شهر خبر

واکنش مربی تیم ملی شنا به پناهندگی بالسینی: دلایل او قانع‌کننده نیست

واکنش مربی تیم ملی شنا به پناهندگی بالسینی: دلایل او قانع‌کننده نیست

تهران- ایرنا- مربی تیم ملی شنا کشورمان گفت: دلایل متین بالسینی برای من قانع‌کننده نبوده چرا که اتفاق خیلی شدیدی رخ نداده که بخواهد پناهنده شود. 

خشایار حضرتی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص درخواست پناهندگی متین بالسینی اظهار داشت: من می‌خواهم روندی که بالسینی تا به الان طی کرده را شرح بدهم. او برای حضور در المپیک توکیو انتخاب شد و بعد از آن هم به کاپ جهانی قطر و مسابقات ابوظبی اعزام شد. بعد از این او تمرینات خود را در ایران ادامه داد تا برای مسابقات قهرمانی جهان بوداپست آماده شود. 

وی ادامه داد: تمرینات او ادامه داشت تا یکدفعه روز سیزدهم فروردین‌ماه پستی در اینستاگرام او دیدم که در دبی حضور داشت. فدراسیون شنا هیچ اطلاعی از این موضوع نداشت و ما هم پیگیری نکردیم چرا که پیش خود می‌گفتیم او برای تفریح رفته و برخواهد گشت. اما وقتی دیدیم غیبت او طولانی شده، با مربی و والدین او تماس گرفتیم و آن‌ها نیز گفتند که متین به زودی برمی‌گردد و مشکلی از این بابت نیست. 

مربی تیم ملی شنا افزود: در همین حین دیدیم که بالسینی سر از انگلیس درآورده و این در حالی بود که فدراسیون هیچ اطلاعی از این موضوع نداشت. بعد از این موضوع چندین بار با او تماس گرفتیم تا بدانیم در مسابقات بوداپست شرکت می‌کند یا نه اما هیچوقت جوابی منطقی نشنیدیم. 

حضرتی تصریح کرد: برای گرفتن ویزا حتما باید از کشور مبدا اقدام شود و نمی‌توان از کشور ثالث برای این موضوع اقدام کرد. برای همین بالسینی حتما باید به ایران برمی‌گشت. از طرفی دیگر زمان اعلام اسامی رو به پایان بود و فدراسیون باید یک نفر را جایگزین می‌کرد. از این رو طی برگزاری یک انتخابی درون تیمی و بین سه شناگر، نفر اعزامی را انتخابی کردیم. این کار عقلانی نبود و باید ظرف سه، چهار روز با فشار زیاد این کار را می‌کردیم اما مجبور بودیم. در نهایت متین سهران را برای اعزام به مسابقات بوداپست انتخاب کردیم. موضوع مهم دیگر در این اتفاق این است که سفر بالسینی به انگلیس همراه با تیم ملی نبوده و او خودش با هزینه شخصی به این کشور سفر کرده است. 

وی عنوان کرد: متین بالسینی را برای بازی‌های اسلامی و بازی‌های آسیایی نیز در لیست اردوها قرار دارد و در صورت حاضر نشدنش باید او را از لیست خط بزنیم. این نکته نیز حائز است که اگر قرار باشد هر ورزشکاری بعد از خط خوردن از تیم ملی بخواهد پناهنده شود، همه ورزشکاران رشته‌های دیگر هم باید بعد از این اتفاق از کشور خود بروند. 

مربی تیم ملی شنا کشورمان اظهار کرد: ما علیرضا یاوری را هم در شنا داریم که برای خواندن درس به خارج از کشور رفته و همیشه در تماس است. او حتی چندی پیش توانست یک رکورد را هم بشکند. دلایل بالسینی برای من قانع‌کننده نبوده چرا که اتفاق خیلی شدیدی رخ نداده که بخواهد پناهنده شود. 

حضرتی گفت: البته این موضوع شخصی است و به زندگی خودش مربوط می‌شود. هر کسی می‌تواند برای زندگی خودش تصمیم بگیرد و به ما مربوط نیست اما فدراسیون شنا در حد امکان و حتی بیشتر برای او امکانات را فراهم کرده بود. فدراسیون ما سه رشته‌ای است و هزینه‌های زیادی دارد. به طور قطع کاستی‌هایی نیز وجود داشته اما همه شناگران با همین امکانات پیش رفتند. می‌توانیم بهتر از این باشیم اما شرایط برای همه یکسان بوده است.