شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#آنلاین#مسئولیت#تحقیق و تفحص

کمیسیون عمران مجلس پنجشنبه راهی آبادان می‌شود | مسئولیت اصلی فاجعه متروپل با چه کسی است؟

مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

اقبال شاکری نماینده تهران به همشهری آنلاین خبر داد:

«اقبال شاکری»، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین خبر داد که کمیسیون عمران مجلس روز پنجشنبه راهی آبادان می‌شوند تا درباره فاجعه ریزش برج 10 طبقه متروپل آبادان که تاکنون 10 کشته داده، تحقیق و تفحص کنند.

شاکری

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اعلام این خبر که روز پنجشنبه کمیسیون عمران مجلس راهی آبادان می‌شوند تا درباره فاجعه ریزش برج 10 طبقه متروپل آبادان که تاکنون 10 کشته داده، تحقیق و تفحص کنند، گفت: «این فاجعه کاملا قابل احصا و رهگیری است چرا که در حوزه ساخت و ساز صددرصد باید صدور پروانه بر اساس نظامات قانونی باشد و پس از آن، طراحی و نظارت و اجرا هم بر اساس نظامات نظام مهندسی پیش رود. یعنی در نظام ساخت‌وساز ما به استانداردها و اصول ایمنی کاملا توجه شده است. بر این اساس در هر کدام از این بخش‌ها تخلفی صورت بگیرد قابل پیگیری است.»

شاکری می‌افزاید: «نه تنها در مورد این حادثه، بلکه در مورد همه حوادث مشابه باید مرجع قضایی به سرعت وارد عمل شود و بین 3 گروه شهرداری، نظام مهندسی و مالک به بررسی دقیق سوابق اجرایی آنها بپردازد تا مشخص شود که کدامیک از این بخش‌ها در این حادثه ناگوار تخلف کرده‌اند. پس از آن در صورتی که مشخص شد شهرداری و نظام مهندسی و ناظران کار خود را به درستی انجام دادند، باز باید بررسی شود که آیا به موقع و منظم هشدارهای لازم را به مالک داده‌اند یا خیر؟»

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر مسئولیت جدی نظام مهندسی و شهرداری در حوزه ایمنی ساختمان‌ها می‌گوید: «ما این را رد نمی‌کنیم که مالکین ممکن است از دستورات نظام مهندسی و شهرداری سرپیچی کنند و برای کسب سود بیشتر دچار تخلف بشوند اما باز هم مسئولیت اصلی بر عهده 2 نهاد نظام مهندسی و شهرداری است و در صورتی که نظام مهندسی بر نحوه کار ناظران و طراحان و مجریان خود نظارت عالی داشته باشد و شهرداری نیز در صدور پروانه و مجوز ادامه کار مطابق نظامات مهندسی با جدیت و قدرت بیشتر پیش برود و ارتباطی غیر از اِعمال قانون با مالک نداشته باشند، بدون تردید ما شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود.»

شاکری در مورد وضعیت کلی استاندارد ساختمان‌هایی که در کشور در حال ساخت هستند نیز می‌گوید: «ما هم استانداردهای خیلی خوبی داریم، هم مهندسین توانمند و خوبی داریم و هم اجرا را به خوبی می‌توانیم انجام دهیم، بنابراین در زمینه نیروهای تخصصی و استانداردهای ایمنی و همچنین فناوری و تجهیزات چیزی کم نداریم. باید کیفیت کار از سوی نظام مهندسی و شهرداری‌ها کنترل شود. در مورد حادثه آبادان نیز باید دادستان به سرعت وارد عمل شود و محکم و بدون اغماض با هر کسی که در این حادثه دچار قصور و تخلف شده است، برخورد کند.»