شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سینمای ایران

دلیل صنعتی‌نشدن سینمای ایران فقدان کمپانی است

دلیل صنعتی‌نشدن سینمای ایران فقدان کمپانی است

رئیس سازمان سینمایی عصر دیروز با تنی چند از سرمایه‌گذاران سینما دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد خزاعی در ابتدای این جلسه گفت: این جلسه از آن رو مهم است که حضور بخش خصوصی در کنار بخش‌های دولتی برای رونق و توسعه سینما در زمینه‌های مختلف، هم در تولید آثار و هم در توسعه زیرساخت‌های سینمایی و سالن سازی ضروری است.

وی ادامه داد: فقدان شناخت و آگاهی‌هایی لازم و ناآشنا بودن سرمایه گذاران با مفاد قوانین و آئین نامه‌ها باعث می‌شود تا آثار سینمایی با مشکلات و اشکالاتی روبرو شوند و فرایند سرمایه و سرمایه‌گذاری در سینِما دستخوش مشکلات و ناامنی گردد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: این‌گونه نشست‌های مشترک با مدیران دولتی کمک می‌کند تا در مسیر مشترکی که پیش رو دارید با آگاهی و انسجام و هماهنگی بهتری کارها را به جلو ببرید و هم‌افزایی هم داشته باشید.

خزاعی گفت: در گذشته تصور از سرمایه‌گذار در سینِما یا فیلم به کسی اطلاق می‌شده است که صرفاً منابع و سرمایه‌اش را در روند تولید دخیل می‌کرده است. ولی امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران ضمن داشتن فعالیت‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی اتفاقاً دغدغه فرهنگی هم دارند و اغلب آثاری که تولید شده نشان می‌دهد که خیلی از شما عزیزان با علایق فردی، رویکرد فرهنگی و دغدغه‌های اجتماعی وارد این عرصه شده‌اید و این شاخصه‌ نشان می‌دهد که با ما جامعه‌ای طرف هستیم که اهل تعامل و گفتگو هستند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مشکلاتی که بعضاً برای برخی از فیلم‌ها در سینِما پیش می‌آید خاطر نشان کرد: شناخت از قوانین و آئین‌نامه‌ها کمک می‌کند تا این‌گونه گره‌ها و مشکلات پیش نیاید. عمده مشکلات فیلم‌ها ناشی از فقدان شناخت نسبت به آئین نامه‌هاست.

خزاعی گفت: معتقدم اگرچه بار اصلی مسئولیت فیلم‌ها طبق قوانین بر دوش تهیه کنندگان سینماست ولی سرمایه گذاران هم باید درکنار اضلاع اصلی فیلم‌ها یعنی تهیه کنندگان و کارگردانان در این زمینه و در روند بهبود کیفی فیلم‌ها نقش اساسی داشته باشند. بدیهی است امنیت سرمایه‌گذاری با آگاهی از قوانین و شیوه نامه‌ها بهتر تضمین می‌شود.

وی اظهار داشت: متأسفانه سینمای ایران برای مارکتینگ و پخش بین‌المللی نتوانسته ظرفیت‌های مطلوب ایجاد کند. گستره بین‌الملل صرفاً حضور جشنواره‌ای نیست و قطعاً، امینت سرمایه‌گذاری و منافع فزاینده آن در بازشناخت ظرفیت‌ها و پلتفرم‌های داخلی و بین‌المللی است.

رئیس سازمان سینمایی، گفت: سینمای ایران در زمینه مخاطب‌یابی، پخش و عرضه، بازاریابی و تبلیغات و روابط عمومی و اجتماعی و اقتصادی باید از ساختار بسته و کوچک سنتی خودش خارج شود و در قواره بین‌المللی کار کند و با تفکر و شناخت شما در این زمینه این ممکن‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در دنیای امروز به سینِما به نگاهی صنعت‌محور نداشته باشیم در یک مدار بسته و کوچک تمام می‌شود و سرمایه که به تولد و رونق یک محصول فرهنگی کمک می‌کند به هدر می‌رود.

رئیس سازمان سینمایی گفت: قطعاً سینِما محصول پردرآمدی است منوط به اینکه الزامات تولید و عرضه آن را بشناسیم. وقتی به یک فیلم در کنار ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی‌اش به عنوان یک دستاورد و محصول صنعتی هم نگاه کنیم قابلیت و توانمندی آن را در عرصه های مختلف سودآوری باید در نظر بگیریم. از لباس، عروسک، برندینگ، گیشه و پلتفرم، رسانه‌های مجازی و تبلیغات و همه صنایع جانبی آن.

خزاعی گفت: دلیل صنعتی‌نشدن سینمای ایران فقدان کمپانی است. کمپانی شدن راه نجات صنعت سینماست. وقتی از کمپانی حرف می‌زنیم در‌ واقع از بستر و امکانی حرف می‌زنیم که زنجیره‌ای از همه ظرفیت‌ها و نیازها را در خود دارد. از لجستیک قوی تولید، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، روابط بین‌الملل، پخش کننده بین المللی، ارتباطات گسترده و حرفه‌ای داخلی و خارجی، و همه این‌ها باعث می‌شود تا یک محصول در مقیاس بزرگ عرضه گردد.

وی اظهار داشت: شکل‌گیری کمپانی تنها راه حل برون رفت و نجات سینمای ایران از یک اقتصاد و دایره کوچک عرضه و تقاضای صرفاً داخلی است. تلفیقی از نگاه و تجربه سرمایه‌گذاری و رویکرد تجاری با التزام به شاخصه‌های فرهنگی و فکری کمک می‌کند که سینمای ایران بالنده‌تر وموفق‌تر ظاهر شود.

رئیس سازمان سینمایی گفت: شناخت شما از قوانین و مقررات باعث می‌شود تا امنیت سرمایه شما بهتر و بیشتر تضمین شود. اگرچه تهیه کننده و کارگردان این ملاحظات و دغدغه‌ها را به صورت جدی دارند ولی هم افزایی شما هم باعث اطمینان خاطر بیشتر خودتان و امنیت سرمایه ها می‌شود.

خزاعی بیان کرد: بازار سینمای ایران به محصولات متنوع نیاز دارد. بر اساس تقاضای جمعیت مخاطبان نسبت به تولید و تنوع آن فکر کنید در آن صورت قطعاً محصول شما مورد استقبال جامعه هم قرار می‌گیرد. لازم است در حوزه‌های تولید آثار دینی، آثار دفاع مقدس و سینمای کمدی یا ژانرهای اکشن و وحشت و سینمای کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری کنید و تمرکز سرمایه‌گذاری تان فقط روی آثار اجتماعی نباشد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: رونق تولید و ایجاد اشتغال بویژه در دوران پساکرونا و امسال مهم است. این مهم با مشارکت شما و همراهی جدی بخش‌های خصوصی محقق خواهد شد. حیات سینِما به مشارکت جدی و فعالانه بخش‌های خصوصی است.

خزاعی با بیان اینکه بازار حوزه فرهنگ و سینِما در حال تغییر و تحول است تاکید کرد: با گسترش تعاملات با کشورهای منطقه، بازار سینمایی چین و جهان اسلام و ابعادی فراگیرتر و … قطعاً ساختارهای موجود دچار تحول می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: پیشنهاد می‌دهم برای کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت بالاتر برای سرمایه تان حتماً با شناخت و آگاهی از قوانین و مقررات اقدام نمائید.

انتهای پیام