شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#روحانی#وزارت ارشاد#اروپا

یادداشت معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در روزنامه ارگان دولت : روحانی ، نفرت‌برانگیزترین رئیس دولت ایران است

یادداشت معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در روزنامه ارگان دولت : روحانی ، نفرت‌برانگیزترین رئیس دولت ایران است

دولت مردمی و عدالت‌محور، طی هفت ماه آمار فوتی‌های کرونا را بدون اتکا به امریکا و اروپا تک رقمی می‌کند اما دولت لیبرال‌های پیر و خسته غربگرا، طی یک سال و نیم، با گره زدن جان و درمان مردم به رابطه با غرب، تنها نظاره‌گر جان دادن روزانه ۷۰۰ شهروند ایرانی می‌نشیند به امید آنکه تفاهمنامه‌ای با اروپایی‌ها امضا شود.

علیرضا معاف ، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، یادداشتی نیم صفحه ای در روزنامه «ایران» با تیتر «نکاتی صریح در تفاوت‌های دولت سیزدهم با دولت قبل


_ حسن روحانی رئیس دولتی که در نفرت‌برانگیزترین شرایط یک رئیس‌جمهور از حیث پایگاه اجتماعی دولت را ترک کرد و پایین‌ترین میزان مقبولیت مردمی را در میان رؤسای جمهور در زمان تحویل دولت داشت، دولت نابسامان، به‌هم‌ریخته، ناکارآمد و بشدت آسیب خورده‌ای را به سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب مردم در سال ۱۴۰۰ تحویل داد.

_ اکنون که هشت ماه از آغاز دولت مردمی و انقلابی آیت‌الله رئیسی گذشته و امکان مقایسه گفتمانی و میدانی رویکردها، کارکردها و عملکردهای این دو رئیس‌جمهور فراهم آمده، ضرورت دارد در این باره سخن بگوییم.



- بخشی از دلیل اینکه مردم در برابر دولت ضعیف و ناکارآمد روحانی و در هر اصلاح یا افزایش قیمتی واکنش‌های تند اجتماعی نشان می‌دادند اما با رویه‌ها، روندها، روال‌ها و برنامه‌ریزی‌های اصلاحات اقتصادی دولت رئیسی همراهی می‌کنند و به رغم وجود مشکلات کماکان امیدوارند، به تفاوت رویکردهای چند ماه اخیر برمی‌گردد ... همراهی مؤمنانه و صابرانه مردم با دولت به‌دلیل درک آنها از فضای حاکم بر ذهن و عمل دولتمردان و شخص رئیسی است.


- مردم تفاوت رویکردها و منش‌های مدیریتی دولت جدید با دولت هشت ساله روحانی را درک می‌کنند و عملکردها، رویه‌ها، روندها و رویکردها را مقایسه می‌کنند. مصادیق و نشانه‌های تفاوت در عمل و منش مدیران، در واقع بازنمایی از گفتمان و نگاه کلان حاکم بر دولت و دولتمردان نسبت به قدرت و مسئولیت است. نگاهی که در آن دولت، خدمتگزار مردم است و نگاهی دیگر که مردم را در خدمت دولت و مسئولان می‌داند؛ نگاهی که قدرت‌های عالم را ارباب و کدخدا می‌داند و نگاهی که به خدا اعتماد و اتکا دارد. گفتمانی که شیوه و منش مدیریتی خود را در نهج‌البلاغه جست‌وجو می‌کند و گفتمانی که در مقابل آن خوی مدیریتی اشرافی و روش حکومتداری‌اش را در لابه‌لای نوشته‌های ماکیاولی و هابز و هابرماس و... پیدا می‌کند.


- در یک رویکرد، رئیس‌جمهور رودررو با مردم به درد دل آنها گوش می‌دهد و با صمیمیت از اوضاع زندگی آنها می‌پرسد و در رویکرد مقابل، از پشت شیشه دودی ماشین ضد گلوله، از روی قیافه مردم نظرسنجی می‌کند!


_ در کارنامه هشت ماهه دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور هر هفته در میان مردم و در جمع کارگران و کشاورزان و کارمندان است اما در کارنامه هشت ساله دولت روحانی، رئیس‌جمهورش با لندکروز به سالن کارخانه و میان کارگران می‌رود.


_ دولتمرد مردمی دولت سیزدهم با مسئولیت پذیری، برای حل مشکلات مردم شانه خود را زیر بار مشکلات می‌برد و صبح جمعه وسط میدان نظارت و بازدید و سرکشی است و در دولت اشرافی دوازدهم، رئیس‌جمهورش صبح جمعه تازه متوجه تغییر قیمت بنزین می‌شود!

_ دولت مردمی و عدالت‌محور، طی هفت ماه آمار فوتی‌های کرونا را بدون اتکا به امریکا و اروپا تک رقمی می‌کند اما دولت لیبرال‌های پیر و خسته غربگرا، طی یک سال و نیم، با گره زدن جان و درمان مردم به رابطه با غرب، تنها نظاره‌گر جان دادن روزانه ۷۰۰ شهروند ایرانی می‌نشیند به امید آنکه تفاهمنامه‌ای با اروپایی‌ها امضا شود.

_ در گفتمان کارگزاران اشرافی، وزیر دولت در برابر اظهار ناتوانی مالی شهروند نیازمند درمان، او را با جمله متکبرانه «خودت بمال» می‌نوازد و در مقابل رئیس‌جمهور مردمی در مقابل انتقاد یک شهروند از عملکرد دولت، می‌گوید تا زنده است نخواهد گذاشت اقدامات دولت به معیشت مردم آسیبی برساند.


_ رئیس‌جمهور دولت انقلابی، منتقدانش را دلسوز می‌نامد و رئیس دولت غربگرای غیرانقلابی، منتقدانش را به جهنم حواله می‌دهد. دولتمرد انقلابی هر هفته به نقاط مختلف کشور سفر می‌کند و در میان مردم با آنها گفت‌وگو می‌کند و دولتمرد پیر و خسته تکنوکرات، نشستن پشت میز و کارتابل خواندن را ترجیح می‌دهد.


_ دولت اشرافی مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی اش مثل افزایش قیمت بنزین را محرمانه نگه می‌دارد و ناگهانی اعلام می‌کند و هیچ حمایتی از مردم هم نمی‌کند؛ اما دولت مردمی ابتدا تصمیمش را برای مردم توضیح می‌دهد، یارانه حمایتی را به حساب مردم واریز ، بعد طرح اصلاح توزیع یارانه را اجرا می‌کند.

- اگر دولت مردمی باشد در نتیجه اعتماد مردم به دولت و اعتماد و اتکای کارگزاران و دولتمردان به مردم بیشتر از زمانی است که دولت غیر مردمی اشراف بر سر کار است؛ دولتی که میان خود و مردم پرده و حجابی از غرور و تبختر و خودبزرگ بینی می‌اندازد و نگاه از بالا به پایین به مستضعفین داشته باشد اعتماد مردم به حاکمیت را از بین می‌برد.

۲۱۲۱