تداوم بحران شیرخشک در آمریکا

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی یک محموله ۳۵ تنی شیر خشک را از آلمان وارد ایندیاناپلیس کرد.

این محموله از زوریخ در سوئیس به وسیله کامیون به آلمان منتقل  شده و از آنجا بوسیله یک هواپیمای سی ۱۷ نیروی هوایی آمریکا به ایندیاناپلیس منتقل شده است

 تام ویلساک وزیر کشاورزی آمریکا گفته است که این محموله، شیر خشک مورد نیاز ۹ هزار نوزاد و ۱۸ هزار کودک نوپا را فقط برای یک هفته تامین می‌کند.

وی افزوده است که این محموله شیرخشک بسیار خاص و تخصصی و برای نوزادانی است که به شیر خشک معمولی حساسیت دارند.

یک مقام دولت بایدن پیشتر به سی ان ان گفته بود که شیرخشک وارداتی در مناطقی در آمریکا که شدیدترین نیاز به آنها وجود دارد، توزیع خواهد شد.

اما این مقام اکنون می‌گوید که هیچ یک از بسته‌های شیرخشک در محموله اولیه وارداتی در فروشگاه‌های آمریکا به فروش نخواهد رسید.

به گفته وی، این محموله شیرخشک وارداتی ضد حساسیت است و به نوزادانی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، اختصاص می‌یابد.

مادران آمریکایی در حالیکه دولت بایدن هزینه سیاست‌های  تقابلی واشنگتن را با روسیه و چین با کمک‌های مالی پی در پی به اوکراین می‌پردازد، از ترس و نگرانی خود برای تامین شیرخشک کودکانشان می‌گویند.

مادران آمریکایی در گاردن استیت در ایالت نیوجرسی از کمبود شیرخشک در آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند.

لیلیانا مادر یک نوزاد ۸ ماهه به شبکه خبری فاکس نیوز می‌گوید: خانواده من هفته آینده از مکزیک برایم شیر خشک می‌آورد. اگر آنها هفته آینده اینجا نباشند، من بسیار نگران خواهم شد.

وی در عین حال می‌افزاید که اگر در فروشگاه‌های محل خرید خود شیرخشک پیدا نکند، سفر به مکزیک را درنظر خواهد گرفت.

مشکلات در عرضه کالا در آمریکا در پی آثار بیماری همه گیر کرونا و نیز جنگ اوکراین، باعث ایجاد کمبود در بسیاری از محصولات از جمله شیر خشک شده است. اما تشدید کمبود شیرخشک در پی آن صورت گرفت که شرکت "ابوت" که از تولید کنندگان بزرگ شیر خشک در آمریکا است، محصولاتش جان دو نوزاد را گرفت و  مجبور شد برخی از محصولات خود را از بازار فراخواند و یک کارخانه‌اش را موقتا تعطیل کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا وعده داده است که با استفاده از اختیارات زمان جنگ اطمینان خواهد یافت تولید کنندگان دارای منابع کافی برای تولید شیرخشک باشند.

ورا مادر یک فرزند ۴ ماهه نیز به فاکس نیوز می‌گوید: ما تازه از شیردادن طبیعی به استفاده از شیر خشک روی آوردیم. وضعیت بسیار نگران کننده است. ما سعی کرده‌ایم هرچه قدر می‌توانیم شیر خشک خریداری کنیم.

لیلیانا می‌افزاید که به چندین فروشگاه مراجعه کرده اما در هیچکدام از آنها شیرخشک موجود نبوده است.

برخی از داروخانه‌های آمریکایی از جمله وال گرین و سی وی اس شیرخشک موجود خود را به صورت سهمیه بندی ارائه می‌کنند.

کریستینا که باردار است، می‌گوید: اینکه نمی‌توانیم به فرزندانمان غذای مقوی بدهیم بسیار نگران کننده است. این تنها منبع غذای مقوی برای نوزادان است. اگر تصمیم بگیریم به آنها شیرندهیم، شیرخشک تنها گزینه است.

شرکت تولید کننده شیرخشک ابوت اعلام کرده است که با سازمان غذا و داروی آمریکا برای بازگشایی کارخانه تعطیل شده به توافق رسیده است اما بازگشایی این کارخانه چند هفته طول می‌کشد.

جنیفر که فرزندش دیگر شیرخشک مصرف نمی‌کند، به فاکس نیوز می‌گوید که برخی از مادران شیرخشک خود را به صورت اینترنتی و با دو یا سه برابر قیمت خریداری می‌کنند.

فیل مورفی فرماندار نیوجرسی اعلام کرده است که  قوانین لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت را اجرا خواهد کرد تا خانواده‌ها بتوانند شیرخشک خود را تهیه کنند.

اکنون والدین آمریکایی در انتظار وعده‌های دولت بایدن هستند تا ببینند چطور می‌خواهد کمبود شیرخشک را که در میانه بحران‌های دیگر اقتصادی به دغدغه اصلی خانواده‌ها تبدیل شده است، برطرف کند.

تداوم بحران شیرخشک در آمریکا

بر اساس آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، کمتر از نیمی از نوزادان در این کشور در سه ماه اول تولدشان به صورت طبیعی شیر می‌خورند.

همچنین ۷۵ درصد از نوزادان بالای ۶ ماه دست‌کم بخشی از غذای خود را بصورت شیرخشک دریافت می‌کنند.

با توجه به داده‌های منتشر شده، نرخ کمیابی محصولات شیرخشک در آمریکا اکنون به ۴۳ درصد رسیده است.

کارخانه ابوت نیوتریشن (Abbott Nutrition) در میشیگان یکی از تولیدکنندگان اصلی شیرخشک در آمریکا به دلیل نگرانی‌های ایمنی در مورد آلودگی احتمالی تعطیل شده است.

 به گزارش تارنمای نشریه هیل، چهار نوزاد پس از مصرف محصولات این کارخانه در میشیگان دچار یک عفونت باکتریایی نادر شدند که دو نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید این کودکان با یک باکتری بسیار خاص به نام کرونوباکترها آلوده شده بودند که در موارد نادر و خاصی می‌تواند باعث عفونت‌های بسیار خطرناکی همچون مننژیت یا التهاب شدید در نوزادان شود.