شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#سازمان سینمایی

کارنامه مدیران جدید سازمان سینمایی زیر ذره‌بین سینماگران

کارنامه مدیران جدید سازمان سینمایی زیر ذره‌بین سینماگران

طی ماه‌های اخیر با ریاست محمد خزاعی در سازمان سینمایی با توجه به سبقه سینمایی این تهیه‌کننده انتظارات بسیاری در بین سینماگران برای رفع مشکلات و معضلات موجود در سینما پدید آمد. قطعاً زمانی کمتر از یک سال نمی‌تواند برای برآورده شدن انتظارات مناسب باشد اما انتصاب‌هایی که در سازمان سینمایی صورت می‌گیرد می‌تواند چشم‌اندازی در مقابل اهالی هنر قرار دهد و به نوعی امید به تغییر و تحولات سازنده را افزایش یا کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با انتخاب مدیران نهادهای مختلف در سازمان سینمایی می‌توان درباره مسیری که مدیریت جدید سینما در پیش گرفته به یک ارزیابی نسبی رسید و پیش از هر عملکردی درباره انتظارات و اولویت‌های موجود در این عرصه اظهار نظر داشت.

اواخر سال گذشته چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد که اتفاقاتی چون حذف سیمرغ مردمی، راهیابی برخی فیلم‌های ضعیف به جشنواره و... مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت و البته اظهاراتی متفاوت نیز درباره این دوره از جشنواره وجود داشت که عملکرد تیم برگزارکننده چهلمین جشنواره را مثبت ارزیابی می‌کردند.

به هر شکل تصمیم رئیس جدید سازمان سینمایی بر این شد که برای چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر دبیر جدیدی برای جشنواره انتخاب شود و مجتبی امینی برای حضور در این سمت انتخاب شد. قطعاً انتخاب این تهیه‌کننده جوان به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر غیرقابل پیش‌بینی بود و همین مسئله می‌تواند اظهار نظرهای ضد و نقیضی را متوجه این انتخاب کند.

به بهانه انتخاب دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر با چند تن از سینماگران گفت‌وگویی درباره انتصابات جدید در سازمان سینمایی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

علیرضا رئیسیان 2

علیرضا رئیسیان: برنامه‌ها و نگاه مدیریتی در سازمان سینمایی عاری از تخصص‌‌گرایی است

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در یک نگاه کلی به سینمای ایران باید بگویم که سینما در شرایط مساعدی نیست و متأسفانه تصمیماتی که در حوزه مدیریت گرفته می‌شود هم در جهت پیشبرد اهداف کلی سینمای ایران قرار ندارد و این تصمیمات نمی‌توانند نویددهنده اتفاقات مثبت و سازنده باشند.

رئیسیان در ادامه تصریح کرد: انتصاب‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف مدیریتی هم در همین مسیر است. بسیاری از انتخاب‌ها را درک نمی‌کنم و برای آن‌ها دلیلی جز همسو بودن افکار و سیاست‌های افراد انتخاب‌شده به عنوان مدیر با مجموعه وزارت ارشاد پیدا نمی‌کنم.

وی افزود: اگر دغدغه رئیس سازمان سینمایی در انتخاب مدیران همسو بودن افکار و گرایشات سیاسی است قطعاً اهداف دیگری غیر از سینما دنبال می‌شود و اگر انتصاب‌های صورت گرفته برای جهت دادن به سینمای ایران است که تصمیمی اشتباه را مدیریت سینما در پیش گرفته و در نهایت اگر شایستگی مدیران مد نظر است که به هیچ‌وجه این مهم حاصل نشده و حداقل در این مدت شاهد بودیم که همه چیز، حتی از جهت نگاه مدیران عکس این هدف نتیجه داده است.

کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» تأکید کرد: متأسفانه به صورت مشخص اولویت اصلی برای انتخاب مدیران همسانی فکری در یک قالب سیاسی است و به همین دلیل اگر قرار است اتفاق خوبی برای سینما رقم بخورد سیستم مدیریت آن در وزارت ارشاد به یک تجدیدنظر کلی نیاز دارد. من فعلاً تصمیمی برای فیلمسازی ندارم اما آمار پروانه ساخت‌های صادر شده در این مدت کاملاً نشان‌دهنده این است که شرایط برای فعالیت افراد خاصی در سینما مهیا است و این نگاه در همه سطوح رسوخ کرده و یک فضای جناحی به وجود آورده است که در اکران نوروز امسال هم حاصلش را دیدیم. مردم در نوروز امسال علاقه‌ای به دیدن فیلم‌های انتخاب شده نشان ندادند و عملاً مهم‌ترین زمان اکران فیلم در سینمای ایران که هر سال با استقبال خوبی روبرو بود با همین نگاه و سیاست غلط سازمان سینمایی و شورای صنفی شکست خورد. قطعاً چنین شرایطی را برای جشنواره فجر سال جاری هم می‌توان پیش‌بینی کرد.

رئیسیان در پایان اظهاراتش گفت: امیدوارم پیش از اینکه نتایج خیلی بدی حاصل شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نگاه خود تجدید نظر کند چرا که این وضعیت نه تنها در سینما که در دیگر حوزه‌ها مثل حوزه موسیقی، تئاتر، کتاب و... نیز وجود دارد. در حال حاضر وزارت ارشاد از نظر محتوایی به سمت یک انقباض شدید می‌رود و از نظر مدیریتی هم کسانی وارد می‌شوند که بسیار بعید است برای بهتر شدن شرایط اقدامی داشته باشند.

علی قوی تن

علی قوی‌تن: محمد خزاعی فردی امتحان پس داده است / بهتر است به انتخاب‌های او فرصت دهیم

علی قوی‌تن کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی خود از اهالی سینما و فردی امتحان پس داده است که در برگزاری جشنواره فیلم فجر هم عملکرد خوبی داشته است اما فردی که امسال به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر انتخاب کرده است، فردی جوان است که باید به او مهلت دهیم و پس از برگزاری جشنواره او را قضاوت کنیم.

قوی‌تن خاطرنشان کرد: پیش از اعلام نام دبیر جشنواره فجر برخی نام‌ها را به عنوان گزینه‌های احتمالی می‌شنیدیم و اگر برخی افراد باتجربه‌تر انتخاب می‌شدند می‌توانستیم تحلیلی درباره عملکردشان در سمت دبیر داشته باشیم اما مجتبی امینی تجربه چندانی در این زمینه ندارد و هیچ تحلیلی نمی‌توانم داشته باشم اما بر این عقیده نیستم که به دلیل بی‌تجربه بودن نباید چنین مسئولیتی به او داده می‌شد؛ باید به نیروهای جوان و کم‌تجربه هم چنین فرصت‌هایی در عرصه‌های مدیریتی داده شود و امیدوارم جشنواره خوبی هم در پیش داشته باشیم.

وی افزود: به طور کل اکثر مدیران حاضر در بخش‌های مختلف سازمان سینمایی را نمی‌شناسم. یکی از مهم‌ترین سمت‌ها در سازمان سینمایی معاونت نظارت و ارزشیابی است که حبیب ایل‌بیگی مسئولیت آن را بر عهده دارد. با شناختی که از او دارم فردی با سابقه و کاربلد است و امیدوارم حضورش تأثیرات مثبتی برای سینمای داشته باشد. بنیاد سینمایی فارابی نیز بخش مهمی است که امیدوارم مسئولان آن عملکرد مناسبی داشته باشند اما هنوز تحلیلی درباره آن ندارم.

کارگردان فیلم سینمایی «نسکافه داغ داغ» در ادامه گفت: امیدوارم چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر جشنواره‌ای به دور از هر نوع باندبازی و توجه به اجرای شوهای بی ربط به فرهنگ و هنر باشد. جشنواره فجر مثل اکثر جشنواره‌های معتبر دنیا باید به محتوا، کیفیت و تفکر فیلم‌ها و فیلمسازان حاضر در این رویداد توجه داشته باشد و امیدوارم دوره پیش رو اینگونه باشد.

قوی‌تن در پایان اظهار داشت: اگر می‌خواهیم سینما را از این وضعیت بی هویت نجات دهیم باید به بخش‌های مختلف آن توجه داشته باشیم. بخش‌هایی چون بنیاد سینمایی فارابی که بسیار مهم هستند باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها باشد. بخش‌های دولتی باید درآمدزایی را کنار بگذارند و به فرهنگ‌سازی و ساخت آثار با کیفیت و ارزشمند توجه داشته باشند تا اینگونه خسارت‌های فرهنگی بسیاری که در سال‌های گذشته دیده‌ایم را بتوانیم جبران کنیم.

بهمن کامیار 4

بهمن کامیار: انتخاب مدیران سینمایی بر اساس نگاه سیاسی، منجر به ایجاد دو دستگی در سینما می‌شود

بهمن کامیار تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: نمی‌توانم نگاه مثبتی به انتصاب‌های صورت گرفته در سازمان سینمایی داشته باشم. به نظر می‌رسد تمام توجه سازمان سینمایی در انتخاب مدیران معطوف به این موضوع است که افراد در جریان خاصی همسو با نظر سازمان باشند و این نگاه یک سویه می‌تواند باعث ایجاد نوعی رادیکالیسم در سینما شود.

کامیار تصریح کرد: در انتصابات اخیر سازمان سینمایی به وضوح می‌توان به این رویکرد پی برد که مسئله اصلی برای انتخاب مدیران سینمایی به جای سوابق اجرایی، کارنامه کاری و تخصص در واقع نگاه و سلیقه سیاسی است. جشنواره فیلم فجر هم به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی در کشور که همزمان با سالروز پیروزی انقلاب برگزار می‌شود و در واقع ویترینی برای سینمای ایران به حساب می‌آید نباید تحت‌الشعاع این نگاه‌های یک‌سویه شود. قطعاً چنین نگاهی به معتبرترین جشنواره سینمایی کشورمان آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: سوابق یک دبیر است که برای او اعتبار به وجود می‌آورد و نگاه‌های سیاسی هیچ ارتباطی به این مسئله ندارد. دبیر به عنوان کسی که راهبردهای جشنواره را تعیین می‌کند باید شخصی با تجربه، با سابقه و دارای مقبولیت بیشتر باشد و انتخابی که رئیس سازمان سینمایی برای این سمت داشته فاقد این مقبولیت است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «در وجه حامل» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: این معضل در دیگر بخش‌ها نیز دیده می‌شود. شورای پروانه ساخت در چند ماه اخیر 40 تا 50 پروانه ساخت صادر کرده در حالیکه در همه دولت‌های پیشین این مورد یک استثنا است. کم شدن میزان صدور پروانه‌ ساخت منجر به کمتر شدن تولیدات سینمایی می‌شود که قطعاً مردم را به دیدن آثار خارجی ترغیب می‌کند و از طرفی بیکاری را در بین سینماگران افزایش می‌دهد و متأسفانه این وضعیت حاصل تصمیمات و نگاه اشتباهی است که در سازمان سینمایی حاکم است و بهتر است این سختگیری‌ها کنار گذاشته شود.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: نکته عجیب دیگری که در مدیریت سازمان سینمایی شاهد هستیم نامعتبر بودن پروانه نمایش‌های دولت قبل است. وقتی مجوزی از سوی وزارت ارشاد صادر شده، وزرای بعدی و معاونان او نباید آن مجوزها را باطل کنند و اقدام به بازدید دوباره فیلم‌ها کنند. در این دولت حتی پروانه ساخت‌هایی که در دولت قبل صادر شده به رسمیت شناخته نمی‌شود و اگر قرار باشد پروانه ساختی تمدید شود، دوباره باید فیلمنامه توسط تیم جدید خوانده شود و این اتفاقات که نقض قانون است حاصل توجه به گرایش‌ها و نگاه‌های سیاسی به جای تجربه و تخصص است.

کامیار در پایان اظهاراتش گفت: اگر دبیر جشنواره فیلم فجر فردی با تجربه در سینما انتخاب می‌شد که نگاه سیاسی او بر دیگر جنبه آثارش غالب نبود قطعاً انتخاب درست‌تری صورت گرفته بود. حضور افرادی که مشخصاً به جناح سیاسی خاصی وابسته هستند باعث می‌شود که میل و رغبت افراد بسیاری به حضور در جشنواره از بین برود و این اتفاق متأسفانه منجر به ایجاد دو دستگی در سینمای ایران می‌شود که امیدوارم مسئولان برای جلوگیری از این اتفاق تمهیداتی جدی بیندیشند.

محسن محسنی نسب

محسن محسنی‌نسب: جشنواره فجر امسال یکی از بهترین دوره‌ها خواهد بود

محسن محسنی‌نسب کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پیش از هر قضاوت درباره انتصاب‌های صورت گرفته در سازمان سینمایی باید این نکته را در نظر بگیریم که محمد خزاعی انتخاب‌های محدودی دارد و باید کسانی را در مسند مدیر قرار دهد که علاوه بر پذیرش مسئولیت، مشغول کار دیگری نباشند.

محسنی‌نسب خاطرنشان کرد: قطعاً محمد خزاعی به زعم خود بهترین انتخاب‌هایش را داشته و مجتبی امینی که به تازگی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر انتخاب شده را من به خوبی می‌شناسم و می‌دانم که فردی فرهیخته و دغدغه‌مند است و به نظر من انتخاب او به عنوان دبیر جشنواره یک انتخاب درست و دقیق بود. او با وجود سن کمش تجربه و سابقه خوبی دارد و سال‌ها مدیر تولید و تهیه‌کننده بوده و سینماگران خوبی را مثل هومن سیدی که اولین فیلمش «سیزده» را به تهیه‌کنندگی او ساخت به سینما معرفی کرده است. امینی فردی باهوش است که در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی نیز این هوش را برای انتخاب سوژه‌هایش و... می‌توان از او دید.

وی افزود: برخی سن کم مجتبی امینی را بهانه‌ای برای نقد به او قرار می‌دهند در حالیکه به نظر من این یک بهانه جعلی است. ما در تاریخ انقلاب اسلامی شخصیت‌های بزرگی چون شهید همت، شهید باکری و... را داریم که در سن پایین فرمانده لشگر بودند و رشادت‌هایی بی‌نظیر از آن‌ها ثبت شده است. اتفاقاً ما باید از حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی استقبال کنیم و کاری کنیم که جوانان با استعداد فرصت کار داشته باشند. به نظر من امینی یکی از همین جوانان با استعداد است که علاوه بر آن آرمان‌های بسیاری در ذهن دارد؛ به همین دلیل اطمینان دارم که جشنواره امسال یک جشنواره متفاوت و خوب خواهد بود و قول می‌دهم معترضان به انتخاب مجتبی امینی از اعتراضشان شرمنده خواهند شد.

کارگردان فیلم «یاس‌های وحشی» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: من اطمینان دارم که محمد خزاعی سعی دارد سازمان سینمایی را با نگرش و حرکتی تازه همراه سازد و این هدف را در انتصاب‌هایش هم می‌توان به وضوح دید. او از افراد جوان استفاده کرده و معدود افرادی چون حبیب ایل‌بیگی و محمدرضا فرجی که در جایگاه خود باقی مانده‌اند عملکرد قابل دفاع و مثبتی داشته‌اند. نگاه محمد خزاعی شایسته‌سالاری است ولی طبیعتاً ممکن است با این نگاه دچار اشتباهاتی نیز بشود که انتخاب مسعود نقاش‌زاده به عنوان دبیر چهلمین جشنواره فجر خود یکی از این اشتباهات بود. باید به محمد خزاعی و انتخاب‌هایش از جمله مجتبی امینی فرصت بدهیم و تردید ندارم که اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و جشنواره فجر امسال یک جشنواره متفاوت و انقلابی خواهد بود.

وی در پایان اظهار داشت: منظور من از جشنواره انقلابی این نیست که حتماً و فقط باید آثار ارزشی در جشنواره حضور داشته باشند. اتفاقاً من معتقد به حضور فیلم‌های متفاوت هستم و از جشنواره انقلابی منظورم یک جشنواره متفاوت و پویا نسبت به سال‌های گذشته است. محمد خزاعی فردی فراجناحی است و نگاهی آرمانی دارد و باید ما هم در کنار او باشیم و برای شکوفایی سینمای ایران به او فرصت بدهیم. من ایمان دارم که اتفاقات خوبی در سال‌های آینده برای سینمای ایران رخ می‌دهد.

انتهای پیام