شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#نمایشگاه کتاب#همزمان

هامون قراب: برگزاری همزمان نمایشگاه کتاب با بخش مجازی از اتفاقات خوب امسال بود / دولت برای همه انتشارات کاغذ یارانه‌ای در نظر بگیرد

هامون قراب: برگزاری همزمان نمایشگاه کتاب با بخش مجازی از اتفاقات خوب امسال بود / دولت برای همه انتشارات کاغذ یارانه‌ای در نظر بگیرد

مدیر بخش فروش دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی از حضور پر رنگ مردم در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران گفت و در نظر گرفتن کاغذ یارانه‌ای برای همه انتشارات را از مطالبات اهالی نشر دانست.

سید هامون قراب مدیر بخش فروش دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی و مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پس از گذشت دو سال وقفه امسال در نمایشگاه کتاب هم در بخش حضوری و هم در بخش مجازی نمایشگاه کتاب حاضر شدیم. خوشبختانه حضور ناشران در نمایشگاه بسیار خوب بود، وقفه‌ دو ساله ذوق و عطش را برای حضور در این نمایشگاه بیشتر کرده بود چرا که حضور مردم و دیدن کتاب از نزدیک لطف و صفایی دارد که می‌تواند هم برای ناشر جذاب باشد و هم برای عزیزان بازدیدکننده.

برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی کتاب از اتفاقات خوب امسال بود

قراب خاطرنشان کرد: امسال مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی هم در نمایشگاه حضور پیدا کرد. این مرکز در حوزه تخصصی دانشنامه‌نگاری کار می‌کند و در کنار آن دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی را که یک کتاب مرجع و تخصصی است نشر می‌کند. تاریخ جامع ایران را که یک کتاب بسیار حائز اهمیت است و اساتید بسیاری در این کتاب مقاله دارند. «شاهنامه خالقی مطلق» شاهنامه‌ای است که شاید جناب خالقی مطلق حتی بیش از فردوسی روی این کتاب کار کردند، «جغرافیای جامع ایران» و کتاب‌های دیگری از جمله کتاب «قهوه و قهوه‌خانه» که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد که از محصولات فرهنگی این مرکز هستند.

وی افزود: اتفاق مهم دیگر نمایشگاه این بود که در این دوره علاوه بر برگزاری فیزیکی، این رویداد به صورت مجازی برای کسانی که نمی‌توانستند حضور پیدا کنند نیز همزمان برگزار شد. امسال به دلیل آلودگی هوا نمایشگاه یک روز تعطیل شد ولی پس از بازگشایی مجدد، پر شورتر از قبل برگزاری این رویداد ادامه یافت. مسئولان بسیاری نیز در نمایشگاه حاضر شدند و پای گپ و گفت ناشران و علاقه‌مندان کتاب نشستند و اکثر ناشران بر این موضوع تأکید داشتند که به دلیل قیمت بالای کاغذ، این محصول به صورت یارانه‌ای در اختیار ناشران قرار بگیرد.

قراب تأکید کرد: در اختیار قرار دادن کاغذ یارانه‌ای به انتشارات معتبر به نظر من امروز می‌تواند اتفاق مثبتی باشد. انتشارات معتبر می‌توانند با نشر کتاب‌های ارزشمند می‌توانند به جامعه در راه سلوک و تربیت فرزندان و نسل جدید تأثیرگذار باشند. اعتقاد من بر این است که برای محافل مختلف مثل مدارس، دولت می‌تواند کتاب‌های مورد تأیید را خریداری کند و در اختیار افراد قرار دهد تا نسل جدید ما با کتاب‌ها مأنوس شوند.

با مشکلات اقتصادی خرید کتاب بسیار سخت شده است

مدیر بخش فروش دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در ادامه اظهاراتش درباره جایگاه کتاب در زندگی امروز مردم گفت: با توجه به گران شدن قیمت کتاب با وجود اینکه همچنان این محصول ارزشمند فرهنگی نسبت به دیگر اقلام زندگی قیمت پایین‌تری دارد ولی سبد فرهنگی همینطور کوچک‌تر می‌شود. میل به کتاب از بین نرفته اما شرایط خرید بسیار سخت شده و به نظر من خیرین عزیز که دلشان برای فرهنگ این مملکت می‌تپد می‌توانند با خریداری کتاب‌ها و در اختیار قرار دادن آن‌ها به علاقه‌مندان نسل بعدی که قرار است تربیت شود، نسلی آگاه به تاریخ باشد و ارزش‌های ایران اسلامی و فرهنگی خودمان را بداند.

وی افزود: 21 سال است که در عرصه فروش کتاب فعالیت می‌کنم، مدیر شهر کتاب‌های مختلفی بودم و در حال حاضر در مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی حضور دارم. اکثراً هر سال بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب نوجوانان، جوانان، دانشجویان و اساتید هستند و امسال هم همانطور که بررسی می‌کردم اکثریت افرادی که به نمایشگاه کتاب می‌آمدند از همین طیف بودند و از نظر من یکی از اتفاقات خوب امسال که شاهد بودم حضور پر رنگ مادران و فرزندانشان در بخش کتاب‌های کودک بود که نشان می‌دهد مادران امروز برای رشد فکری و فرهنگی فرزندانشان برنامه‌ریزی دقیقی دارند.

قراب خاطرنشان کرد: به نظر من محل استقرار نمایشگاه بسیار خوب است و شاید در مدت برگزاری نمایشگاه ترافیکی اندک نیز در منطقه مصلی امام خمینی (ره) ایجاد شود اما با توجه به اینکه به دانشگاه نزدیک‌تر و دسترسی به آن آسان‌تر است و از طرفی نزدیک بودن مصلی امام خمینی (ره) به میدان انقلاب که انبار کتاب‌های ناشران در آنجا است، به نظر من این مکان بسیار بهتر است شهر آفتاب است. خدمات نمایشگاه کتاب نیز بسیار خوب بود و من نزدیک 17 یا 18 دوره است که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنم و می‌توانم بگویم که این دوره، به خوبی برگزار شد.

صداوسیما ترویج کتاب‌خوانی را در دستور کار خود قرار دهد

وی درباره حضور مسئولان مختلف در نمایشگاه کتاب گفت: امسال هم مثل سال‌های گذشته مسئولان مختلف در نمایشگاه کتاب حاضر شدند. من شاهد حضور پر رنگ مسئولان بودم و فکر می‌کنم نگاه مثبتی به این دوره داشتند. قطعاً آنچه که امروز دغدغه اصلی ناشران است بحث قیمت کاغذ و پیشنهاد ارائه یارانه‌ای آن است تا مردم بتوانند راحت‌تر کتاب‌ها را خریداری کنند. از طرفی صداوسیما هم می‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی فعالیت داشته باشد که امیدوارم این موضوع را رسانه ملی جدی بگیرد.

قراب در پایان اظهاراتش گفت: بالاترین درخواست و آرزویی که اهالی فرهنگ و هنر و فعالان این عرصه دارند این است که شرایطی به وجود بیاید که همه مردم به راحتی بتوانند به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند و ناشران هم بتوانند در شرایطی که همه یکسان باشند از کاغذ یارانه‌ای بهره‌مند شوند تا شرایط برای تحقیق، پژوهش و چاپ کتاب‌های مختلف فراهم باشد. اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً قیمت کتاب کاهش پیدا کرده و میزان استقبال و در نهایت رشد فرهنگی کشور ما افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام