شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طبیعی

فواید زایمان طبیعی برای سلامت مادر و کودک چیست؟

کدخبر: 496950
هنگامه آریانژاد با اشاره به فواید زایمان طبیعی برای سلامت مادر و کودک گفت: در زایمان طبیعی تغییرات حاصل از بارداری و زایمان با سرعت بیشتری به حالت قبل از زایمان باز می‌گردد و مادران زودتر می‌توانند به تناسب اندام برسند. کیفیت خواب و همچنین شیردهی در مادرانی که با روش طبیعی زایمان کرده‌اند نیز در چند هفته اول از زایمان (دوران نفاس) بهتر از مادران سزارینی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، کارشناس بهداشت باروری و جمعیت مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۷۱ درصد فرزندان متولد شده با عمل سزارین به چاقی زیر پنج سال دچار خواهند شد.

هنگامه آریانژاد با اشاره به فواید زایمان طبیعی برای سلامت مادر و کودک اظهار کرد: بدن زن به طور معجزه‌آسایی با فرایند زایمان طبیعی سازگار است. برای این منظور چهار هورمون اصلی ترشح می‌شود تا او را برای زایمان طبیعی آماده کند و مادر به راحتی می‌تواند مراحل زایمان طبیعی را پشت سر بگذارد.

وی افزود: عبور از کانال زایمان برای نوزاد منجر به خروج مایع موجود در ریه او می‌شود و به تنفس سریع‌تر و آسان‌تر نوزاد کمک می‌کند و احتمال سندرم زجر تنفسی و خفگی نوزاد را کاهش می‌دهد.

آریانژاد بیان کرد: در زایمان طبیعی تغییرات حاصل از بارداری و زایمان با سرعت بیشتری به حالت قبل از زایمان باز می‌گردد و مادران زودتر می‌توانند به تناسب اندام برسند. کیفیت خواب و همچنین شیردهی در مادرانی که با روش طبیعی زایمان کرده‌اند نیز در چند هفته اول از زایمان (دوران نفاس) بهتر از مادران سزارینی است.

کارشناس بهداشت باروری و جمعیت مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: باید توجه داشت که سزارین انتخابی بدون هیچ ضرورت و دلیل پزشکی است که مادر و جنین را در معرض خطراتی شامل عفونت پس از زایمان، خونریزی، لخته شدن خون، مشکلات تنفسی، افزایش میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان و مرگ مادر و نوزاد قرار می‌دهد و در مواردی که به دلیل مشکلات مادر یا جنین، امکان زایمان طبیعی وجود نداشته باشد و یا خطری برای مادر یا جنین داشته باشد، سزارین انجام می‌شود.

وی با اشاره به مضرات عمل سزارین برای سلامت مادر و کودک بیان کرد: ۷۱ درصد فرزندان متولد شده با عمل سزارین به چاقی زیر پنج سال دچار خواهند شد. همچنین عمل سزارین ۱۷ درصد احتمال ناباروری بعدی و تا ۷۴ درصد چسبندگی‌های جفت در طول بارداری‌های بعدی را به همراه دارد.

آریانژاد گفت: برای پیشگیری این عوارض و غلبه بر ترس از درد زایمان توصیه می‌شود مادران در کلاس‌های آمادگی برای زایمان شرکت و یا با استفاده از روش‌های کاهش درد، زایمان طبیعی و ایمن را تجربه کنند.

انتهای پیام