنگ‌ها می‌ریزد. ارتفاع این آبشار در حدود ۵ متر و در ارتفاع ۲۰۰۸ متری از سطح دریا واقع شده است.

دامجی قیه آبشاری دیدنی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش سلام نو، آبشار دامجی قیه در شهرستان مرند، استان آذربایجان شرقی واقع است. شهر زنوز که در مرند آذربایجانشرقی واقع شده دارای روستاهای با طراوت و زیباو جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی بسیار است. در این مطلب نگاهی داریم به آبشار دامجی قیه در این شهرستان.

دامجی قیه آبشاری دیدنی در آذربایجان‌شرقی

آبشار دامجی قیه در موقعیت جغرافیایی N۳۸۳۶۱۸ E۴۵۵۲۵۲ در استان آذربایجان شرقی واقع است. این آبشار در شرق روستای درق در فاصله ۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان زنوز واقع است. این آبشار از میان سنگ‌های آهکی تراوش کرده و به درون چاله در مجاورت این سنگ‌ها میریزد. ارتفاع این آبشار در حدود ۵ متر و در ارتفاع ۲۰۰۸ متری از سطح دریا واقع شده است. درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان زنوزق بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌است. درق از نظرآب و هوایی جزو مناطق سردسیر ایران محسوب می‌شود که دارای زمستانهای سرد طولانی و بهار و پاییز نسبتاً سرد و تابستانهای معتدل می‌ باشد.حدود ۶ ماه از سال یخبندان است. متوسط میزان بارندگی سالیانه حدود ۳۹۷ میلی متر است.فروردین ماه با ۶۷ میلی متر بیشترین و مرداد ماه با ۴ میلی متر کمترین میزان بارندگی را دارند. میانگین دمای سالیانه ۱۲ درجه سانتی گراد می‌باشد. دسترسی به آبشار دامجی قیه از طریق جاده ارتباطی مرند به جلفا، سه راهی زنوز، بعد از شهرستان زنوز، روستای درق امکانپذیر است. آبشار در فاصله ۲ کیلومتری شرق روستای درق پس از زمینهای کشاورزی واقع است.

دامجی قیه آبشاری دیدنی در آذربایجان‌شرقی

اگر بخواهید از روستای زنوزق به این آبشار برسید، از حاشیه روستا باید سه کیلومتر در مسیر جاده «کوه کمر» پیش بروید، اطمینان داشته باشید از دیدن این مسیر خسته نخواهید شد، به ویژه در فصل تابستان که باغ‌ های حاشیه جاده را سیب‌های رنگین، زردآلو و گردو پوشانده و چشم‌انداز زیبایی را به وجود می‌ آورند. امتداد این جاده نیز به ییلاق «ماهار» می‌ رسد، دشت وسیع و سرسبزی که اهالی از سبزی‌ های تازه و مفید آن بهره‌ می‌ گیرند.

دامجی قیه آبشاری دیدنی در آذربایجان‌شرقی

شهرستان زنوز

شهر توریستی-فرهنگی زنوز،  کوهستانی ترین نقطه شهری ازشهرستان مرند است که ارتفاعش ازسطح دریا ۱۶۲۹ تا ۱۸۳۱ متر متغیر است می باشد و در ۴۵ درجه و۴۹ دقیقه و۲۰ ثانیه طول شرقی ازنصف النهارگرینویچ ودر ۳۸ درجه و ۴۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی از خط استوا قرار گرفته با ۸۵ کیلومتر با تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی ۳۰ کیلومتر با شهر مرند فاصله دارد و در شمال شرقی آن واقع شده است.  زنوز  با جاده ترانزیت مرند - جلفا ۱۱ کیلومتر فاصله دارد.

در زنوز قدیم بیش از پانصد چشمه وجود داشته واکثر آنها به علت موقعیت زمین بسوی قبله جاری می شدند در برخی نوشته ها تعداد این چشمه ها ۳۶۰ یا ۳۷۰ عدد ذکر گردیده است واکنون نیز اکثر آنها در حیاط منازل وباغات وکوچه ها موجود هستند.

اقتصاد زنوز برپایهٔ کشاورزی، دامداری و زنبورداری استوار است و محصولاتش، به ویژه سیب آبدار زنوز، شهرت جهانی پیدا کرده‌است. صنعت سرامیک‌سازی زنوز، از دیرباز در سطح کشور معروف بوده‌است، ولی امروزه از رونق خوبی بهره‌مند نیست.

وجود مراتع ماهار و آغداش در ضلع شمالی زنوز نیز با تنوع گونه های گیاهی و حاصلخیز مراتع مناسبی را جهت چرای دام دارد.

دامجی قیه آبشاری دیدنی در آذربایجان‌شرقی

مکان‌های گردشگری:

قیزیل کورپی (پل طلایی)، روستای زنوزق، تفرجگاه ماهار و...

 منبع: تریپ یار