شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#پاکستان#وزیر دفاع#نیروی دریایی

سفر وزیر دفاع ترکیه به پاکستان با اهداف گسترش تعاملات نظامی-دریایی

سفر وزیر دفاع ترکیه به پاکستان با اهداف گسترش تعاملات نظامی-دریایی

سفر رسمی وزیر دفاع ترکیه به پاکستان، همکاری‌های نظامی و دفاعی نیروی دریایی دو کشور را وارد مرحله جدیدی ساخته و طی آن ناوچه جنگی ساخت مشترک با ترکیه امروز به ناوگان نیروی دریایی پاکستان پیوست.

به گزارش مشرق از تلویزیون دولتی پاکستان، ناوچه جنگی «بدر» یکی از چهار پروژه مشترک این کشور با ترکیه است که قرارداد ساخت این چهار ناوچه در سپتامبر ۲۰۱۸ میان اسلام‌آباد و آنکارا امضا و ۲ ناوچه سال گذشته تحویل نیروی دریایی پاکستان شد. 

مراسم الحاق سومین ناوچه جنگی موسوم به «پی ان اس بدر» که با مشارکت ترکیه در پاکستان ساخته شده است، روز جمعه با حضور نخست وزیر پاکستان، فرمانده نیروی دریایی این کشور نیز «خلوصی‌ آکار» وزیر دفاع ترکیه در بندر کراچی و همچنین پخش پیام ویدیویی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه برگزار شد. 

 «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان طی سخنانی با تاکید بر عزم این کشور برای تقویت روابط راهبردی با آنکار و افزایش مناسبات در حوزه‌های دفاعی، امنیتی و نظامی، گفت: پاکستان روابط دفاعی خود با ترکیه را به بالاترین سطح می‌رساند. 

وزیر دفاع ترکیه الحاق ناوچه جنگی ساخت این کشور به نیروی دریایی پاکستان را مهم برشمرد و گفت: آنکارا و اسلام‌آباد همواره در لحظات دشوار در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و همکاری‌های دو کشور در آینده بیش‌تر تقویت خواهد شد. 

ترکیه و پاکستان اواسط اسفندماه گذشته اعلام کردند که به طور مشترک در حال ساخت یک هواپیمای جنگنده از نوع نسل پنجم هستند. 

هواپیمای مدل TF-X (هواپیمای آزمایشی ترکیه) که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و از آن زمان در حال توسعه بوده است، از سوی ترکیه به عنوان جنگنده نسل پنجم با موتورهای دوقلو معرفی شده که بر نبردهای هوا به هوا تمرکز دارد و همچنین در حملات هوا به زمین کارایی دارد. 

پاکستان روابط نزدیکی با ترکیه دارد و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و همچنین دریایی همواره مورد توجه طرفین قرار دارد. 

اسلام‌آباد و آنکارا مواضعی همسو در زمینه تحولات منطقه و جهان دارند. وزارت امور خارجه پاکستان ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ با ابراز نگرانی و یکجانبه خواندن تحریم آمریکا علیه ترکیه گفت: اسلام‌آباد مخالف اقدامات اجباری علیه هر کشوری است. 

پاکستان و ترکیه در تیرماه ۱۳۹۷ قرارداد یک و نیم میلیارد دلاری برای هلیکوپترهای ساخت ترکیه را امضا کردند. اما پس از آن پنتاگون صدور مجوز صادرات موتور برای شرکت ترکی را متوقف کرد و باعث شد تا تاریخ تحویل این بالگردها به پاکستان نیز عقب بیفتد. 

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در اسفندماه ۱۳۹۹ ضمن اذعان به مسدود شدن فروش بالگرد به پاکستان توسط آمریکا، پیش بینی کرد که اسلام‌آباد برای تامین نیاز خود به احتمال قوی با چین وارد معامله می‌شود.

منبع: ایرنا