شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#مذاکرات وین

دیاکو حسینی، پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک:

گذشت زمان با کارآمدی برجام رابطه معکوس دارد /نقش میانجی‌ها در مذاکرات وین بسیار مهم است

یک پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک با تاکید بر این که تشکیل بحران جدید در منطقه و عرصه بین الملل به نفع کسی نیست، نقش میانجی‌ها در مذاکرات وین را بسیار مهم برشمرد.

اعتمادآنلاین|

دیاکو حسینی، پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک در تحلیل خود نسبت به تحرکات جدید در موضوع مذاکرات هسته ای در پی سفر انریکه مورا و همچنین گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه کشورمان با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: با توجه به این که هنوز جزئیات دقیقی از حدود اختلافات و میزان پیشرفت نداریم امکان ارزیابی دقیق وجود ندارد به ویژه این که بخش هایی رسانه ای نشده است، اما به نظر می رسد همچنان موضوع مربوط به خروج سپاه از لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا از اختلافات باشد.  

وی افزود: با توجه به این که دو طرف مواضع سرسختانه ای داشته اند اما اکنون زمان برای آمریکا سخت تر می شود زیرا  فشار دموکرات ها و جمهوری خواهان افزایش یافته است و همسویی این دو حزب برای باقی ماندن سپاه در لیست تروریستی بیشتر شده است، همین مساله بایدن را با مشکلات بیشتری برای انجام کار مواجه می کند. 

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: انتظار می رفت راه میانه ای به وجود آید ولی به نظر می رسد  بایدن در مقابل هم حزبی‌های خود قرار گرفته است و این که راه میانه چطور ارایه شده است  آیا مورد پذیرش ایران هست یا خیر؟ مشخص نیست. 

حسینی معتقد است: با توجه به جلسه ماه ژوئن شورای حکام و سیگنال هایی که گروسی برای استفاده از لحنی که می تواند دردسرهایی را ایجاد کند، مطرح کرده،  ممکن است  ارائه گزارش شورای حکام به این که گزارشی نامطلوب برای ایران باشد، افزایش یابد.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک ادامه داد: بنابراین با توجه به این بازه زمانی دو طرف به این نتیجه رسیده اند این همپوشانی را تقویت کنند برای این که به نتیجه برسند، البته در صورتی که به نتیجه نرسند آمریکا و اروپا با مشکل مواجه می شوند.

وی با بیان این که در حال حاضر فضای سیاسی به این سمت است که این اتفاق رخ دهد، گفت:  باید به این نتیجه برسیم که برجام به رغم همه نواقصی که وجود دارد یک راهکار و همچنان بهترین گزینه است.

حسینی در ادامه با اعتقاد به این که اگر امروز برجام احیا شود در قیاس با یک یا دو سال گذشته می تواند سودمند باشد، اظهار داشت: واقعیت این است گذشت زمان با کارآمدی برجام رابطه معکوس دارد و از آن جایی که احتمال زیاد جمهوری خواهان در نوامبر  پیروز می شوند و عمر دولت بایدن رو به اتمام است ، با در نظر گرفتن این که اگر برجام به خوبی اجرا نشود، احیانا با استقرار جمهوری خواهان در کاخ سفید شرایط به گونه ای دیگر رقم می خورد. 

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک درباره نقش کشورهای میانجی مانند قطر در حل و فصل مذاکرات هسته ای گفت: اهمیت میانجی‌گران در این مرحله ولو غیر رسمی و داشتن اشتیاق برای احیای برجام مانند کشور قطر بیش تر از این که جنبه فنی داشته باشد، سیاسی است، جنبه سیاسی مساله از این جهت حائز اهمیت است که به دلیل اتفاقاتی مانند اوکراین که در جهان رخ داده نقش کشورهایی مانند قطر در بحران  انرژی اروپا افزایش یافته است. 

وی خاطرنشان کرد: وزن سیاسی قطر در چشم انداز انرژی برای اروپا و آمریکا افزایش یافته و این استنباط وجود دارد که تنش بیشتر منطقه ما را مجددا با پتانسیل بالای جنگ و بحران مواجه کند. در واقع از یک طرف بحران اوکراین و روسیه ، اروپا را درگیر کرده و از سوی دیگر تقابل چین و آمریکا ادامه دارد و می تواند منجر به ایجاد بحران شود ، در نتیجه این تحولات به نفع کسی نیست ، آنچه ایجاد شده بحران انرژی است که باید حل و فصل شود. 

این تحلیل گر مسائل بین الملل با بیان این که نقش میانجی ها برای تسهیل گری سیاسی در مذاکرات خیلی مهم است، گفت: می دانیم یکی از اختلافات ایران و آمریکا مسائل منطقه بود و همچنان گفت وگوهای ایران و عربستان ادامه دارد ، در نتیجه نظر همسایگان عرب می تواند در هم پوشانی سایر موضوعات و جایگزین کردن انرژی خیلی موثر باشد .

وی در پایان تاکید کرد: در مجموع نیروی محرکه خوبی در حال انجام است امید می رود مذاکرات به سرانجام برسد و معتقدم برجام با نواقصی که دارد بهتر است که به نتیجه برسد.