به گزارش اکوایران، در شرایطی که فدرال رزرو سیاست افزایش نرخ بهره به‌منظور کنترل تورم را پیش گرفته، برخی فعالان بازار سرمایه در ایالات متحده آمریکا بر این باورند که سقوط بیش از حد ارزش سهام احتمالا باعث می‌شود که فدرال رزرو اقدامی در جهت حفظ بازار سرمایه انجام دهد. البته فدرال رزرو هیچ الزامی برای حفظ ارزش دارایی‌های بازار سهام ندارد، اما نمونه‌هایی از حمایت بانک مرکزی آمریکا از بازار سهام در سال‌های اخیر دیده شده، به‌عنوان مثال در سال 2019 برای توقف ریزش بازار سهام چرخه افزایش نرخ بهره را متوقف کرد.

فدرال رزرو به کمک بازار سرمایه نمی‌آید

اصرار فدرال رزرو مبنی بر ادامه افزایش نرخ بهره تا کنترل تورم باعث شده تا برخی فعالان بازار به این نتیجه برسند که این مرتبه سیاست‌گذاران حساسیت کمتری نسبت به نوسانات بازار سرمایه داردند؛ موضوعی که می‌تواند تهدیدی برای کسانی باشد که در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

نظرسنجی اخیر توسط BofA Global Research نشان داد که مدیران صندوق‌ها انتظار دارند که فدرال رزرو تا زمانی که شاخص S&P 500 به 3529 واحد برسد، اقدامی نکنند؛ این در حالی بود که این افراد در نظرسنجی ماه فوریه پیش‌بینی کرده بودند که سقوط شاخص S&P 500 به 3700 واحد باعث می‌شود که سیاست‌گذار وارد عمل شود. سقوط شاخص S&P 500 به مرز 3259 واحد به مفهوم عقبگرد 26 درصدی ارزش آن نسبت به رکورد ثبت شده در روز سوم ژانویه 2022 است.

شاخص S&P 500 در روز جمعه بیستم ماه مه با ارزش 3901 واحد بسته شد و در حال حاضر این شاخص بازار سرمایه آمریکا نسبت به رکورد قیمتی در سال جاری میلادی افتی حدود 20 درصدی داشته است.  

فیل اورلاندو، استراتژیست ارشد بازار سهام در فدرال هرمس که در حال افزایش سطح نقدینگی خود است، گفت: "فدرال رزرو ماهی های بزرگ‌تری برای سرخ کردن دارد و آن تورم است" این جمله به آن مفهوم است که در شرایط کنونی کنترل تورم برای فدرال رزرو ارجحیت دارد.

در نتیجه، برخی از سرمایه‌گذاران در انتظار شروع رکودی طولانی در اقتصاد آمریکا هستند. نظرسنجی BofA نشان داد که تخصیص پول نقد به بالاترین حد خود در دو دهه گذشته رسیده است، در عین حال ریسک سرمایه‌گذاری در بخش فناوری به بالاترین حد خود از سال 2006 رسیده است.

سرمایه‌گذاری در دوران رکود

استراتژیست‌های گلدمن ساکس در اوایل این هفته در پاسخ به سؤالات مشتریان در مورد نحوه عملکرد سهام در شرایط رکود، «راهنمای بازار سهام ایالات متحده در دوران رکود» را منتشر کردند. تحلیلگران بارکلیز نیز گفتند که افزایش سیگنال‌های منفی کوتاه مدت، باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام شده و باعث می‌شود که بازار سرمایه نزولی باقی بماند.

جیسون انگلستان، مدیر پورتفولیوی اوراق قرضه جهانی در Janus Henderson Investors، معتقد است که شاخص بازار سرمایه باید حداقل 15 درصد دیگر کاهش یابد تا فدرال رزرو بتواند سیاست انقباضی خود را کاهشی کند. وی می‌گوید: حمایت بی‌سابقه فدرال رزرو از اقتصاد و سیاست انبساط پولی اخذ شده در دوران کرونا باعث شد تا بازار سهام آمریکا نسبت به پایین‌ترین حد خود در مارس 2020 بیش از دو برابر رشد کند و در شرایط کنونی چاره‌ای جز عقبگرد ارزش این بازار نیست.

فدرال رزرو در حال حاضر نرخ بهره را 75 واحد افزایش داده است و انتظار می رود در سال جاری سیاست های پولی خود را 193 واحد پایه تشدید کند. در روز بیست‌وپنجم ماه مه آخرین صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در ماه مه منتشر می‌شود، نتیجه این جلسه می‌تواند، اقدامات بعدی فدرال رزرو را برای سرمایه‌گذاران روشن کند.

تکرار اتفاقات سال 2018

در شرایط کنونی برخی تحلیلگران درخصوص بی‌توجهی فدرال رزرو نسبت به نوسانات بازار سرمایه هشدار می‌دهند. تحلیلگران می‌گویند احتمال تکرار تجربه اواخر سال 2018 در بازار سرمایه وجود دارد. در آن زمان نیز تشدید بیش از حد سیاست‌های انقباض پولی از سوی فدرال رزرو باع شد که بسیاری از فعالان بازار درصدد فروش سهام خود برآمده و بازار با سقوط ارزش قابل ملاحظه روبرو شد.

تحلیلگران IIF روز پنجشنبه نوزدهم ماه مه در تحلیلی نوشتند: در گذشته، افزایش ریسک عدم اطمینان و افزایش ریسک رکود، تاثیرات روانی مهمی بر تصمیمات فعالان بازار سرمایه داشت. در شرایط کنونی نیز احتمال تکرار اتفاقات سال 2018 در بازار سرمایه به دلیل ترس از رکود اقتصادی وجود دارد.

تحلیلگران دویچه بانک نیز گفتند: همانگونه که فدرال رزرو ظرف سال گذشته در افزایش تورم اشتباه کرد، امروز نیز در حال تکرار اشتباه خود به نحوی دیگر است. اما انتظار می‌رود که یک اشتباه را دو مرتبه مرتکب نشود.