شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#علوم پزشکی
هجدهمین همایش نکوداشت مقام استاد برگزار شد؛

الگوسازی برای نسل جوان و گرامی‌داشت مقام علم و عالم

محمدحسین صادقیان، معاون فرهنگی و دانشجویی جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی گفت: تقدیر از عالمان، تقدیر از علم است که برای هر جامعه‌ای که بخواهد مسیر سعادت و ترقی را طی کند ضروری است. چنین اقدامی بسیار ارزشمند است و مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد.

نبود بخشندگی عامل فراگیری خشوتت در جهان اسلام استبه گزارش خبرنگار ایکنا، هجدهمین همایش نکوداشت مقام استاد، امروز دوشنبه 2 خرداد 1401 از سوی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در ابتدای مراسم حسین یاری، دبیر این همایش اظهار کرد: قریب به بیست سال پیش عده‌ای از همکاران ما در جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران نگران این بود که اساتید پیشکسوت، وقتی بازنشسته می‌شوند دیگر به آنها دسترسی نداشته باشیم و فضای علمی از وجود آنها محروم شود لذا باید مراسمی برای قدردانی از آنها برگزار کنیم. از سال 1380 این مراسم شروع و در این مدت از 187 استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تقدیر شده است و امسال نیز از ده نفر تقدیر خواهد شد.
یاری ادامه داد: ما باید به عالمان و دانشمندان بها بدهیم و قدردان باشیم تا الگوهایی برای نسل جوان باشند. تلاش کردیم امسال نیز به طور شایسته از اساتید قدردانی کنیم تا بدانند به یاد آنها هستیم. امسال نیز ده نفر به پیشنهاد دانشجویان و اساتید معرفی شدند که از اساتید دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. ما سراغ این افراد رفتیم چون آموزش پزشکی ما بر دوش این افراد بود و افتخار می‌کنیم در این هجده سال از 197 استاد تقدیر کرده‌ایم و این اقدام باعث افزایش امید در آنها و همچنین انگیزه تدریس در میان این اساتید شده است تا نسل‌های جدیدی در زمینه پزشکی تربیت کنند.
 
دبیر این همایش یادآور شد: در کنار تجلیل از این ده استاد برجسته، امروز ویژه‌نامه‌ای را آماده کرده‌ایم که زندگی و زمانه تمامی اساتید در این هجده دوره شده در آن آماده است تا ان‌شاء‌الله مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد چراکه هرکدام از این اساتید فرهیختگی خاصی دارند که شاید تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.
دکتر داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران در این همایش اظهار کرد: چهار گروه بیماری شامل قلب و عروق، سرطان، بیماری‌های گروه متابولیک و در نهایت بیماری‌های روانی، بیماری‌های اصلی هستند که در کشور منجر به مرگ و میر می‌شوند که البته می‌توان تصادفات رانندگی را هم به آن اضافه کرد. و جالب است که استرس و نبودن بخشندگی و مهربانی یکی از دلایل اصلی پدید آمدن این موارد است. نقطه مقابل بخشندگی، خشونت است که متأسفانه در دنیای ما موج می‌زند.
 
دکتر فرهود اظهار کرد: اگر هم بگوییم خشونت در اروپا و آمریکا به ما مربوط نیست حداقل خشونت‌ها در جهان اسلام به ما مربوط است و متأسفانه خشونت در جهان اسلام بسیار بالا گرفته و مسلمانان به خاطر تفاوت در نوع نگرش به ذات اقدس پروردگار همدیگر را می‌کشند. 
 
وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند دانشمندان را ارج بگذارید که اینها جانشینان پیامبران هستند. معتقدم باید پزشکان را ارج گذاشت و فراموش نکنیم که پزشکان دو بار، مردم این کشور را نجات دادند که بار اول در جنگ هشت ساله بود که در پشت جبهه و بار دوم در ردیف اول جبهه قرار داشتند که در همین ایام کرونا بود. 
محمدحسین صادقیان، معاون فرهنگی و دانشجویی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: هرچقدر بتوانیم دانشجویان پزشکی را توانمندتر کنیم محصول بهتری برای جامعه خواهیم داشت. در ایام کرونا لازم شد در ابعاد فرهنگی و اجتماعی به میزان بیشتری فعالیت داشته باشیم لذا فعالیت‌ ما سنگین‌تر شد چون علاوه بر مراکز علمی و دانشجویی باید به همه جامعه خدمات فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌دادیم لذا ناچار شدیم فعالیت بیشتری هم در فضای مجازی داشته باشیم. فعالیت‌های معاونت فرهنگی بسیار وسیع است، هم فعالیت‌های فرهنگی و هم دانشجویی را شامل می‌شود. استقبال دانشجویان و کارکنان از فعالیت‌های فرهنگی بسیار خوب است چون اگر دانشجو بداند که از یک برنامه منتفع می‌شود حتما در آن شرکت خواهد کرد. 
 
وی ادامه داد: دانشجوی ما در این مراسم یکی از تولیدات دانشگاه که اساتید پیشکسوت هستند را می‌بیند و به این نتیجه می‌رسد که در آینده می‌تواند به جای این اساتید به خدمت بپردازد و همین برای آنها منجر به ایجاد انگیزه خواهد شد. ما تلاش داریم به دانشجو تلقین کنیم که می‌تواند در آینده به عنوان استاد نقش ایفا کند و همین مسئله، فعالیت‌های علمی وی را بسیار زیادتر خواهد کرد. باید نظام سلامت ما به این سمت برود که دانشجویان تبدیل به حکیم شوند یعنی حکمت را بدانند و بتوانند برای بیمار؛ سلامت، جسم، روح و روان را به ارمغان بیاورند.
دکتر سیدحسین میرمجلسی، ادیب و استاد پیشکسوت فوق تخصص گوارش و کبد در این مراسم گفت: بنده همیشه خودم را یک شاگرد می‌دانم و این برای من مایه افتخار است و به همه دوستان توصیه می‌کنم این عرض بنده را در ذهن داشته باشند چون نکته بسیار مهمی است. این دستور فردوسی است که گفت؛ «میاسای ز آموختن یک زمان» را باید همه ما در ذهن خودمان داشته باشیم. نویسنده بزرگ روس الکساندر سولژنیتسین، خطابه‌ای به مناسبت گردهمایی فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد بیان کرد که یک جمله قابل تامل دارد. وی می‌گوید انسان باید موجودی کامل‌تر از آنکه زائیده شده است از دنیا برود. 
 
وی افزود: اگر به لغتنامه دهخدا نگاه کنید اولین تعریفی که از کلمه «شرح» می‌بینید عبارت از قطعه قطعه و جدا کردن تکه‌ها از همدیگر است لذا شرح حال که به عنوان بیوگرافی از آن یاد می‌شود در حقیقت یک تعبیر استعاری است، بنابراین شرح حال بدین معنی است که باید خودتان را تکه تکه و در معرض دید خواننده و بیننده قرار دهید.  بنده در سال 1319 در لاهیجان به دنیا آمدم و تا دوران متوسطه در آنجا و در سال 1338 در تهران کنکور پزشکی دادم و بعد از مدتی تحصیل به ایتالیا رفتم و دوره پزشکی را گذراندم و با نمره ممتاز پزشک شدم و دولت ایتالیا به دلیل اینکه شاگرد خوبی بودم بورس بنده را تمدید کرد لذا دوره گوارش را در دانشگاه پزشکی رم گذراندم اما قانع نشدم و به آمریکا رفتم و چند سال آموزش پزشکی دیدم. در طول این مدت، بورد داخلی و گوارش آمریکا برای طبابت را گذراندم. در نوامبر 1972 با همسر و دو فرزند و بدون آمادگی قبلی به ایران آمدم  اما با توکل به خدا کار را شروع کردم.
مسعود حبیبی، ریاست جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم اظهار کرد: تقریباً بیست سال پیش اعضای دانشجوی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران وقتی می‌دیدند استادان آنها به سن بازنشستگی می‌‌رسند و دیگر به آنها دسترسی ندارد افسوس می‌خوردند و دوست داشتند همانند حوزه‌های علمیه که دائما از اساتید و علما استفاده می‌شود در دانشگاه نیز چنین امکانی فراهم شود لذا سعی کردند ظرفیتی را ایجاد کنند که اساتید در دسترس باشند و از آنها تقدیر شود بنابراین پیشنهاد خانه استاد را ارائه دادیم و در دستور جلسه هیئت رئیسه دانشگاه قرار گرفت و تصویب شد. 
 
وی ادامه داد: در مجموعه جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز برگزاری این مراسم را راه اندازی کردیم و فرصتی ایجاد شد تا از اساتیدی که همه وجود آنها، خدمت به دانشجویان و دردمندان بوده است تقدیر کنیم و امیدواریم از این ظرفیت، هرچه بیشتر استفاده کنیم چون تقدیر از عالمان، تقدیر از علم است که برای هر جامعه‌ای که بخواهد مسیر سعادت و ترقی را طی کند ضروری است. چنین اقدامی بسیار ارزشمند است و مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد. مقام معظم رهبری اخیراً در دیدار با معلمان فرمودند باید بزرگان و فرهیختگان این مرز و بوم را به نسل جوان معرفی کنیم تا الگو بگیرند. در هجده سال گذشته، هم استادان پیشکسوت و هم استادان جوان معرفی شده‌اند که انتخاب نهایی آنها با دانشجویان بوده است.
 
حبیبی درباره دلایل دخیل کردن نظر دانشجویان در انتخاب برگزیدگان این مراسم گفت: مهم‌ترین معیار انتخاب، اخلاق و معلمی اساتید است و طبیعتاً چون دانشجویان به صورت مستقیم با این اساتید در ارتباط هستند نظر آنها اهمیت دارد. در طول سال هم برنامه‌های دیگری برای آشنایی بیشتر دانشجویان با استادان توسط جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود و این یکی از ظرفیت‌هایی است که برای بهره‌گیری از علم و اندیشه استادان وجود دارد.
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: ایران یکی از برجسته‌ترین کشورها در زمینه علم طب است و گاهی هموطنان ما از خارج کشور تشریف می‌آورند تا در اینجا درمان شوند و اذعان دارند امکانات اینجا بهتر است. یک معلم و استاد در کنار رتبه علمی به لحاظ اخلاقی باید شرایطی را داشته باشد تا الگو شود. در طبابت، هنوز نیاز داریم حکیم باشیم چراکه سی درصد آن مسائل تخصصی و هفتاد درصد دیگر مربوط به سایر مسائل است، از جمله اینکه به لحاظ اخلاقی و فرهنگی به مردم یاد دهد که ورزش بیشتری بکنند تا سلامت عمومی جامعه بهبود پیدا کند. 
 
وی گفت: اگر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود در بهبود سلامتی جامعه نیز مؤثر است لذا یک پزشک باید کمک کند جامعه از حالت ماشینی بیرون بیاید بنابراین لازمه طبابت این است که شخص با اقتصاد، مذهب، سیاست و ... آشنایی داشته باشد. بنده بارها با اشاره به آیه‌ای از قرآن امید را در یک بیمار افزایش داده‌ام. این یک واقعیت است که بسیاری از مردم دنبال طبیبی هستند که علاوه بر طبابتِ فیزیکی، حس معنویت را نیز در آنها افزایش دهد.
 
در پایان این مراسم از ده تن از اساتید؛ دکتر سیدحسین میرمجلسی، ادیب و استاد پیشکسوت فوق تخصص گوارش و کبد دانشکده پزشکی، دکتر محمد علی سجادیه، استاد پیشکسوت چشم پزشکی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ و زبان، دکتر نصرت‌الله عشقیار، استاد پیشکسوت گروه آسیب شناسی فک، دهان و صورت دانشکده دندانپزشکی، دکتر ایرج راگردی کاشانی، استاد گروه آناتومی دانشکده پزشکی، دکتر عظیم میرزازاده، استاد گروه داخلی دانشکده پزشکی، دکتر بهمن سراج، استاد دندان پزشکی کودکان، دکتر حمیدرضا نمازی، استاد گروه اخلاق پزشکی، دکتر مهدی محبعلی، استاد گروه انگل‌شناسی پزشکی دانشکده بهداشت، دکتر یلدا حسین‌زاده اردکانی، استاد گروه فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی و محمدعلی چراغی، استاد گروه پرستاری ویژه دانشکده پرستاری و مامایی، تقدیر به عمل آمد.
 
 
انتهای پیام