شهر خبر

آیا بارورسازی ابرهای کشورمان با روش های مرسوم در دنیا امکان پذیر است؟

آیا بارورسازی ابرهای کشورمان با روش های مرسوم در دنیا امکان پذیر است؟

کارشناس محیط زیست گفت: باروری سازی ابرها مشروط به وجود ابرهاست که متاسفانه ما آنچنان ابری در آسمان نداریم چراکه کشور ما در منطقه خشکی از کره زمین قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در این روزها که در کشور با بحران کم آبی، خشکسالی و آلودگی هوا رو به رو هستیم بارش باران که یکی از نعمات الهی به شمار می آید می تواند با این دو پدیده مقابله کند اما حال که باران هم به اندازه کافی نمی بارد باید چه راهی را در پیش گرفت؟

کشور هایی که در این شرایط قرار گرفته اند برای رفع چالش های خود گزینه بارورسازی ابرها را انتخاب می کنند. باروری ابرها نوعی رفتار هوشمندانه با ابر در جهت افزایش بارش است که معمولا از طریق پاشیدن یدور نقره به داخل ابر و به منظور افزایش تعداد هسته‌های میعان یا تراکم ابر انجام می‌شود همچنین عملیاتی کردن این اقدام به هواپیماهای خاص احتیاج دارد که تعداد محدودی از آن ها در ایران وجود دارد.

پیشینه بارورسازی یا تحریک ابرها برای تولید باران مصنوعی در دنیا حدودا به ۷۰ سال پیش و در کشور ما به بیش از ۴۰ سال پیش بر می‌گردد. این اقدام نیازمند دقت و شناخت بسیار بالایی است و در صورتیکه به اشتباه هسته­‌های تراکم زیادتر از نیاز وارد ابر شود نه تنها در افزایش بارش موفق عمل نکرده بلکه حتی ممکن است با این عمل باعث کاهش مقدار طبیعی بارش شویم.

کشورهای بسیار زیادی به این حوزه  پر هزینه ورود کرده‌اند و سعی داشتند به روش‌های مختلف، مقدار بارش را در مناطق خود بالا ببرند اما هیچ کشوری نمی تواند این ادعا را داشته باشد که از طریق بارورسازی ابرها، مشکل کم آبی و خشکسالی را حل کرده است.

یوسف رشیدی کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بارورسازی ابرها راهکار مناسبی برای حل چالش کم آبی و رفع آلودگی هواست یا خیر اظهار کرد: باروری سازی ابرها مشروط به وجود ابرهاست که متاسفانه ما آنچنان ابری در آسمان  نداریم چراکه کشور ما در منطقه خشکی از کره زمین قرار گرفته است.

رشیدی با تاکید براینکه عملیاتی کردن این اقدام در هوای خشک و بدون ابر امکان پذیر نیست خاطرنشان کرد: در اقلیم های خشک همانند کشور ما از ابتدا با کمبود بارش مواجه بوده ایم همچنین در چند سال اخیر با افزایش مصرف و الگو های نادرست بحران کم آبی بیشتر نمایان شده است و ​برای رفع این معضلات، اصلی ترین تمرکز ما باید روی بهینه سازی مصرف، تغییر الگو های نادرست و مدیریت منابع آبی باشد.

وی با اشاره به اینکه بارورسازی ابرها علمی است که در برخی کشور ها از آن بهره گیری می شود بیان کرد: لازمه این اقدام در دسترس قرار گرفتن امکانات اولیه آن ازجمله وجود ابر در آسمان است البته این اقدام در برخی از نقاط کشور امکان پذیر است اما نمی توان آن راه حل بنیادی به شمار آورد چراکه مشکلات را به صورت گذرا رفع می کند.

کارشناس محیط زیست در پایان تصریح کرد: ساخت ابر امکان پذیر نیست و این اقدام فانتزی بوده و به عنوان راهکار اصلی رفع چالش کم آبی و کاهش آلودگی هوا پیشنهاد نمی شود. 

 

انتهای پیام