شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جمعه#روستای

میزبانی رضوانشهر از کوچ بهاره دامداران عشایر

میزبانی رضوانشهر از کوچ بهاره دامداران عشایر

رشت- ایرنا - نخستین جشنواره کوچ بهاره دامداران عشایر، تحت عنوان" رَمَن شِه " امروز جمعه در منطقه شالرا روستای ییلاقی بیاچال از توابع بخش مرکزی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آئین که فرماندار شهرستان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، مدیران پشتیبانی امور دام و عشایری استان به عمراه دیگرمسئولان شهرستانی حضور داشتند، برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی برگزار شد و در پایان از عشایر دامدار زحمتکش شهرستان تجلیل بعمل آمد.

فرماندار رضوانشهر در نخستین جشنواره کوچ بهاره عشایر رضوانشهر، تحت عنوان " رَمَن شِه " که در منطقه شالرا روستای ییلاقی بیاچال از توابع بخش مرکزی این شهرستان برگزار شد،گفت: عشایر بعنوان میراث دار سنت حسنه پیامبران الهی هستند و در چرخه تولید جامعه نقش بسزایی دارند.

سیدنادر صفوی افزود: امروز ما مسئولین وظیفه داریم این سنت حسنه را که از پیامبران الهی بیادگار مانده حفظ کرده و به نسل های جدید و آینده انتقال دهیم.

میزبانی رضوانشهر از کوچ بهاره دامداران عشایر

وی هدف از برگزاری این جشنواره را زنده نگه داشتن آئین و فرهنگ غنی پیشینیان دانست و گفت: نقش عشایر در توسعه اقتصادی کشور بسیار مهم است و به عنوان جامعه مولد همواره در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نقش آفرینی کرده و در مقاطع مختلف دین خود را به کشور ادا نموده اند که حمایت از این قشر زحمتکش در امر تولید و فراهم نمودن زیرساخت های مورد نیاز این بخش مهم جامعه باید مورد توجه ویژه باشد.

فرماندار رضوانشهر افزود: عشایر موتور محرکه سایر صنایع، توسعه و رشد اقتصادی جامعه هستند که می‌تواند علاوه بر توانمندکردن بخش خصوصی، به تحول آفرینی در حوزه تولید و اشتغال‌زایی با استفاده از ظرفیت‌های موجود منجر شود.

صفوی با اشاره به شعار سال مورد تاکید مقام معظم رهبری" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" و همچنین نگاه ویژه دولت سیزدهم به مشکلات عشایر گفت: آیین‌های کوچ، سنت‌های عشایرنشینان، بازی‌ها و حتی یک سیاه چادر عشایر، به خودی خود می‌تواند زمینه ساز رونق گردشگری و اشتغال در این مناطق باشد.

میزبانی رضوانشهر از کوچ بهاره دامداران عشایر

وی افزود: تولید محصولات پروتئینی، لبنی و صنایع دستی از شاخصه‌های جامعه عشایری است و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در جامعه عشایری دیده می‌شود که این فرهنگ باید حفظ شود.

نماینده عالی دولت در رضوانشهر با بیان اینکه یکی از قطب های اصلی تولید در شهرستان صنعت دامداری سنتی بشمار می رود، که در رونق اقتصادی و اشتغال منطقه نقش بسزایی دارد، گفت: این شهرستان داری ۹۰ هزار دام سبک و حدود ۳۰ هزار دام سنگین و دارای ۹۰۰ خانوار دامدار که  از این تعداد ۲۱۸ خانوار عشایر هستند و سالانه بیش از یک هزار تن گوشت قرمز تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

 شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزارنفر جمعیت، دو بخش بنام های مرکزی و پره سر و ۱۲۰ روستا در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.