شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رئیس جمهور#کاخ سفید

«جیک سالیوان»:

«بایدن» و «شی» احتمالا با یکدیگر گفتگو خواهند کرد

«بایدن» و «شی» احتمالا با یکدیگر گفتگو خواهند کرد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به تماس اخیر خود با مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور چین، اعلام کرد که امکان گفتگوی روسای جمهور آمریکا و چین در هفته های پیش روی دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از احتمال گفتگوی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «شی جینپینگ» همتای چینی اش در هفته های پیش رو خبر داد.

سالیوان در این باره گفت: این مسئله که در هفته های پیش رو رئیس جمهور بایدن و رئیس جمهور شی با یکدیگر گفتگو کنند، دور از انتظار نیست.

وی همچنین گفت که در روز چهارشنبه با «یانگ جیچی» مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور چین گفتگو کرده و صراحتا نگرانی‌های آمریکا را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی و دیدگاه کاخ سفید مبنی بر اینکه این مسئله به نفع چین نیست، مطرح کرده است.

سالیوان با اشاره به اینکه مسئله تایوان نیز از جمله موضوعات این گفتگو بوده است، افزود: این مسئله به نفع آمریکا نیست و اینکه چین باید هر اقدامی را که می‌تواند برای کاهش احتمال اقدام تحریک‌آمیز کره شمالی در نظر بگیرد.

احتمال گفتگو روسای جمهور دو کشور در حالی است که بایدن عصر امروز جمعه به سئول می‌رود و در آنجا با «یون سوک یول» رئیس‌جمهور جدید کره جنوبی دیدار می‌کند. گفته می شود که مسئله کره شمالی در صدر موضوعات گفتگوی دو طرف است.

گفتنی است که اخیرا تنش ها بین پکن و واشنگتن بر سر دخالت های آمریکا در امور داخلی چین از جمله جزیره تایوان که طبق اصل چین واحد، جزئی از خاک این کشور محسوب می شود، افزایش یافته است.

واشنگتن بر اساس سیاست «ایندوپاسیفیک» خود، حضور نظامی اش در این منطقه را به شدت افزایش داده است و همچنین تلاش می کند تا مناطق جدایی طلب در چین را تحریک کند. ارسال تسلیحات به مناطق یادشده مانند تایوان از این دست تحریکات محسوب می شود.