شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایالات متحده

بدترین روز سهام ایالات متحده از سال۲۰۲۰

بدترین روز سهام ایالات متحده از سال۲۰۲۰

بازار سهام ایالات متحده طولانی ترین روند نزولی ارزش را از زمان رکود بزرگ تجربه می کند.

به گزارش تحریریه، رسانه های آمریکایی نوشتند در آخرین مرحله از کاهش ارزش سهام در آمریکا سهام «استاندارد اند پورز ۵۰۰» ( s&p ۵۰۰) نسبت به اوج خود ۲۰ درصد کاهش پیدا کند و داو نیز ۶۰۰ واحد دیگر سقوط کرد.

روز گذشته بازار سهام ایالات متحده بار دیگر سقوط کرد و وال استریت به دلیل تشدید هراس از تورم و رکود به وضعیت نزولی سوق داده شد. حال سرمایه گذاران این شرایط خود را با طولانی ترین روند زیان بازار سهام از زمان رکود بزرگ تاکنون مقایسه می کنند.

شاخص  s&p ۵۰۰ تا ۲.۳ درصد کاهش یافت و آن را ۲۱ درصد زیر بالاترین رکوردی که در ژانویه به آن دست آمده بود، قرار داد.

شاخص  S&P دقیق ترین معیار برای سنجش عملکرد بازار سهام ایالات متحده محسوب می شود زیرا اساس آن از میانگین صنعتی ۳۰ عضو داوجونز پیروی می کند.

داو جونز نیز ۶۱۷ واحد کاهش یافت که حکایت از افت ۲ درصدی در روز و ۱۶ درصدی از انتهای سال گذشته را نشان می دهد. بر اساس داده‌های بازار داو جونز، شاخص بلو چیپ در آستانه کاهش بیش از ۴ درصدی هفتگی بود که هشتمین افت هفتگی متوالی و طولانی‌ترین روند شکست را از سال ۱۹۳۲ نشان می‌داد. در این سال پایین ترین نقطه رکود بزرگ داو را رقم زده شد.

شاخص «نزدک کامپوزیت» هم در شرایطی حتی بدتر از S&P و در بازار نزولی قرار دارد به نحوی که تا به امروز ۳۰ درصد کاهش داشته و ۳۲ درصد از سطح اوج خود کمتر شده است. نزدک هم در روز گذشته ۳۵۲ واحد یا ۳.۱ درصد سقوط کرد.

Dow plunges more than 900 points for its worst day since 2020, falls for a fourth  straight week

«پیتر شیف» اقتصاددان اظهار داشت: اکنون که S&P بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است، رسماً بازار در وضعیت نزولی قرار دارد. اما بازار نزولی از امروز شروع نشد و در واقع این حالت از ۴ ژانویه، زمانی که S&P به اوج خود رسیده بود، آغاز شد. ما از آن زمان در بازار نزولی بوده ایم. فقط سرمایه گذاران این موضوع را انکار می کردند.

«لوید بلنکفین» مدیر اجرایی سابق گلدمن ساکس چند روز قبل هشدار داد که اقتصاد ایالات متحده در معرض خطر بسیار بسیار جدی سقوط به سمت رکود قرار دارد. تورم هم به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر رسیده است و بانک مرکزی آمریکا هم نرخ بهره را برای کمک به بازگرداندن ثبات قیمت ها بالاتر می برد.

وی افزود: روند پایین آوردن تورم به ۲ درصد نیز دردسرهایی را در بر خواهد داشت، اما در نهایت دردناک ترین چیز این است که ما در مقابله با تورم شکست بخوریم و تورم در سطوح بالا در اقتصاد تثبیت شود.

رئیس جمهور «جو بایدن» بحران تورم را تا حد زیادی ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین دانسته است، اما ایالات متحده از اوایل سال ۲۰۲۱، تقریبا یک سال قبل از شروع درگیری در اروپای شرقی، شروع به تجربه بحران اقتصادی کرد.

پایان/