شهرخبر

نماینده مجلس : دولت برای اجرای درست عادلانه‌سازی یارانه‌ها شورای گفت‌وگو را احیا کند

نماینده مجلس : دولت برای اجرای درست عادلانه‌سازی یارانه‌ها شورای گفت‌وگو را احیا کند

فارس نوشت: زنگنه گفت: راه‌حل مدیریت درست بازار در طرح اصلاح نظام یارانه‌ها، فعال شدن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی و سطوح استانی است.

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آغاز طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و توزیع عادلانه آنها از سوی دولت، درباره الزامات و نکات مهم در اجرای این طرح اظهار داشت:‌ در سال‌های اخیر همه کارشناسان منتقد شیوه توزیع ارز بوده‌اند و همه نسبت به رانت‌های موجود در ارز ترجیحی اذعان کرده‌اند.

وی ادامه داد: ممکن است مردم بگویند به جای آزاد کردن قیمت ارز، جلوی رانت‌خواران را بگیرید؛ در حالی که واقعیت این است که علاوه بر رانت‌ها و مفاسد ایجاد شده در ارز 4200 تومانی، این نوع ارز در بازار نیز اخلال ساختاری ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تمام 25 قلم کالایی که در ابتدای سال 97 از سوی دولت وقت مشمول ارز ترجیحی اعلام شدند، در این چند سال هم تولید آنها دچار مشکل شد و هم قیمت آنها دائم بالا رفت، بنابراین در تبیین شرایط فعلی برای مردم باید به اخلال‌های ساختاری ایجاد شده توسط این نوع ارز در بازار به خوبی اشاره شود.

دولت برای اجرای درست عادلانه‌سازی یارانه‌ها شورای گفت‌وگو را احیا کند

* دولت مراقب باشد، به بهانه حمایت از مصرف‌کنند، به تولیدکننده و عرضه‌کننده واقعی اجحاف نشود

زنگنه با بیان اینکه در بازار با دو طرف عرضه و تقاضا روبرو هستیم، عنوان کرد:‌ در طرف تقاضا که مردم هستند دولت تلاش می‌کند تا با پرداخت یارانه از آنها حمایت کند، اما در سمت عرضه و تولیدکننده این نگرانی وجود دارد که با این تحلیل که فقط قیمت 4 قلم کالا افزایش یافته‌، نتوانیم هزینه‌های واقعی تولیدکننده را در نظر بگیریم و او را در قیمت‌گذاری دچار مشکل کنیم.

وی تصریح کرد:‌ اقتصاد مانند یک برکه است که تکان خوردن آب در هر گوشه از آن باعث ایجاد موج در تمام سطح برکه می‌شود، بنابراین وقتی قمیت کالاهای اساسی تغییر می‌کند در همه حوزه‌های خدماتی و تولیدی و حتی حوزه‌های به ظاهر غیرمرتبط نیز اثرگذار خواهد بود.

نماینده مردم تربیت‌ حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر تأثیر مستقیم افزایش قیمت 4 قلم کالای اساسی، با اثرات روانی و تورم انتظاری هم روبرو هستیم، گفت:‌ در ماجرای گرانی بنزین در دولت قبل مدعی بودند که افزایش قیمت بنزین فقط 5 درصد تورم ایجاد می‌کند، در حالی که آثار تبعی آن را نادیده می‌گرفتند؛ امروز هم باید به افزایش هزینه‌هایی مانند حمل و نقل، حقوق کارگر و سایر هزینه‌های مرتبط که ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی اشخاص است، توجه داشته باشیم و آن را مدیریت کنیم.

زنگنه تأکید کرد:‌ باید مراقب باشیم که در این طرح به بهانه حمایت از مصرف‌کنند، به تولیدکننده و عرضه‌کننده واقعی اجحاف نشود و این قشر در اذهان مردم به عنوان دلال و سوءاستفاده‌گر جا نیفتند که اگر اینطور شود، بسیار خطرناک خواهد بود.

وی در همین رابطه به ماجرای افزایش قیمت ماکارونی اشاره کرد و گفت:‌ در قضیه افزایش قیمت آرد صنعتی و ماکارونی به دو تولیدکننده خوب محصولات این حوزه که برند جهانی هم دارند جفا شد، بنابراین در طرح فعلی هم دولت باید مراقب باشد تا ضمن آنکه جلوی تخلفات را می‌گیرد، تولیدکننده و عرضه‌کننده واقعی آسیب نبینند.

* شورای گفتگو عملا تعطیل شده است؛ دولت، شورا را در سطوح ملی و استانی فعال کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: راه‌حل مدیریت درست بازار در شرایط کنونی، فعال شدن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی و سطوح استانی است که در برخی قوانین از جمله قانون برنامه ششم توسعه هم مورد تأکید قرار گرفته است.

زنگنه تصریح کرد:‌ متأسفانه این شورا در حال حاضر به یک جلسه نمایشی تبدیل شده و عملاً تعطیل شده است؛ در حالی که جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطوح ملی و استانی و با مشارکت فعال اصناف و به صورت زمان‌بندی شده باید برگزار شود و مانند جلسات سخنرانی هم نباشد، بلکه خروجی آن در قالب مصوبات و ساز و کارهای نظارتی باعث آرامش و انسجام بازار شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ اصناف همیشه در خط مقدم انقلاب و نظام بوده‌اند و امروز هم دولت باید باب گفت‌وگوی دائم با اصناف و هماهنگی با یکدیگر را باز کند تا طرح اصلاح نظام یارانه‌ها به درستی اجرا شده و اهداف آن تأمین شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:‌ ایراد فعلی اجرای این طرح این است که گفت‌وگو با اصناف در آن خیلی کم است و این خیلی بد است که اصناف بگویند ما از فلان موضوع خبر نداشته‌ایم؛ بنابراین به نفع دولت و مردم است که گفت‌وگوی دائم و فعال با اصناف داشته باشد و هماهنگ با آنها طرح را اجرا کند.

21217