شهر خبر

مهر بررسی کرد؛

«جنین» هنوز زنده است؛ حلقه ارتباطی میان «قدس»، «نابلس» و «حیفا»

«جنین» هنوز زنده است؛ حلقه ارتباطی میان «قدس»، «نابلس» و «حیفا»

شهر «جنین» از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است چراکه حلقه ارتباطی میان قدس، نابلس و حیفا محسوب می شود.

گزارش خبرگذاری مهر، گروه بین الملل - حمیدرضا سلطانیان: شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد کابینه امنیتی اسرائیل برای اتخاذ تصمیم نهایی در قبال واکنش به تحولات اخیر جنین تشکیل جلسه داده است. به گفته این شبکه در این جلسه دو راهبرد پیشنهاد شده است:

نخست، عملیات نظامی گسترده در جنین به سبب اینکه کانون اصلی عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان است، اما با این حال این نگرانی نیز وجود دارد که چنین عملیاتی به کشیده شدن دامنه عملیات‌های فلسطینیان به دیگر مناطق کرانه باختری منجر شود. دوم، تحمیل معادله‌ای جدید در قبال غزه به سبب ترغیب و تشویق فلسطینیان به اجرای عملیات‌های ضداسرائیلی در کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸.

این شبکه افزود که قرار است طی روزهای آینده در مورد این دو راهبرد تصمیم‌گیری شود و کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی هم قرار است مجددا جلسه‌ای را در همین راستا برگزار کند.

اردوگاه پناهندگان فلسطینی برای اسکان دادن به آوارگان فلسطینی که در اثر اشغالگری اسرائیل مجبور به ترک سرزمین و خانه های خود شده بودند در سال ۱۹۵۳ در جنین تاسیس شد. منطقه جنین به واسطه اینکه حلقه ارتباطی بین شهر های قدس، نابلس، حیفا و ناصره می‌باشد از دیرباز محمل تنش و درگیری های فراوانی بوده است. به طوری که بسیاری معتقدند این اردوگاه، محل آموزش و سازماندهی جوانان فلسطینی برای فعالیت و عملیات در کرانه باختری و شهرک‌ها و شهرهای اسرائیل است.

جنین در دوران انتفاضه‌ها و جنگ‌های فلسطینیان با اشغالگران، مقاومت بسیاری از خود نشان داد و از این رو همواره این منطقه برای نیروهای امنیتی اسرائیل اهمیتی ویژه داشته است. از این رو در طول این سال‌ها همواره مورد یورش، محاصره و تخریب قرار واقع شده است. در جریان این درگیری‌ها نیروهای تا بن دندان مسلح صهیونیستی از هیچ جنایتی علیه مردم جنین که گاهی مجبور به مقاومت با دست خالی بودند، دریغ نکردند که نمونه هایی مثل عملیات سپر، باعث شهید شدن ۱۵۲ فلسطینی و تخریب صدها خانه در جنین شد.

وقتی سیر مقاومت و مبارزه را در جنین بررسی می کنیم، به نتایج شگفت آوری دست می‌یابیم. در چند سال اخیر خصوصا بعد از سال ۲۰۲۰ میلادی، مردم جنین به پیشرفت‌های بزرگی در زمینه مقاومت و مبارزه علیه صهیونیست‌ها دست یافته اند. تشکیل گردان های جنین، دستیابی به سلاح گرم، حمله به شهرک های صهیونیستی، ایجاد سد های دفاعی در جنین برای جلوگیری از ورود نیروهای اشغالگر و همکاری و هماهنگی های اطلاعاتی-نظامی با سایر مبازران فلسطینی در قدس و غزه تنها گوشه ای از این روند رو به رشد در جنین است.

از همه این موارد مهم تر آنکه امروز مردم جنین به چنان قدرتی دست یافته‌اند که اقدام به تهدید و عقب راندن صهیونیست ها می کنند. روند این پیشرفت‌ها به حدی است که یک مقام نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان تحولات هفته اخیر در جنین (مه ۲۰۲۲) به وضوح به آن اشاره و بیان می کند: « من ۲۰ سال است که در ارتش خدمت می‌کنم و در این مدت، شاهد حمله به کرانه باختری، جنگ دوم لبنان و جنگ سال ۲۰۱۴ غزه بودم، اما باید بگویم تعداد گلوله‌هایی که در حمله روز جمعه به اردوگاه جنین به سمت نظامیان اسرائیلی شلیک شد، غیرقابل وصف بود».

به واسطه این خیزش و رشد منحصر به فرد در جنین، نیروهای نظامی اسرائیل هم دست به اقداماتی موسوم به "نهایت فشار" زده اند، طی این اقدام اسرائیلی ها با تعقیب مبارزان فلسطینی، و استفاده از انواع سلاح های ضد نفر، خمپاره و لودر D۹ تلاش می کنند، در وهله اول آنها را دستگیر یا شهید کنند و اگر موفق نشدند، خانه و محل زندگی آنها را تخریب کنند.

با یک دید سطحی به تحولات اخیر فلسطین و خصوصا اردوگاه جنین، می‌توان نتیجه گرفت که راه‌حل مقاومت و مبارزه با اسرائیل تنها شیوه‌ای است که توانسته اشغالگران را به عقب براند، و فلسطینیان به این نتیجه رسیده‌اند که کوتاه آمدن و سازش با اشغالگر فقط طمع آن را افزایش می‌دهد. و مردم جنین معنای این امر را به خوبی درک کرده اند. باید گفت جنین امروز سرزنده تر و مصمم تر از همیشه در حال مقابله به صهیونیست‌ها است.