شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر فرهنگ#نمایشگاه#کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد: رضایت مردم از نمایشگاه مجازی کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد: رضایت مردم از نمایشگاه مجازی کتاب

اسماعیلی گفت: نمایشگاه مجازی طبق تجربه ما اتفاق خوبی خواهد بود. این امکان کمک کرد تا در تعطیلی روز گذشته، فروش کتاب در نمایشگاه ادامه داشته باشد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب پس از دو سال وقفه بخاطر شیوع کرونا، گفت: در یک سالی که دولت جدید سرکار آمده، تلاش کردیم با اقداماتی مثل فضای مجازی و سامانه‌ای که طراحی کردیم، این خلأ را جبران کنیم. در نمایشگاه مجازی بهمن ماه یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار جلد کتاب فروختیم. کتاب‌هایی که از طریق پست به روستاها و شهرهای کوچک ارسال شد. ما تلاش کردیم این اتفاق به افت شاخص‌های کتابخوانی منجر نشود، ولی انشالله با از بین رفتن نسبی کرونا بیشتر هم از فضای نمایشگاه استفاده خواهیم کرد.

اسماعیلی درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه مجازی و حضوری در این دوره ادامه داد: تجربه ما نشان داده که نمایشگاه مجازی اتفاق خوبی خواهد بود، برای مثال سه‌شنبه که به دلیل آلودگی هوا نمایشگاه کتاب به صورت حضوری برگزار نشد، در فضای مجازی فروش کتاب نمایشگاه ادامه داشت.

وزیر ارشاد درباره اقدامات دولت برای رسیدن به وضعیت متعادل کرونا و برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار داشت: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، روزانه بیش از هفتصد نفر از هم‌وطنمان را از دست می‌دادیم و عدد بستری‌هایمان بسیار بالا بود. آن روزها میزان واکسیناسیون پنج میلیون بود، اما الان که ما با هم صحبت می‌کنیم، این عدد بیش از صدو پنجاه میلیون است و آمار فوتی‌ها تک رقمی شده است. این اتفاق مهم به واسطه روحیه جهادی که در دولت بود، رخ داد. همه دولت بسیج شدند، مردم و نهادهای مختلف همراهی کردند و من فکر می‌کنم، نمونه کاری که در کمتر از هفت، هشت ماه علی رغم مواجه شدن با سویه جدید و خطرناک اومیکرون که بسیاری از بخش‌های دنیا ماه‌ها درگیر آن بودند، توانستیم با اتکا به خداوند و اعتماد مردم به دولت این بحران را پشت سر بگذاریم.

وی درباره میزان حضور کشورهای خارجی و حاشیه خلیج فارس در نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه سی‌ودو کشور غرفه دارند و به طور ویژه میزبان قطر هستیم. غرفه ویژه‌ای هم در نمایشگاه برای دولت قطر به عنوان میهمان طراحی شده است و مورد بازدید مردم هم قرار گرفته است.

اسماعیلی درباره اختصاص بن تخفیف خرید کتاب به نمایشگاه مجازی تصریح کرد: ما برای اینکه بازگشایی نمایشگاه حضوری کتاب منجر به مشکلات حاد ترافیکی نشود، تخفیف کتاب را در فضای مجازی قرار دادیم و به دنبال اتفاق افتادن عدد استقبال حضوری کم نظیری نبودیم. هدف اصلی ما فراهم کردن فضای پرنشاط برای اهالی فرهنگ و هنر و در عین حال منحصر نکردن امکانات نمایشگاه در حضور فیزیکی بودیم. در پیمایش‌هایی که داشتیم، مردم رضایت بالایی از نمایشگاه مجازی داشتند. در واقع اختصاص بن تخفیف به خریدهای مجازی به دلیل آسایش مردم و جلوگیری از ازدحام‌های آزاردهنده داخل نمایشگاه و ترافیک‌های وحشتناک بیرون نمایشگاه است.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

انتهای پیام