شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آبان

پرونده مسابقات اسبدوانی فصل ۱۴۰۰ گنبدکاووس بسته شد

پرونده مسابقات اسبدوانی فصل ۱۴۰۰ گنبدکاووس بسته شد

گنبدکاووس - ایرنا - پرونده مسابقات اسبدوانی فصل ۱۴۰۰ گنبدکاووس که از ۱۵ آبان پارسال شروع شده بود با برگزاری روز دوم و پایانی هفته بیست و چهارم این رخداد ورزشی با رقابت ۵۷ راس اسب از نژادهای "ترکمن، دوخون و تروبرد" بسته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در دور نخست این مسابقات که عصر امروز جمعه باحضور پرشور تماشاگران در مجموعه سوارکاری گنبدکاووس برگزار شد، هشت راس اسب بیش از سه سال نژاد ترکمن هندیکاپ کلاس چهار به مسافت هزار و ۲۰۰ متر با هم به رقابت پرداختند که اسب "سکوت گز"، زودتر از دیگر اسب‌ها از خط پایان عبور کرد و اول شد و اسب‌های "خان ناز خان" و "کولی کلاته" به ترتیب دوم و سوم شدند.

در دور دوم که ویژه اسب‌های بیش از سه سال نژاد دوخون (maiden) بود و با حضور ۱۱ راس اسب به مسافت هزار و ۶۰۰ متر برگزار شد، اسب "جولان" اول شد و اسب‌های "هیرومن" و "درخشان" به ترتیب دوم و سوم شدند.

رقابت در دور سوم روز دوم و پایانی هفته ۲۴ مسابقات سوارکاری کورس پاییزه - زمستانه - بهاره گنبدکاووس ویژه اسب‌های بیش از سه سال نژاد دوخون هندیکاپ کلاس ۶ بود که باحضور هشت راس اسب به مسافت هزار و ۶۰۰ متر برگزار شد و در پایان اسب "ارتورول" با پیشی گرفتن از دیگر رقبا اول شد و اسب‌های "لندی پلاس" و "دیبابا" به ترتیب مقام دوم و سوم را کسب کردند.

در دور چهارم که ویژه اسب‌های ۲ ساله نژاد دوخون (maiden) بود، هفت راس اسب به مسافت هزار متر با هم مسابقه دادند که در پایان اسب "فوکوس نورا" سریع‌تر از خط پایان گذشت و اسب‌های "ماندانا" و "سینیور لولو" به ترتیب رتبه دوم و سوم را از آن خود کردند.

رقابت در دور پنجم این مسابقات نیز ویژه اسب‌های بیش از سه سال نژاد تروبرد هندیکاپ کلاس سه بود که با شرکت هفت راس اسب به مسافت هزار متر برگزار شد و در پایان اسب "آشیل" اول شد و اسب‌های "فوکوس لاو" و "فیوری" به ترتیب دوم و سوم شدند.

در دور ششم که ویژه اسب‌های بیش از سه سال نژاد دوخون ریتد کاندیشن کلاس یک بود و با شرکت ۱۰ راس اسب و به مسافت هزار و ۲۰۰ متر برگزار شد که اسب "آرتین" سریع‌تر از خط پایان گذشت و اول شد و اسب‌های "مردان" و "آل بندر" به ترتیب رتبه دوم و سوم را از آن خود کردند.

رقابت دور هفتم روز دوم هفته ۲۴ و پایانی مسابقات سوارکاری فصل ۱۴۰۰ گنبدکاووس میان ۶ راس اسب بیش از سه سال نژاد تروبرد هندیکاپ کلاس یک بود که به مسافت هزار و ۲۰۰ متر برگزار شد و در پایان اسب "تاواجیگ" اول شد و اسب‌های "بنفیت" و "جانامون" به ترتیب دوم و سوم شدند.

برگزار کنندگان روز دوم هفته بیست چهارم و پایانی این مسابقات در پایان مبلغ پنج میلیارد و ۵۳۱ میلیون ریال جایزه نقدی به مالکان، مربیان و چابکسواران اسب‌های اول تا سوم پرداخت کردند.

مسابقات اسبدوانی در شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس که از آن به‌عنوان پایتخت سوارکاری کشور یاد می‌شود، سال‌هاست که با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی برگزار می‌شود.

مسابقات سوارکاری در بین مردم گلستان بویژه ترکمن‌ها علاقمندان زیادی دارد و این رخداد ورزشی بیش از یک دهه است علاوه بر گنبدکاووس در ۲ شهرستان آق قلا و بندرترکمن این استان نیز برگزار می‌شود.

به گفته بهروز نیازی رییس هیات سوارکاری گنبدکاووس، مطابق تقویم فدراسیون سوارکاری کشور و هیات سوارکاری گلستان، شهرستان بندرترکمن مقصد بعدی برگزاری مسابقات اسبدوانی در این استان شمالی خواهد بود.            سفیر ترکمنستان در ایران مهمان ویژه امروز مسابقات اسبدوانی گنبد بود.