شهرخبر

افزایش قیمت کالاها در امارات و اقلیم کردستان عراق بعد از عادلانه کردن قیمت کالای اساسی در ایران

افزایش قیمت کالاها در امارات و اقلیم کردستان عراق بعد از عادلانه کردن قیمت کالای اساسی در ایران

گزارش‌های رسیده از کشورهای منطقه حاکی از تاثیر طرح عادلانه کردن توزیع یارانه کالاهای اساسی در ایران بر بازار کشورهای منطقه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، افزایش قیمت کالاهای اساسی فقط مربوط به ایران نیست؛ با نگاهی به وضعیت بازارهای کشورهای منطقه می‌توان متوجه شد که این کشورها نیز به یک باره قیمت اقلام کالاهای اساسی خود را افزایش داده اند.
گزارش‌های رسیده از اقلیم کردستان عراق نشان می‌دهد که پس از اجرای «طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها» در ایران، اقلامی چون روغن و آرد در شهرهای مختلف اقلیم کردستان از جمله اربیل و سلیمانیه کم‌یاب و قیمت آن به‌شدت افزایش یافته و به صورت روزانه در حال افزایش بوده و دارای نوسان شدید است.
بر اساس این گزارش، در چند روز گذشته متوسط قیمت آرد در هر کیسه‌ ۵۰ هزار دینار (حدود یک میلیون تومان) و روغن یک لیتری حدود ۳ هزار دینار، (حدود ۶۰ هزار تومان) بوده است.
پیش از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، به‌دلیل فاصله قیمتی شدید کالاهای اساسی در ایران با کشورهای هم‌جوار، این اقلام به صورت قاچاق از ایران به کشورهای همسایه منتقل می‌شد.
با توجه به آزادسازی قیمت کالاهای اساسی و واریز مستقیم یارانه به حساب مردم، روند قاچاق کالا از ایران به کشورهای همسایه متوقف شده و سود سرشاری که از این طریق به جیب سوداگران واریز می‌شد قطع شده است.
خبرها از امارات نیز حاکی است که خرده‌فروشی‌ها و عمده فروشی‌ها در مناطق مختلف این کشور با افزایش قیمت در کالاهای اساسی مواجه شده‌اند، اما با این شرایط راه کارهایی پیدا کرده اند که فروششان کاهش پیدا نکند.
کاربران فضای مجازی هم به این مطلب پرداخته‌اند؛ کاربری به نام «علیرضا الگنه» در صفحه توئیتر خود نوشته، «از شنبه به یکباره همه چیز در دبی گرون شده، روغن مایع ۱۷ درهمی امشب ۴۳ درهم بود، مرغ ۱۲ درهمی شده ۲۸ درهم، بنزین که سی و پنج سال یک درهم بوده شده نزدیک به ۴ درهم، نون که سی سال یک درهم بود، امروز ۳. ۵ درهم شده؛ از وقتی در ایران ارز ۴۲۰۰ رو برداشتن در اینجا همه چی گرون شده!»
کاربر دیگری به نام «شاهد» هم نوشته «با اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها در ایران، کشورهای همسایه دونه دونه دارن دچار مشکل میشن…! کمبود و افزایش قیمت شدید کالاهای اساسی (آرد، روغن و…)؛ دبی، اربیل، باکو و…»
یک خبرگزاری هم چندی پیش نوشته بود، دولت‌های مصر و لبنان نیز همچون دولت ایران تاکنون تلاش کرده‌اند تا با اعطای یارانه سنگین مانع از جهش قیمت نان شوند ولی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، پیش از وقوع گرانی‌های اخیر در بازار جهانی اعلام کرد: «دولت من نمی‌تواند ۲۰ قرص نان را به قیمت یک سیگار تهیه کند».
«امین سلام» وزیر اقتصاد و تجارت لبنان نیز اخیرا هشدار داد که در صورت ادامه روند صعودی قیمت‌ها بانک مرکزی لبنان توان تامین یارانه نان را نخواهد داشت.
نتایج مقایسه‌ای انجام‌شده توسط بازرسان از فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی در امارات حاکی از آن است که قیمت‌ها با نرخ‌هایی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد طی شش ماه گذشته افزایش یافته است زیرا قیمت گوشت به طور متوسط به بیش از ۳۰ درهم در هر کیلوگرم افزایش یافته است در حالی که قیمت گوشت قبلاً حدود ۲۵ درهم بوده است.
انتهای پیام