شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عمان

افزایش دو برابری صادرات ایران به عمان

کدخبر: 497127
اقتصادنیوز: علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: صادرات ایرن به کشور عمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۲۰ میلیون دلار بود که رشد ۶۴ درصدی نسبت به پارسال داشته است و امسال از صادرات یک میلیارد دلاری گذر خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: تجارت ایران با عمان از حدود ۷۲۰ میلیون دلار به یک و نیم میلیارد خواهد رسید.

آقای علیرضا پیمان پاک گفت: صادرات ما به کشور عمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۲۰ میلیون دلار بود که رشد ۶۴ درصدی نسبت به پارسال داشته است و با توجه به صادرات ۸ میلیون دلاری فروردین، امسال از صادرات یک میلیارد دلاری گذر خواهیم کرد.

او می‌گوید: در بحث حمل و نقل و مسائل مالی و بانکی به مرحله خوبی رسیده‌ایم و اگر این دو مسئله حل شود، به غیر از افزایش مراودات تجاری بخشی از فعالیت‌هایی که با امارات داریم، به عمان منتقل خواهد شد که روان‌تر از گذشته تجارت را ادامه خواهیم داد. در سال ۱۴۰۱ قصد داریم صادرات به عمان را به یک و نیم میلیارد دلار برسانیم.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، عمانی‌ها پیگیر همکاری با ایران در زمینه‌هایی همچون اقتصاد دانش بنیان، تولید تجهیزات پزشکی و دارویی هستند. واردات ایران از عمان نیز، عمدتاً شامل بحث صادرات مجدد محصولاتی مثل نهاده‌ها بوده که از آمریکای لاتین وارد شده است. عمان با تمامی کشور‌های اتحادیه عرب، آمریکا، هند و پاکستان تجارت آزاد و با اتحادیه اروپا، تجارت بر اساس تعرفه ترجیحی دارد که ما هم می‌توانیم از آن بهره ببریم.

آقای پیمان پاک گفت: این موضوع مطرح شد که خط تولید با مواد اولیه ایرانی در عمان با نام این کشور تولید و با تعرفه صفر به کشورهای دارای شراکت تجاری با عمان صادر شود. تجارت آزاد بین ایران و عمان شکل نخواهد گرفت؛ چرا که عضو اتحادیه عرب است، اما موضوع کاهش تعرفه‌ها و تسهیل مراودات وجود دارد که توافقنامه اولیه آن هم حاصل شده است.